رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 183508

رابطه گردن درد و سردردهای ناحیه پشت سر

گردن درد چیست ؟

یکی از بیماری های شایعی که مخصوصا در بین افراد بالاتر از 50 سال بیشتر مشاهده می شود گردن درد است که از عارضه های دیسک گردن است.گردن درد در هر جایی از بدن، از پایین سر گرفته تا بالای شانه ها ممکن است ایجاد شود. درد ناحیه گردن تا قسمت بالای کمر یا بازوها قابل گسترش است. گردن درد باعث محدودیت حرکتی در ناحیه گردن و سر می شود.

گردن درد چیست ؟

یکی از بیماری های شایعی که مخصوصا در بین افراد بالاتر از 50 سال بیشتر مشاهده می شود گردن درد است که از عارضه های دیسک گردن است.گردن درد در هر جایی از بدن، از پایین سر گرفته تا بالای شانه ها ممکن است ایجاد شود. درد ناحیه گردن تا قسمت بالای کمر یا بازوها قابل گسترش است. گردن درد باعث محدودیت حرکتی در ناحیه گردن و سر می شود.

بسیاری از افراد در برخی از مواقع دچار درد گردن یا خشکی و صدا دادن گردن می‌شوند که عمدتاً ناشی از وضعیت نامناسب اندامی، فرسایش طبیعی یا استفاده مفرط از گردن است. گاهی اوقات علت گردن درد آسیب ناشی از سقوط یا زمین خوردن، انجام ورزش پر برخورد یا وارد شدن ضربه و جابه‌جایی مهره‌های گردن می باشد.

از جمله علایم دیسک گردن خصوصا وقتی مزمن می شود درد دستها با یک حالت انتشاری از بالا به پایین می باشد که بدون درد گردن است و بیمار ممکن است ارتباط ان با مشکل دیسک گردن را به راحتی نپذیرد.چه بسیارند بیمارانی که نزد ما مراجعه کرده اندو به دلیل درد انتشاری دست چپشان جهت پیگیری مسایل قلبی انژیوگرافی های متعدد شده اند و بارها بستری شده اند در حالیکه مشکل آنها ناشی از تحریک ریشه ای عصبی در کنار دیسک گردن و بدون درد گردن بوده است.

در بیشتر موارد گردن درد با فعالیت هایی که باعث کشیدگی گردن و اسپاسم عضلات گردن می شود، ایجاد می شود. شما در ناحیه گردن خشکی یا درد شدید را احساس می کنید. از علایم گردن درد این است که درد تا شانه ها، قسمت بالای کمر یا بازوها گسترش پیدا میکند. ممکن است دچار سردرد شوید و به علت گرفتگی گردن نتوانید به آسانی سر و گردن خود را حرکت دهید یا بچرخانید. در صورتی که فشاری بر ریشه عصب نخاعی وارد شود، دردی را تجربه می کنید که تا دست شما گسترش پیدا کرده و ممکن است در دست خود احساس بی حسی، کرختی یا ضعف کنید.

اگر گردن درد بیش از یک هفته ادامه یافت، و این درد شدید با نشانه‌های دیگری همراه بود، حتماً برای درمان درد گردن به پزشک مراجعه نمایید. تشخیص صحیح علت گردن درد بسیار مهم است. نوع درمانی که نیاز دارید به علت گردن درد شما، که ناشی از فعالیت ، آسیب دیدگی یا بیماری دیگر می تواند باشد، بستگی دارد.کلینیک تخصصی امید با طیف گسترده ای از گزینه های درمان و پیشرفته ترین تشخیص ها و تجربه بسیار زیاد به ارزیابی گردن درد شما پرداخته و بهترین راه درمان را مشخص می کند

گردن درد همراه با سردرد و سرگیجه

یکی از شایع ترین انواع سر درد، سردرد گردنی است. سردرد گردنی معمولا ناشی از فعالیت هایی است که در آنها فشار بیش از حدی بر مفاصل بالایی گردن وارد می شود. این فشار می تواند به علت صدمات ناشی از حوادث مخصوص ( مثل کشیدگی گردن یا بلند کردن جسم سنگین)، یا فعالیت های مکرر یا طولانی مدتی مثل دولا دولا راه رفتن ، طرز نشستن یا ایستادن نامناسب، بلند کردن یا حمل کردن جسم سنگین مخصوصا با طرز ایستادن نامناسب، خم کردن و پیچش بیش از حد گردن، کار کردن با رایانه یا فعالیت هایی که مستلزم قرار گرفتن دست ها در جلوی بدن ( مثل کارهای خانه) است، باشد. که در این صرت با درمان سر درد در واقع به درمان گردن درد خود کمک کرده اید.

سردرد گردنی معمولا به عنوان یک درد خفیف ظاهر می شود که پشت سر احساس می شود، اگرچه بعضی اوقات پشت چشم یا ناحیه شقیقه و همچنین در بالای سر، پیشانی یا گوش این درد احساس می شود، درد عموما در یک سمت احساس می شود، اما گاهی اوقات هر دو طرف سر و صورت تحت تاثیر قرار می گیرند.
افراد مبتلا به این نوع سردرد در کنار نشانه هایی که در سر آنها بوجود می آید، اغلب در ناحیه گردن احساس درد و گرفتگی می کنند و به سختی می توانند گردن خود را حرکت دهند

درد، گزگز یا بی حسی نیز در قسمت بالای کمر، شانه ها، دست یا بازو ممکن است احساس شود، اگر چه چندان شایع نیست.بعضی اوقات بیماران علامت های دیگری مانند گیجی، تهوع، زنگ زدن گوش، کاهش تمرکز، ناتوانی در درست انجام کارهای روزمره را تجربه می کنند. علائم افراد مبتلا به این نوع سردرد عموما در طول انجام حرکات مشخص گردن یا قرار گرفتن در یک وضعیت برای مدت طولانی ( برای مثال نشستن پشت رایانه یا رانندگی به صورت نامناسب ) شدیدتر می شود. این بیماران همچنین با سفت لمس کردن قسمت بالای گردن درست در زیر قسمت انتهایی جمجمه دچار التهاب و همچنین گرفتگی عضلانی می شوند.

علائم و نشانه ها

سردرد، خشکی ، درد و التهاب گردن از نشانه های رایج گردن درد به حساب می آیند

تشخیص و آگاهی از علائم گردن درد و معنای هر یک از آنها به منظور دریافت بهترین درمان ضروری است. بنابراین علائم دیسک گردنو گردن درد را به دقت برای پزشک توضیح دهید تا او بتواند علت درد گردن را به درستی تشخیص دهد و برنامه درمانی را آغاز کند.

از علائم گردن درد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

درد و التهاب گردن در یک یا هر دو سمت

سوزش گردن

احساس گزگز شدن گردن

سفتی و خشکی گردن

درد اطراف کتف

درد، کرختی یا ضعف بازو

احساس سوزش هنگام لمس پوست بازو و کتف

سردرد

سرگیجه

حالت تهوع

تعریق در شب

احساس خستگی

گردن درد شدید هنگام حرکت

احساس دردی که با حرکات مشخص گردن شدید میشود

گردن درد ممکن است

به نواحی فوقانی مفصل کمر،شانه وکتف گسترش یابد

با انجام حرکات این درد شدید شود

اگر درد یا علائم مربوط به آن بیش از چند روز ادامه یافت حتما برای رفع گردن درد به پزشک مراجعه کنید و نسبت به علائم آن بی‌توجه نباشید، چرا که ممکن است نشانه‌ وجود مشکلی جدی در مهره‌ها باشد.

علت و دلایل

برخی از علل گردن درد عبارت‌اند از:

زندگی روزمره: فشار و تنش عاطفی، سفتی و انقباض عضلات را در پی دارد، که به نوبه‌ی خود منجر به درد و خشکی و کوفتگی می‌شود. وقتی شب به درستی نخوابید، صبح با گرفتگی گردن از خواب بیدار می‌شوید. اگر بیش از اندازه پشت میز خود بنشینید و به صفحه نمایشگر خیره شوید، دچار خشکی و درد گردن می شوید

روش زندگی هر شخص نیز در ابتلا به گردن درد بسیار تاثیر بسیار زیادی دارد. حالت‌های اندامی نامناسب، چاقی و عضله‌های ضعیف شکمی غالباً تعادل مهره‌ها را بر هم می‌ زنند و برای جبران این عدم تعادل گردن به شیوه‌ای نامناسب خم می‌شود.

عمده فعالیت هایی که باعث گردن درد می شوند شامل موارد زیر می شوند:

قرار گرفتن سر جلوتر از بدن یا در وضعیت نامناسب برای مدتی طولانی در حین کار کردن، کتاب خواندن، تماشای تلویزیون یا صحبت کردن پشت تلفن

خوابیدن بر روی بالشتی که بیش از حد سفت یا صاف است یا به خوبی از گردن شما محافظت نمی کند یا خوابیدن بر روی شکم در حالی که گردن شما به سمتی چرخیده و خم شده باشد

قرار دادن سر بر روی مشت یا بازوی خود به مدت طولانی

کار یا ورزشی که در آن از قسمت بالای بدن و بازوها استفاده می شود، مثل نقاشی کردن سقف یا کارهایی که برای انجام آنها باید سر را بالا بگیرید

فشار و تمرکز شدید بر روی یک کار نیز باعث گردن درد می شود.در یک یا چند عضله که سر، گردن و شانه ها را به هم متصل می کنند، دچار کشیدگی می شوند.این عضلات سفت و دردناک می شوند.

بالا رفتن سن : اختلال‌های مرتبط با سن و سال، مانند استئوآرتریت، تنگی مجرای مهره‌ها و بیماری دیسک تحلیل رونده، مستقیماً بر مهره‌های گردنی تأثیر می‌گذارند.

بیماری دیسک گردن باعث از دست رفتن آب دیسک‌های بین مهره‌ای می‌شود، و در نتیجه دیسک‌ها انعطاف‌ پذیری، خاصیت کشسانی و قابلیت ضربه‌گیری خود را از دست می‌دهند. به مرور زمان، فتق یا بیرون‌ زدگی دیسک گردن رخ می‌دهد که در هر دو مورد، دیسک به ریشه‌های عصبی فشار وارد می‌کند و موجب گردن درد می‌شود که گاهی در بازو نیز انتشار پیدا کرده و همراه با گز گز کردن و یا کرختی است.

استئوآتریت اختلال مفصل رایجی است که تحلیل پیش‌ رونده‌ی غضروف را در پی دارد. استخوان‌ها بدون غضروف بر روی یکدیگر ساییده می‌شوند، و بدن در واکنش به این سایش نامطلوب در راستای محافظت از خود خارهای استخوانی (برآمدگی‌های استخوانی) را تشکیل می‌دهد. این خارهای استخوانی بر اعصاب فشار می‌آورند و موجب درد می‌گردند.

تنگی مجرای مهره‌ها باریک شدن راه‌های عبور عصبی کوچک بین مهره‌ها را به دنبال دارد، که در اثر آن، نخاع و یا ریشه‌های عصبی مهره‌ها فشرده می‌شوند و گیر می‌افتند. تنگی مجرای مهره‌ها با درد شانه، گردن و درد بازو همراه است و زمانی که اعصاب درگیر قادر به ارائه عملکرد طبیعی خود نباشند، منجر به کرختی نیز می‌شود.

وارد شدن ضربه و حوادث : حرکت اجباری ناگهانی سر یا گردن به یک سمت و برگشتن آن به جای اول خود در جهت مخالف وارد شدن ضربه باعث جابه‌جایی مهره‌های گردن می‌شود. حرکت "شلاقی" یا ناگهانی آسیب دیدن بافت‌های پیرامونی و نگه دارنده‌ی سر و گردن را در پی دارد. عضله‌ها در واکنش به این ضربه سفت و منقبض می‌شوند و در نتیجه خستگی عضلانی و به دنبال آن درد و خشکی گردن به وجود می‌آید. جابه‌جایی شدید مهره‌های گردن باعث صدمه دیدن ریشه‌های عصبی، عضله‌ها، رباط‌ها، مفاصل و دیسک‌های بین مهره‌ای نیز می‌شود. تصادف‌ خودرو متداول‌ ترین دلیل این جابه‌جایی است. اگر ضربه‌ای به سرتان وارد آمده است، به احتمال قریب به یقین، گردنتان نیز آسیب دیده است حتی اگر بلافاصله پس از وارد شدن ضربه متوجه وجود مشکل در گردن نشده باشید

بیماری های دیگر: بیماری های دیگری مانند فیبرومیالژیا ، آرتیریت روماتوئید ، آرتروز گردن ، مننژیت نیز می توانند موجب بروز گردن درد شوند .

تشخیص

معاینه فیزیکی

پزشک به دقت محدودیت‌های حرکتی، مشکلات مربوط به حفظ تعادل و درد را بررسی می‌کند و در طول معاینه، واکنش نشان ندادن پایین‌ تنه، ضعف عضلانی، از دست دادن حواس یا دیگر نشانه‌ های آسیب نخاع را مدّ نظر قرار می‌دهد. پزشک حساسیت به لمس ، کرختی و ضعف عضلانی و استقامت و نحوه تحریک پذیری گردن را هنگام معاینه فیزیکی بررسی می‌کند و از شما می‌خواهد تا سرتان را تا جایی که می‌توانید به جلو، عقب و چپ و راست ببرید.

عکس برداری

تست عکس برداری اشعه ایکس برای تشخیص درد مفصل گردن و شانه تاثیر بسیار زیادی دارد تست های ساده اشعه ایکس میتواند اختلالاتی مانند تنگی فضای دیسک،بیماری های روماتیسم،جراحت و زخم،لغزندگی دیسک، تنگی کانال نخاعی،شکستگی و عدم استحکام ناشی ازکشیدگی بیش ازحد را نشان دهد
تست عکس بردای ام آر آی یکی ازدیگر از تست هایی است که آسیب دیدگی های عصب را نشان میدهد این نوع تست دقیق تر از تست اشعه ایکس برای نشان دادن جزئیات است

سی تی اسکن در بعضی از مواقع میتواند جایگزین ام آرآی شود

آزمایش‌های عصب

اگر پزشک احتمال دهد که علت گردن درد به تحت فشار بودن عصب مربوط می‌شود، الکترومیوگرافی (تست نوار عصب و عضله یا EMG) را تجویز خواهد کرد. در این آزمایش، سوزن‌های بسیار باریکی برای مشخص کردن نحوه عملکرد اعصاب مورد نظر از راه پوست وارد عضله می‌شوند.

تست های آزمایشگاهی

- آزمایش‌های خون : گاهی به کمک آزمایش‌های خون به وجود التهاب یا عارضه‌هایی عفونی پی برده می‌شود که می‌توانند علت گردن درد باشند.

-نمونه گیری مایع نخاع (سوراخ کردن کمر یا پونکسیون کمری) : در این آزمایش سوزنی را با دقت داخل مهره‌ها می‌کنند تا نمونه‌ای از مایع اطراف مغز و نخاع را تهیه کنند. ابتلا به مننژیت با آنالیز این نمونه آشکار می‌شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها