رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 165843

گاف عجیب سرهنگ علیفر درباره امیر دولاب!

ساعت 24- کاربری قبل از بازی با اطلاع از اینکه این گزارشگر اطلاعاتش را از ویکی‌پدیا می‌گیرد، نام طراح ورزشگاه را بنام خود تغییر می‌دهد و گزارشگر در جریان گزارش فوتبال میان تیم‌های ایرلند و لهستان، امیر دولاب را مهندس مجری طرح ورزشگاه معرفی می‌کند!

علیفر
یک گزارشگر با اعتقاد بر اینکه گزارشگری کمی الک می‌خواهد، مطرح کرد: تلویزیون هم گزارشگران خوب و هم گزارشگران بد دارد اما راجع به گاف‌هایی که یه عده از دوستان در دادن آنها مطرح هستند معتقدم که صلاحیت گزارشگری ندارند.

گزارشگر صداوسیما که در گزارش‌هایش به استفاده از اطلاعات ویکی‌پدیا معروف است، این بار مرتکب اشتباه عجیبی در جریان گزارش دیدار لهستان مقابل ایرلند می‌شود و این اشتباه از شب گذشته به موضوع داغ شبکه‌های اجتماعی بدل شده است.

کاربری قبل از بازی با اطلاع از اینکه این گزارشگر اطلاعاتش را از ویکی‌پدیا می‌گیرد، نام طراح ورزشگاه را بنام خود تغییر می‌دهد و گزارشگر در جریان گزارش فوتبال میان تیم‌های ایرلند و لهستان، امیر دولاب را مهندس مجری طرح ورزشگاه معرفی می‌کند!

کیومرث صالح‌نیا، پیشکسوت عرصه گزارشگری با اعتقاد بر اینکه گزارشگری چارچوپ می‌خواهد، درباره گزارشگری دیدارهای معتبر فوتبال دنیا، اظهار کرد: گزارشگری که او را به باشگاه معتبر دنیا راه نمی‌دهند، چگونه مربیان سرشناس فوتبال را نقد می‌کند؟!

این گزارشگر یادآور شد: در دنیا شما وقتی فوتبال نگاه می‌کنید باید پول بدهید، به این شکل شبکه‌های مختلف بازی را می‌خرند و بر روی آن تجارت می‌کنند، اما تلویزیون ایران به شکل رایگان بهترین فوتبال‌های دنیا را پخش می‌کند این نگاه مسؤولان، نگاه خوبی است اما متاسفانه گزارشگری کمی اَلَک می‌خواهد.

او با اعتقاد بر اینکه تلویزیون هم گزارشگران خوب و هم گزارشگران بد دارد، اظهار کرد: گاف‌هایی که یک عده از دوستان به ارتکاب آنها مشهور هستند باعث می‌شود که صلاحیت گزارشگری نداشته باشند. گزارشگری که به یک نوشتار مکتوب پسنده می‌کند، گزارشگری که نعره می‌کشد و متوجه شأنیات مخاطب نیست نباید گزارش کند، چرا که گزارشگری چهار‌چوپ می‌خواهد.

این گزارشگر سپس با بیان اینکه نباید گزارش هر مسابقه فوتبالی را به هر گزارشگری محول کرد، به بیان خاطره‌ای از کمبود گزارشگر در سال‌های پیش تلویزیون پرداخت و یادآور شد: آقای مجید وارث و آقای جهانگیری که از گزارشگران کشتی بودند، زمانی که برای ادامه تحصیل در استرالیا بورسیه گرفتند، با مشکل نبود گزارشگر روبه‌رو شدیم. آن موقع از گزارشگران، من، آقای بهرام شفیع و آقای کاووسی بودیم و نمی‌دانستیم در این عرصه از چه گزارشگرانی استفاده کنیم، به جهت این که به آقای بهمنش هم در آن دوره اجازه نمی‌دادند در تلویزیون و رادیو فعالیت کند؛ به این نتیجه رسیدیم که از بزرگان استفاده کنیم. یکی از آنها آقای حاج‌رضایی بود که کنار جوانان می‌نشستند و گزارشگران جوان از ایشان یاری می‌گرفتند. بنابراین نباید هر فوتبالی را به هر گزارشگری داد.

صالح‌نیا سپس با بیان اینکه یک گزارشگر پیش از شروع بازی باید از به‌روزترین مطالب عرصه فوتبال آگاه باشد، بیان کرد: خودم را مثال می‌زنم، اگر قرار باشد دیداری را گزارش کنم، حداقل کاری که انجام می‌دهم این است که سری به معتبرترین سایت‌های جهان فوتبال مثل یورو 2016، گل دادکام، فیفا دادکام و ... می‌زنم. نگاهی هم به نشریات خودمان می‌اندازم؛ چرا که جوانان ما در عرصه مطبوعات به خوبی کار می‌کنند؛ بنابراین برای یک گزارش خوب باید زحمت کشید و نباید ویکیپدیا را ستون تلقی کرد.

او سپس مطرح کرد: چرا برخی گزارشگران در طول گزارش، عادت به رونویسی کرده‌اند و تاکید دارند که آنها را بیان کنند؟ چرا گزارشگران، گزارش فوتبال را رها می‌کنند و تاکید دارند که رونویس خودشان را بخوانند. متاسفانه فوتبال‌هایی که ارزش فوق‌العاده‌یی دارند به سادگی به دست برخی گزارشگران می‌افتند. گزارشگرانی که با دادن اطلاعات غلط، صدای نامناسب و ادبیات غلط مخاطب را از خود می‌رانند. فوتبال‌هایی که تلویزیون ما پخش می‌کند در سایت‌های مختلف کلیک‌های فراوانی دارند و بسیاری از مخاطبان به زبان اصلی این بازی‌ها را می‌بینند و آن را با گزارشگرانی که این دیدارها را گزارش کرده‌اند مقایسه می‌کنند و در اولین قدم در جهت تخریب آن گزارشگر عمل می‌کنند.

صالح‌نیا با اعتقاد بر اینکه برخی گزارشگران در تلویزیون صلاحیت گزارشگری ندارند، اذعان کرد: اصطلاحی وجود دارد و آن اینکه در کار هنر اگر بازیگری نتواند ظرف مدت معین در کارش جواب بدهد، بهتر است که نباشد.

او با بیان توصیه‌ای به گزارشگران جوان که به تازگی به این حرفه روی آورده‌اند، مطرح کرد: گزارشگران جوان ما بسیار زحمت می‌کشند، اما این توصیه را می‌‌کنم که جایگاه تیم‌های بزرگ در دنیا را بدانند و کمی احتیاط کنند و اظهارنظراتشان را با احتیاط بیان کنند. نمی‌شود درباره نخبگان فوتبال دنیا به راحتی حرف زد.

کیومرث صالح‌نیا در ادامه گفت‌وگوی خود از رایزنی با تلویزیون برای ساخت برنامه جدیدی خبر داد و گفت: در حال مذاکره با مقامات ارشد سازمان صداوسیما هستم و اگر خدا بخواهد قرار است برنامه‌ای داشته باشم.

صالح‌نیا پیش از این علاوه بر گزارشگری، برنامه‌هایی همچون «ورزش از نگاه پنج»، «نود در نود» و «جنگ شادانه» را هم در تلویزیون ساخته است.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها