رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 119526

توضیح درباره دلیل 93 درصد اعدامها در ایران

ساعت 24- دبیر ستاد حقوق بشر در رابطه با نوع مجازات‌ها در کشور گفت: 93 درصد اعدام‌ها مربوط به مواد مخدر است. به نظرم ریاست قوه قضائیه به این نتیجه رسیده است که به اندازه اعدام‌ها از جرایم جلوگیری نمی‌شود. بنابر این جای بازنگری دارد.

محمدجواد لاریجانی
محمدجواد لاریجانی رئیس مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات در سومین هم‌اندیشی سالانه دانش‌آموختگان و دانشجویان ایرانی خارج از کشور در دانشکده انرژی دانشگاه صنعتی شریف گفت: تمام مذاکرات هسته‌ای برای این بود که ساق پای ما کوتاه شود زیرا بسیار توانمند شدیم ولی نمی‌توانند این توانایی را از ما بگیرند.


وی با تاکید بر اینکه نسل جدید باید تجربه انقلاب و چالش‌های آن را خوب بشناسد و سپس آن را ادامه دهد ، افزود: بصیرت سیاسی لوازمی دارد که پایه آن این است که ما تصویر درستی از بصیرت داشته باشیم.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در ادامه گفت: ما باید فهم درستی از وضعیت داشته باشیم تا بتوانیم آن وضعیت را تحلیل کنیم به طور مثال در مورد برجام برخی اطلاعات دقیقی نداشتند و استدلال‌هایی ناشی از عدم مطالعه و عدم اطلاع ارائه می دادند، در حالی که صرف نظر از مخالف و موافق بودن باید متون مذاکره را دقیق بخوانیم زیرا این مذاکرات مهمترین مذاکرات سیاسی کشور ما است و ما زمانی می‌توانیم به خوبی از این مذاکرات دفاع کنیم که خوب آن را فهمیده باشیم.

وی با بیان اینکه ما چندان به شخصیت‌ فردی مقام معظم رهبری توجه نکرده‌ایم، گفت: ایشان تاریخ را خوب می‌دانند و کتاب‌های بسیار جالبی دارند، ایشان یکی از شخصیت‌های بزرگ انقلاب ما هستند.

لاریجانی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری به علوم پایه گفت:‌ علوم پایه و نوآوری در علم بسیار مهم است و مقام معظم رهبری به ارزیابی بین‌المللی نیز تأکید بسیاری دارند و معتقد هستند که باید کارهای علمی خود را به دنیا عرضه کنیم.

وی با بیان اینکه چرخه دانش، تکنولوژی، صنعت و سرمایه چشم‌انداز مقام معظم رهبری پیرامون پیشرفت کشور است، اظهار داشت: پیگیری‌های رهبری و گزارش‌هایی که به طور مرتب از پیشرفت علمی کشور می‌گیرند سبب پیشرفت ما شده است.

رئیس پژوهشگاه دانش‌های بنیادی افزود: رهبری وقتی در مورد برجام نامه نوشتند، به عبرت‌آموز بودن این مذاکرات اشاره داشتند و اعلام کردند که اشکال ساختاری دارد.

وی ادامه داد: مذاکرات مراحل قانونی خود را طی کرده و همه باید تلاش کنیم که به خوبی انجام شود.

در ادامه محمدجواد لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره برجام گفت: من انتقاد دارم و اشکالات من مربوط به نحوه هدف‌گذاری است، اینکه چرخ‌های سانتریفیوژ به چرخ‌های اقتصادی متصل باشد غلط است و دوم اینکه اصطلاح تکنیک برد -برد اصلا مربوط به این مسئله نیست. برد-برد مربوط به زمانی است که دو طرف اموال مشترکی را به طور برد-برد با هم تقسیم کنند ولی در مورد این مسئله دزد به خانه ما آمده و می‌خواهد تمام اموال ما را ببرد حالا ما بگوییم اموال را تقسیم کنیم و نیمی از اموال را به او بدهیم و نام او را بگذاریم برد-برد؟

دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به تئوری «دیگ‌بنگ» گفت: به نظرم باید به طور گام به گام اعتمادسازی می‌کردیم یعنی ما یک قدم برمی‌داشتیم و یک گام هم از آنها می‌دیدیم ولی ما سانتریفیوژها را جمع کردیم و چیزی از آنها ندیدیم.

وی اظهار داشت: اوباما قانونی را امضا کرده است که دانشمندان برای سفر به ایران مشکل دارند سپس «جان‌کری» نامه‌ای نوشته که مسئله حل می‌شود، قانون که با نامه و تلفن از بین نمی‌رود.

لاریجانی ادامه داد: البته دولت معتقد است که ما از لحاظ اقتصادی در فشار بودیم و مجبور به انجام این کار بودیم که من این مسئله را تئوری استیصال می‌نامم و فکر نمی‌کنم این مسیر به راحتی به نتایج برسد.

وی تاکید کرد: ما غنی‌سازی را برای ساختن بمب نمی‌خواهیم، این توانمندی را داریم ولی اینکار را نمی‌کنیم.ما هم به آب سنگین نیاز داریم و هم به سانتریفیوژ. من معتقدم که سانتریفیوژهای جدید باید کار کنند. ما باید R2، R5 و R8 را راه بیندازیم سپس این‌ها را جمع کنیم، زشت است که به یک کشوری بگویند حق نداری تحقیقاتت را از یک میزان بیشتر کنی، ما خودمان گفتیم که بمب نمی‌سازیم ولی آنها نمی‌توانند ما را به کاری مجبور کنند.

دبیر ستاد حقوق بشر در رابطه با نوع مجازات‌ها در کشور ما که سوال یکی از حاضران جلسه بود، گفت:‌ مجازات اعدام در قوانین ما یکی از تعزیرات است، یعنی قوانینی که بر اساس مصلحت آن را وضع کردیم و مقداری از آن هم مربوط به حدود قصاص است، قصاص یک حق خصوصی است که اسلام گرایش به بخشش در قصاص دارد.

وی در ادامه اظهار داشت: 93 درصد اعدام‌ها مربوط به مواد مخدر است. به نظرم ریاست قوه قضائیه به این نتیجه رسیده است که به اندازه اعدام‌ها از جرایم جلوگیری نمی‌شود. بنابر این جای بازنگری دارد.

منبع: ميزان

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها