رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 125768

سفر آتی رئیس جمهور چین به تهران برای تعمیق روابط تجاری دوجانبه

ساعت ۲۴ - شی جین‌پینگ رئیس جمهوری چین این هفته نخستین سفر دوره‌ای خود را به خاورمیانه آغاز کرد و امروز وارد ریاض شد. وی بعدا به ایران و مصر سفر خواهد کرد. جین‌پینگ روز جمعه وارد تهران خواهد شد و در خلال دو روز اقامت خود با مقامات ایرانی مذاکره خواهد کرد.

سفر رئیس جمهور چین به ایران
dir="RTL">به گزارش سایت دیپلمات، اتفاقی نیست که حضور رئیس جمهور چین در ایران یک هفته پس از اجرای رسمی برجام صورت می‌گیرد. روز شنبه این هفته، با تایید تبعیت ایران از شروط برجام و محدودسازی برنامه‌ هسته‌ای توسط آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، تحریم‌های ایران لغو شد. وانگ یی وزیر خارجه چین آنچه را گامی محکم به جلو برای حل و فصل سیاسی و دیپلماتیک مسئله هسته‌ای ایران خواند، به همه طرف‌ها تبریک گفت و خاطرنشان کرد چین نقش سازنده‌ای در طول فرایند مذاکره داشت.

برجام شمشیری دولبه برای روابط ایران و چین است. از یک سو، لغو تحریم‌ها راه را برای روابط عمیق‌تر هموار می‌کند، بی آنکه پکن مجبور باشد با احتمال مجازات بین‌المللی روبرو باشد. به همین علت، چین به سرعت کوشید تا از توافق هسته‌ای استفاده و روابط اقتصادی و نظامی خود را با تهران تقویت کند. از دیگر سو، اما چین تنها کشوری نیست که از دسترسی جدید به بازارهای ایران استفاده کند. به بیان دیگر، پکن ممکن است جایگاه ممتاز خود را با ورود شرکت‌های اروپایی به ایران از دست بدهد.

شی جین‌پینگ نخستین رهبر کشوری است که پس از آغاز اجرای برجام به تهران می‌رود. این یادآوری این امر به تهران است که چین در روزهای سخت تحریم دوست ایران بود و علامتی به کشورهای دیگر که چین از قبل در مسابقه حضور در ایران حضور دارد تا از ثمرات این توافق بهره‌برداری کند. سعید لیلاز تحلیلگر اقتصادی به خبرگزاری شینهوا گفت سفر جین‌پینگ به چین کمک خواهد کرد به رغم رقابت فزاینده اروپا، بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران بماند. لیلاز همچنین یادآوری کرد معطوف کردن انرژی اقتصادی به چین پس از رفع تحریم ها بیشترین بهره را برای اقتصاد ایران دارد. وی این امر را راه حل چینی برای اقتصاد ایران خواند.

در این حال، پانگ سنگ سفیر چین در ایران از روابط تجاری دو کشور تمجید کرد که در سال ۲۰۱۴ حجم آن به ۵۰ میلیارد دلار رسید. پانگ گفت در خلال سفر رئیس جمهور چین، دو طرف موافقت‌نامه‌هایی در ارتباط با همکاری صنعتی، نفت و گاز و سرمایه‌گذاری امضا خواهند کرد. وی با توصیف کردن ایران به عنوان شریکی مهم در طرح کمربند و جاده، خاطرنشان کرد این ابتکار سبب خواهد شد روابط دوجانبه به مرحله بالاتری ارتقا پیدا کند. هدف طرح کمربند و جاده، ایجاد شبکه زیربنایی و تجاری برای ارتباط چین با اروپاست که بخش زمینی آن از ایران می‌گذرد.

چین ممکن است در سال ۲۰۱۶ با رقابت زیادی در ایران روبرو شود، اما از همین حالا امتیازات قابل توجهی در بازار ایران دارد. پکن دست روی دست نگذاشته است و از سفر شی جین‌پینگ برای گسترش سرمایه‌گذاری و مناسبات اقتصادی با یکی از منابع اصلی نفت چین استفاده خواهد کرد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها