رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 114032

پنبه نسوز و سرطان حنجره

پنبه نسوز و سرطان حنجره

آزبست (Asdestos) یا پنبه نسوز از الیاف سیلیکات منیزیم و کلسیم است که به عنوان عایق حرارتی بکار برده می شود. نام دیگر آن آمیانت است که در معادن به پنبه کوهی شهرت دارد.
استنشاق غبار آن سبب بروز بیماری می شود که بدان آزبستوزیس (Asdestosis) یا (Amianithasis) می گویند. بیماری مزبور که در کارگران معادن - کارگران مسوول حمل سنگ ها از معادن به آسیاب های مخصوص - کارگران کارخانه های ریسندگی و بافندگی که مسوول تهیه نخ و پارچه های مخصوص آزبست می باشند به نام پنوموکونیوز است که منجر به فیبروز بافت بینا بینی ریه با درجات متغیر از آزردگی محدود در قاعده ریه تا جوشگاه وسیع ریه می گردد.
آزبستوز بیماری بی سر و صدا و غافلگیرانه است و دوره پنهان در بین اولین تماس و ظاهر شدن علا یم بسیار متغیر است. تنگی نفس اولین علا مت بیماری است که پیشرونده است. سرفه در مراحل پیشرفته افزوده می شود.
مزوتلیومای جنب و سرطان ریه نیز از عواقب و عوارض ریوی آزبستوز است.
کوک (Cooke) اولین کسی بود که آزبست را به عنوان یک عامل خطر آفرین در انسان گزارش داد. او در سال ۱۹۲۷ یک مورد آزبستوز ریوی را در زنی ۳۳ ساله گزارش کرد که پس از ۲۰ سال تماس در یک کارخانه پنبه نسوز جان خود را از دست داد. در کالبد شناسی، ذرات درشت در ریه ها بسیار شبیه الیاف آزبست بود.
لینچ (Lynch) و اسمیت (Smith) در سال ۱۹۳۵ همراه بودن سرطان بود سرطان ریه با آزبستوز ریوی را پنجاه سال پس از آن که صنایع پنبه نسوز توسعه یافت گزارش کرد.
از آن به بعد مطالعات فراوانی روی آزبست انجام پذیرفته است. مزوتلیومای ریه شایع ترین توموریست که در اثر آزبست حاصل می شود. به علا وه آزبست مسوول بروز تومورهای دیگر مانند تومورهای گوارش شناخته شده است ولی ارتباط آن با سرطان های سر و گردن هنوز در پشت هاله ای از استفهام قرار دارد.
امروزه معتقدند که در سرطان زایی آزبست ویروسی دخالت می کند که DNA آن به ویروس ۴۰ SV یعنی ویروس که موجب آلودگی واکسن های فلج اطفال در دهه پنجم و ششم قرن معاصر شده شباهت دارد. به عبارت دیگر آزبست سبب فعالیت این ویروس شده واثر جمعی آن موجب سرطان می شود.
ذرات ریز الیاف آزبست به طور طبیعی در جو تقریبا کمتر از ۱۰ نانوگرم در متر مکعب است که تراکم گرد و غبار آن در محیط آلوده معادن و کارخانه ها بیش از ۵۰۰۰ نانوگرم در متر مکعب می رسد.
مصرف وسیع آزبست در صنایع عایق سازی و ساختمان این آلودگی را بیشتر کرده است.
این ماده چون یکی از مقاوم ترین مواد در برابر گرما و آتش است در نتیجه در تمام ساختمان ها و کشتی ها به عنوان ماده مقاوم در مقابل گرما در ماشین های لباس خشک کن به کار می رود.
آزبست سبب دوام و استحکام سیمان و پلاستیک می شود و برای جلوگیری از حریق کاربرد مهمی دارد و با توجه به کاربرد گوناگون آزبست در زندگی متنوع امروز مانند استفاده از این ماده خطرناک در لنت ترمز و صفحه کلاج خودروها تمام افراد شهرنشین در معرض خطر آلودگی به آن هستند. تولید آزبست در جهان هر ساله به ۵ میلیون تن برآورد می شود.
۴ نوع اصلی آزبست وجود دارد.
الف) کریسولیت (۲H۲۰, ۲Sio, ۳Mgo) که همان آزبست سفید است، دارای الیاف سفید رنگ، نرم و کشدار بوده و معادن اصلی آن در کانادا، روسیه و رودزیا واقع شده اند.
ب) آموسیت (Sio۳ ,Femg) تیره رنگ به رنگ قهوه ای روشن و دارای الیاف محکم و شکننده است که در جنوب آفریقا یافت می شود.
ج) کروسیدولیت (H۲۰ Fesio۳ (sino۳) Nafb) به آزبست آبی معروف بوده و دارای الیاف محکم و آبی رنگ است که در جنوب آفریقا، استرالیای غربی و بولیوی یافت می شود.
د) آنتوفیلیت ( ۲(OH) Si۸O۲۲, ۷(Mgfe) ) در فنلاند و آفریقا استخراج شده و دارای الیاف سفید و شکننده است.
مقاومت شیمیایی آزبست به ویژه در مقابل اسیدها، آتش، استحکام مکانیکی، نسبت زیاد طول به سطح مقطع، قابلیت ارتجاع، نرمی خوب و مناسب و همچنین صفات ویژه پوشش دهندگی آزبست از جمله خواص فوق الذکر هستند.
معروف ترین معادن آزبست در ایران عبارتند از: معدن حاجات در جنوب بیرجند خراسان، معدن چهار چشمه در ۱۵ کیلومتری جنوب غربی مشهد، زنگیچه مرز شمالی خراسان، بشاگرد در هرمزگان و معدن دلک وردی در جنوب شرقی ماکو آذربایجان غربی.
گزارش سازمان بین المللی کار (ILO) حکایت از آن دارد که مواد خطرناک سالا نه موجب مرگ ۴۴۰ هزار کارگر می شود. در این میان فقط آزبست عامل از دست رفتن جان حدود ۱۰۰ هزار کارگر در جهان است. شمار قربانیان آزبست در انگلیس بنا به آمار حدود ۳۵۰۰ نفر است و این رقم ۱۰ برابر تعداد کارگرانی است که در اثر حادثه در این کشور جان خود را از دست می دهند. نقش پنبه نسوز در سرطان زایی دستگاه تنفسی تحتانی از دیرباز شناخته شده است. بر اساس پیش بینی پژوهشگران تا پیش از سال ۲۰۱۵ تنها در آمریکا ۸ هزار نفر بر اثر سرطان زایی دستگاه تنفس فوقانی که به هر تقدیر باب تازه ای در پژوهش هاست چندان آشکار نیست.
سرطان حنجره یکی از شایع ترین سرطان های سروگردن است که آزبست در بروز آن در مظان اتهام قرار گرفته است. حنجره ۲/۳ درصد تمام سرطان هایی است که در مردان ۴ درصد تمام سرطان هایی است که در زنان پیدا می شود هر چند در سال های اخیر شیوع آن در زنان نیز افزایش پیدا کرده است. در سرطان زایی حنجره به نظر می آید آزبست دست در دست سایر عوامل یک اثر مشارکت جمعی داشته باشد.
نتایج بررسی ها شواهد کافی در مورد ارتباط پنبه نسوز و سرطان حنجره ارائه داده اند. حداقل ۹ مطالعه این ارتباط را تایید کرده اند. اختلا ل طناب های صوت در ارائه استنشاق ذرات پنبه نسوز احتمال رسوب الیاف آن را در حنجره افزایش می دهند.

نویسنده : دکتر عبدالحمید حسین نیا

منبع : روزنامه مردم سالاری

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها