رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 110747

آب سد بوکان به سمت دریاچه ارومیه رها سازی شد

ساعت 24- معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی از رهاسازی بخشی از آب مخزن سد زرینه رود بوکان به سمت دریاچه ارومیه خبر داد.

4
فشین امیرپور دیلمی صبح چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه این اقدام راستای اجرای مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه و بر اساس برنامه زمانبندی تهیه شده انجام شد افزود: مرحله اول عملیات رهاسازی آب از سد بوکان با دبی ۷۰ متر مکعب از ابتدای آذر ماه سال جاری آغاز شده است.

وی ادامه داد: در اثر وقوع بارندگی‌های اخیر و افزایش حجم آب ورودی به مخزن سد بوکان به میزان حدود ۵۵ میلیون مترمکعب بیشتر از پیش‌بینی انجام شده در برنامه منابع و مصارف این سد و با توجه به بررسی وضعیت حجم مخزن و تحقق پیش‌بینی‌های انجام شده برای ورودی به مخزن سد، امکان اجرای برنامه رهاسازی زودتر از موعد پیش‌بینی شده و از اول آذر ماه سالجاری مقدور شد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی اضافه کرد: با رهاسازی این میزان آب، مناطق پایین دست این سد ها تحت تاثیر قرار خواهند گرفت و به همین دلیل مردم محلی در زمان رهاسازی و پس از آن از نزدیک شدن به حریم و بستر رودخانه های مربوطه خودداری کنند.

وی در خصوص طرح اتصال رودخانه زرینه رود به سیمینه رود هم گفت: اتصال این دو رودخانه که به طول ۱۳.۶ کیلومتر است با هدف احیای دریاچه برقرار شده و همزمان با انجام لایروبی های گسترده در طول مسیر این دو رودخانه نیز در حال انجام است.

امیرپور دیلمی با اشاره به اینکه با اتصال این دو رودخانه حجم آب موثری به میزان حدود ۳۰ متر مکعب در ثانیه در حال جریان به سمت دریاچه ارومیه است عنوان کرد: طرح با هدف جلوگیری از پخش جریان آب رودخانه زرینه رود در محدوده انتهایی آن و در محل ورودی به دریاچه ارومیه و ممانعت از تبخیر سریع آن و ایجاد شرایط لازم برای انتقال آب به پیکره دریاچه اجرا شد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی ادامه داد: با بهره برداری از این طرح از این پس امکان انتقال آب مازاد زرینه رود از طریق سیمینه رود به پیکره موجود رودخانه وجود خواهد داشت.

امیرپور دیلمی افزود: عملیات لایروبی رودخانه های مهم منتهی به دریاچه ارومیه، با هدف جلوگیری از پخش آب در اراضی کم عمق و کاهش تبخیر و هدر رفت آب ورودی به دریاچه و هدایت آن به پیکره موجود که عمق بیشتری دارد صورت می پذیرد.

دریاچه ارومیه در حال حاضر با بحران خشکسالی دست و پنجه نرم می کند هم اکنون بیش از ۹۵ درصد آب این دریاچه خشک شده است.

مهر

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها