رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 150817

ایرانیها سالانه چند میلیارد یورو لباس برند می خرند؟

ساعت24- رئیس فدراسیون مد و پوشاک ایتالیا عنوان کرد که ایرانی‌ها سالانه پنج میلیارد یورو برای خرید لباس در سایر کشورها هزینه‌ می‌کنند که عمده این پوشاک، برند هستند. مائرو مرنزی که کشورش به تازگی تفاهمنامه‌هایی را با ایران در زمینه تولید پوشاک به امضا رسانده است، البته اشاره‌ای به این مساله نداشت که از این میزان پوشاک برند چه مقدار به صورت قانونی و چه مقدار به صورت غیر قانونی و قاچاق وارد کشور می‌شود.

برند لباس
برآورد‌ها نشان می‌دهد حجم بالایی از پوشاک وارداتی به ایران قاچاق است. همین چند روز پیش بود که مديركل دفتر صنايع نساجي و پوشاك وزارت صنعت، معدن و تجارت آمار تکان دهنده‌ای از قاچاق پوشاک به کشور ارائه داد. گلناز نصرا...ی عنوان کرد: با توجه به آمار واردات رسمي كشور و گمرك هاي رسمي بين المللي، ۹۰ درصد از پوشاك خارجي در كشور قاچاق است و به‌صورت غير رسمي وارد مي شود. او واردات رسمي پوشاك خارجي به كشور تنها حدود يك دهم رقمي است كه گمرك هاي رسمي دنيا از صادرات به ايران نشان مي دهد.نصرا...ی واردات بي رويه و قاچاق انواع پارچه، پوشاك و كفش از مناطق آزاد كشور را مهمترين مشكل صنايع نساجي كشور خواند و اظهار كرد: ما به دنبال اين هستيم كه واردات محصولات نساجي به اين مناطق محدود شود.

تلاش‌هایی برای کنترل قاچاق پوشاک

قاچاق به دلایل پیچیده ای اتفاق می‌افتد و معمولا ساز و کار‌های پنهان اما پیشرفته‌ای دارد. در بسیاری از موارد به ویژه در مورد محصولاتی که قاچاق آنها به صورت کلان اتفاق می افتد مافیایی وجود دارد که قادر است سیستم‌های رسمی را به انحای مختلف دور بزند. در مورد پوشاک علاوه بر این مسائل تمایل ایرانیان به خرید پوشاک خارجی، آن هم با قیمتی ارزان، از دلایل مهم قاچاق گسترده پوشاک به کشور به حساب می آید. در سال‌های اخیر خرید برند‌های مختلف مورد توجه ایرانیان قرار گرفته است و همین استقبال باعث شده است اجناس وارداتی که برندی را یدک می‌کشند مورد استقبال قرار گیرند. در این میان البته سوء استفاده‌های زیادی هم انجام شده است که از جمله آن می توان به رونق برند‌های تقلبی اشاره کرد. در مواردی حتی گزارش شده است که پوشاک تولید داخل به نام پوشاک ترک یا ایتالیایی فروخته می شود. ترکیه و ایتالیا از جمله کشور‌هایی هستند که سهم زیادی از بازار پوشاک ایران دارند که در بسیاری موارد محصولاتشان قاچاق به ایران وارد شده است. در ماه‌های اخیر تلاش شده است تفاهمنامه‌هایی با این کشور‌ها در زمینه پوشاک به امضا برسد. این مساله به ویژه درباره ایتالیا برجسته تر بود، چنانکه فروردین امسال رئیس فدراسیون مد و منسوجات ایتالیا (SMI) گفت: در تفاهمنامه امضا شده میان این فدراسیون و اتحادیه پوشاک تهران، هم سرمایه گذاری مشترک و هم عرضه کالای نهایی به بازار ایران مورد توجه قرار گرفته است و بر این اساس، شرکت های ایتالیایی در ایران سرمایه گذاری و با همکاری همتایان خود، تولید مشترک به بازار عرضه می کنند و برخی کمپانی های ایتالیایی نیز محصولات نهایی خود را در بازار ایران عرضه خواهند کرد. در مورد ترکیه نیز تعرفه ترجیحی در ماه‌های اخیر مورد بحث قرار گرفته است و برخی کارشناسان می گویند این تعرفه که برای کم شدن قاچاق وضع شده، آنقدر‌ها کارآمد نبوده است.

کمپانی های ایتالیایی در ایران

روز گذشته رئیس فدراسیون مد و پوشاک ایتالیا هدف شرکت‌های زیرمجموعه این فدراسیون را ارتباط مستقیم با مشتریان ایرانی عنوان کرد زیرا ایرانی ها سالیانه ۵ میلیارد یورو برای خرید لباس در سایر کشورها هزینه‌ می‌کنند که عمده این پوشاک، برند هستند. به گزارش ایلنا، مائرو مرنزی درباره حضور کمپانی‌های ایتالیایی در ایران گفت: علاوه بر حضور برندهایی همچون پرادا، جورجیو آرمانی و دولچه گابانا در ایران که محصولات خود را به فروش می‌رسانند برنامه‌ریزی‌هایی با هماهنگی اتحادیه پوشاک تهران انجام شده است که شرکت های ایتالیایی به صورت جوینت ونچر(تاسیس شرکت مشترک) در ایران حضور داشته باشند. برای این امر چند شرکت نیز از سوی اتحادیه به ما معرفی شده است.او تصریح کرد: شرکت‌هایی که قرار است به طور مشترک تشکیل شوند برای تولید پوشاکی با سطح قیمت متوسط و کیفیت بالا است. ضمن آنکه این محصولات قرار است علاوه بر تامین بازار ۸۰ میلیونی ایران به بازار های منطقه خاورمیانه و قفقاز نیز صادر شود. در واقع ایران برای ما یک هاب اقتصادی است. مرنزی درباره علت گران بودن محصولات ایتالیایی گفت: به دلیل بالا بودن هزینه‌های تمام شده در ایتالیا استراتژی ما تولید کالاهای لوکس است. به طور مثال حقوق کارگر در ایتالیا ۵ برابر ایران است و یا مالیات دو برابر است. بر همین اساس با توجه به قیمت پایین کارگر و مواد اولیه و سوخت اگر ما بخواهیم کالایی با قیمت متوسط تولید کنیم بهترین مکان ایران است.او اظهار داشت: ما قبلا با ایران همکاری‌های خوبی داشتیم و برای برخی از کالاها به ایران سفارش دوخت می‌دادیم اما به سبب تحریم‌ها این مبادلات قطع شد اما امیدواریم از امروز این عقب ماندگی جبران شود. مرنزی با اشاره به توانمندی‌های ایتالیا در صنعت پوشاک گفت: ایتالیا تنها کشوری در اروپا است که همه مراحل تولید، از تولید نخ تا محصول نهایی همه در این کشور انجام می شود و اکنون این فدراسیون در سال بیش از ۵۰ میلیارد یورو گردش مالی دارد.او تاکید کرد: ایرانی‌ها همواره جزو خریداران کالای ما بودند، اما این خرید به صورت غیر مستقیم و از طریق کشورهای دیگر انجام می‌شد. مردم ایران سالانه پنج میلیارد یورو لباس از برندهای خارجی خریداری می‌کنند. در حال حاضر ما می‌خواهیم به صورت مستقیم این کالا به دست ایرانی‌ها برسد زیرا علاوه بر ارزش افزوده‌ای که این کالا برای ایران دارد همین خرده فروشی‌ها نیز باعث اشتغال خواهد شد.

آرمان

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها