رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 117093

پیروانی: آن شب دلم برای علی پروین سوخت

ساعت 24- سرمربی سابق فجر و تیم امید می گوید علی دایی درست گفت که کروش یک سر و گردن از مربیان ایرانی بالاتر است.

غلام پيرواني
غلام پیروانی به مسائل روز فوتبال ایران پرداخته است:

آقا پیروانی شما در فوتبال ایران همیشه جزو با اخلاق‌ها بوده‌اید. فضای فوتبال ایران را از این نظر چطور می‌بینید؟

متاسفانه روی سکوها بی‌اخلاقی می‌شود. خدا شاهد است باشگاه خانه به خانه و گیتی‌پسند امسال تماس گرفتند و به من پیشنهاد کار دادند ولی نرفتم. نمی‌خواهم در لیگ یک مربیگری کنم. در فوتبال ایران به همدیگر توهین می‌کنند. من هم آدمی نیستم که به خاطر پول همه کار بکنم. پول خوب است ولی با چه قیمتی؟ به قیمت آبروریزی؟

قبول دارید خود فوتبالی‌ها هم گاهی نقش دارند؟

بله، حرف شما درست است. این چیزها هم هست. الان با اخلاق‌ها کجایند؟ غلامحسین مظلومی، شیرزادگان، سلیمانی، رنجبر ... کجایند؟ ببینید آنها چقدر با اخلاق بودند. متاسفانه اخلاق در فوتبال ما تاحدودی از بین رفته است و امیدوارم این وضعیت ادامه پیدا نکند. هرکس هر چی دلش می‌خواهد و هر چه دوست دارد، به دیگران می‌گوید.

الان دوره کار مربیان جوان است. شما نسل جدید را چطور دیده‌اید؟

اگر یادتان باشد همین یحیی گل‌محمدی فصل گذشته تا اول کار، خوب نتیجه نگرفته بود ولی مدیریت باشگاه ذوب آهن پشت او ایستادند و حمایت کردند. به نظر من یکی مثل علی منصوریان هم خیلی مربی بزرگی می‌شود. باشگاه نفت هم پشت او ایستاده است. مربیان جوان نیاز به حمایت دارند.

چرا فکر می‌کنید منصوریان مربی بزرگی می‌شود؟

من کارش را دوست دارم. به هر صورت این جوان‌ها نیاز به حمایت دارند. من چندین سال بعد از انقلاب مربی برق بودم. 11 سال سرمربی فجر بودم. سال‌ها در لیگ برتر بودیم. همیشه از من حمایت می‌شد. در این سال‌ها تیم ورودی نداشت ولی کلی بازیکن خوب داشتیم که به تیم‌های دیگر دادیم.

فتح‌الله‌زاده و عابدینی هم ستاره‌های شما را می‌بردند.

(خنده) آره دیگر. برای من افتخار بود ولی الان در فوتبال شیراز شما چند بازیکن بومی می‌بینید؟ همه غیر بومی شده‌اند.

شما در این سال‌ها خیلی بازیکن معرفی کردید ...

من فکر کنم 30 بازیکن ساخته‌ام. البته من به تنهایی زحمت نکشیده‌ام. مربی جوانان و امید هم زحمت کشیده‌اند. من آنها را بازی می‌دادم. روانخواه را وقتی 16 سالش بود بازی دادم. مهرزاد معدنچی را 17 سالگی بازی دادم و سیاوش را با 16 سال جلوی السد در ترکیب گذاشتم. سوشا مکانی، بیرانوند، مهدی رحمتی، حسین آشنا ... همه این را بازی دادم.

گفتید سوشا مکانی. او قبلا هم این رفتارها را می‌کرد؟ البته سوشا اخیرا بهتر شده است.

سوشا در تیم ما خیلی خوب بود. من واقعا بچه‌ها را کنترل می‌کردم. سوشا در فجرسپاسی هیچ حرکتی نمی‌کرد. به نظر من مربی اول باید روانشناس خوبی باشد. باید تیم را کنترل کند. بدبختی فوتبال ما این شده که فقط تیم باید ببرد. مربی، بازیکن و مدیر تحت فشار است که اگر نبرد برکنار می‌شود. به خاطر همین می‌بینیم که لیگ منظم است ولی بازی‌ها قشنگ نیست. البته منهای پرسپولیس که به نظرم خوب بازی می‌کند.

کی‌روش یک بار از لیگ برتر انتقاد کرد و گفت که اینقدر بازی‌ها کند است که می‌توانید وسط بازی به کافی شاپ بروید و قهوه بخورید، در حالی که چیزی از دست نخواهید داد.

البته باید آن طرف قضیه را هم ببیند. زمین‌های ما خیلی خراب است. همه چیز دست به دست هم می‌دهد تا بازی بد شود. امیدوارم روزی برسد که ما بهترین بازی‌ها را داشته باشیم و بتوانیم در آسیا هم موفق باشیم.

آقای پیروانی شما یکی از اتفاقات تاریخ فوتبال ایران را رقم زدید و باعث شدید علی پروین آن جمله معروف خداحافظ فوتبال را بگوید. یادتان هست؟

بله، 4 بر دو پرسپولیس را بردیم. علی آقا گفت خداحافظ فوتبال. من آن شب خیلی به خاطر علی پروین ناراحت شدم. او بزرگ فوتبال ما هست و می‌ماند. ناراحت شدم چون این فوتبال رحم ندارد. آن شب، شب ما بود. خوب شد توپ‌های ما همه به گل نرفت. خیلی موقعیت داشتیم.

پس باید گل‌های بیشتری می‌زدید.

بله، اصلا نمی‌دانم آن شب چه اتفاقی برای پرسپولیس افتاده بود. هر چه می‌رفتیم، تک به تک می‌شدیم.

فجرسپاسی آن فصل عجیب بود. آن بازی با استقلال ...

بله، ما دو هفته بعد از بازی پرسپولیس، 4 گل هم به استقلال زدیم. خوب استقلال و پرسپولیس را می‌زدیم. ما آن فصل اکثر بازی‌های بیرون خانه را بردیم. سایپا را هم در تهران زدیم.

شب بازی پرسپولیس یادتان هست؟

اصلا من شب بازی گفتم که می‌بریم ولی اصلا فکر نمی‌کردم 4 تا به پرسپولیس بزنیم.

شاید به نوعی با آن شکست، تیره‌روزی‌های علی پروین شروع شد. تا آن زمان او همیشه موفق بود ولی بعد از آن دیگر هیچگاه به آن اقبال و موفقیت‌ها نرسید.

ببین، علی آقا با یک باخت، کوچک نمی‌شود. علی پروین همیشه برای فوتبال ما زحمت کشیده است. بینی و بین‌الله آن شب دلم برای پروین سوخت. فوتبال نباید به آبروی آدم‌ها لطمه بزند. شما الان نگاه کن آقای خاص در چلسی چه اتفاقی برایش افتاد؟ شاعر می‌گوید به مالت نناز به شبی بند است، به حسنت نناز به تبی بند است. به قول معروف به ثروتت نناز. همه اینها به یک شب بند است. نباید به چیزی دل ببندی.

آقا غلام این درست است که شما اینقدر با بچه‌هایت رفیق بودی که برایشان در رختکن می‌خواندید؟

نه، نمی‌خواندم ولی همیشه قبل از شروع بازی، دو دقیقه می‌خواندم و بچه‌ها سینه‌زنی می‌کردند. ببین، من با بچه‌هایم خیلی رفیق بودم. الان خیلی‌ها به من زنگ می‌زنند. علی علیزاده، طهماسبی، کاظمیان و مخصوصا هاشم بیک‌زاده. همه به من زنگ می‌زنند.

راستی برادرتان افشین هم از شما یاد گرفته و جدیدا در مصاحبه‌هایش شعر زیاد می‌گوید.

افشین ماشاءالله تحصیلاتش بد نیست. افشین شاگرد من بوده. زیر دست خودم کار می‌کرد. افشین خیلی زحمت می‌کشید و به فوتبال علاقه زیادی داشت. یک روز وقتی شش هفت سالش بود گفت می‌خواهم به تهران بروم و برای پرسپولیس بازی کنم و به تیم ملی برسم. گفتم بچه چی داری می‌گی؟ حرف نزن. زمان گذشت و همینطور هم شد. او سال‌ها کاپیتان پرسپولیس بود چون سالم زندگی می‌کند. افشین همیشه قبل از 10 شب خواب است.

واقعا؟ تا به حال شده زنگ بزنید و شاکی شود؟

والا تا به حال زنگ نزده‌ام، مگر اینکه خودش بعد از 10 شب زنگ بزند.

سوال آخر ما هم درباره کارلوس کی‌روش است. هنوز از او انتقاد زیاد می‌شود ...

بینی و بین‌الله نه اینکه داداشم پیش کی‌روش است، بابا این مربی زیاد حالیش می‌شود. متوجه هستی؟ ایشان دستیار فرگوسن بوده یا نه؟ جواب بده.

بله.

مربی پرتغال بوده و جوانان پرتغال را قهرمان کرده یا نه؟

بله.

بینی و بین‌الله بگو مربی رئال بوده یا نه؟

بله بوده.

خب دیگر انتقاد چرا می‌کنند؟ علی دایی حرف قشنگی زد. گفت او از همه مربیان ایران یک سر و گردن بالاتر است. گوش می‌گیری چه می‌گویم؟ حالا که آمده باید از او حمایت کنید. مربی بزرگ آورده‌ایم و باید او را ساپورت کنیم.

البته او منتقدان همیشگی دارد.

ببین کدام مربی تاریخ فوتبال ما به اندازه کی‌روش جوانگرایی کرده است؟

شاید دوره دهداری ...

وقتی فرانکو اوفارل آمد. به نظر من باید حمایت مثبت کنیم.

منبع: خبرآنلاين

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها