رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 143314

ایران میزبان میهمانان بلندپایه جشن نوروزی در سازمان ملل + تصاویر

ساعت 24-مراسم بزرگداشت آیین باستانی نوروز، روز دوشنبه بامدیریت و میزبانی نمایندگی دایم ایران در سازمان ملل با حضور بان کی مون برگزار شد.

7
مراسم بزرگداشت آیین باستانی نوروز، روز دوشنبه بامدیریت و میزبانی نمایندگی دایم ایران در سازمان ملل و مشارکت 12 کشوردیگر و با حضور دبیرکل و رییس مجمع عمومی سازمان ملل و شماری از سفرا و شخصیت های سیاسی و دیپلماتیک ،در مقر اصلی این سازمان در نیویورک برگزار شد.


دراین مراسم بان کی مون دبیر کل سازمان ملل، موگنس لیگتوفت رئیس مجمع عمومی سازمان ملل، آیرینا بووکوا مدیرکل یونسکو، سفرا و یا نمایندگان دیپلماتیک کشورهای افغانستان، آذربایجان، هند، عراق، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان و ازبکستان و جمعی از ایرانیان مقیم خارج از کشور حضور داشتند.

در مراسم امسال که مانند سالهای گذشته به میزبانی و مدیریت نمایندگی کشورمان برگزار گردید و با استقبال دیپلماتها و شهروندان 12 کشور همراه بود، غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل طی سخنانی نوروز را یک پدیده جامع فرهنگی و اجتماعی توصیف کرد که منعکس کننده شادی، باهم بودن، مراقبت از طبیعت، میانه روی و پاکیزگی خانه و خویش و همچنین پیام آور امید، شادی، نور، زندگی و عشق است.

ایران میزبان میهمانان بلندپایه جشن نوروزی در سازمان ملل شد + تصاویر


خوشرو مرتبط ساختن انسان و طبیعت و فراخواندن بشر به حفظ محیط زیست را یکی از ابعاد نوروز برشمرد و اظهار داشت: نوروز فرصتی را فراهم می آورد تا بشریت به تلاش مشترک جهت تحقق اهداف توسعه پایدار بیشتر بیاندیشد.


سفیر ایران در سازمان ملل در ادامه به وجه دیگر نوروز پرداخت و گفت: این جشن کهن ابناء بشر را فارغ از قومیت، نژاد یا ملاحظات اقتصادی و سیاسی گرد هم می آورد و در یک کلام مشوق فرهنگ صلح است.

وی افزود: گفتمان نوروز بر اعتدال بنا شده است. اعتدال در طول شب و روز و میانه روی در نحوه زندگی. اکنون اعتدال نیاز واقعی جهان مشحون از افراط گرایی است.

ایران میزبان میهمانان بلندپایه جشن نوروزی در سازمان ملل شد + تصاویر

نماینده دائم کشورمان در مقر سازمان ملل افزود: در جهانی که افراط گرایی و رادیکالیسم پدیده های شومی چون تروریسم، جنگ، مرگ و ویرانی را برانگیخته اند، نوروز پیام آور صلح و مدارا است و فرصت مغتنمی را فراهم می آورد تا به جامعه جهانی و بشریت، زیبایی های دوستی، صلح و همکاری میان مردمان جهان را ارزانی دارد.

** بان کی مون: عید نوروز را به مردم ایران تبریک می گویم

دبیر کل سازمان ملل نیز با حضور در این مراسم، ضمن تبریک عید نوروز به مردم ایران و دیگر کشورهایی که نوروز و شروع بهار را بعنوان سالروز شروع سال جدید جشن می گیرند از نوروز به عنوان یک سنت باستانی و مرتبط با دنیای مدرن یاد کرد.

بان کی مون اظهار داشت، بیایید با فراهم کردن زمینه های طراوت و شادابی حقیقی برای تمام انسان هایی که نوروز را جشن می گیرند، پیام اصلی نوروز، که امید و تازگی دوباره است را در سراسر جهان گسترش دهیم.

ایران میزبان میهمانان بلندپایه جشن نوروزی در سازمان ملل شد + تصاویر


وی با اشاره به بحران ها منطقه ای و جهانی و دغدغه های ناشی از آن اذعان داشت، نوروز فرصت بسیار خوبیست که عزم خود را برای ساخت آینده ای بهتر جزم کرده و هیچ کس را در این گذر تنها نگذاریم و در جهت برطرف کردن ریشه های رنج ها و ناملایمات و تمرکز بر برقراری روابط حسنه و صلحی پایدار گام برداریم.

آیرینا بووکوا مدیر کل یونسکو نیز در بیانیه ای، ضمن تبریک نوروز باستانی و سال نو خورشیدی، اذعان داشت، جشن نوروز با وجود آداب و رسوم و سنت های متفاوت در جوامع مختلف، تجلی گر آرمان های مشترک انسانی در اتحاد و همزیستی مسالمت آمیز همراه با شادی ونشاط است.

نوروز در سال 2009 میلادی در دفتر سازمان علمی ،فرهنگی و تربیتی سازمان ملل (یونسکو) به ثبت رسید و در سال 2010 میلادی در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام و به عنوان روز سال نو خورشیدی در تقویم رسمی سازمان ملل درج گردید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها