رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 227664

آمار تکان دهنده فوتبالیستهای سیگاری و قلیانی در ایران

ساعت 24- ایفمارک برای اولین بار نتایج قسمتی از مطالعه سیگار و قلیان خود را منتشر می‌کند.

قبل از شروع لیگ برتر فوتبال امسال،از تمامی بازیکنان در ارتباط با مصرف سیگار و قلیان سوالاتی پرسیده شد. همه بازیکنان به این سوال پاسخ دادند که به نظر شما چند درصد بازیکنان لیگ برتر سیگار می‌کشند؟

تنها ۲۵٪ بازیکنان اعلام داشتند که هیچ بازیکنی سیگار نمی‌کشد ، بدان معنی که ۷۵٪ بازیکنان اعتقاد داشتند که بازیکنان لیگ برتری سیگار میکشند اما میزان شیوع استفاده از آن را متفاوت گزارش کردند.

با ارزیابی های آماری به نظر می‌رسد میزان شیوع مصرف سیگار با توجه به اظهار نظر خود بازیکنان،به طور واقعی چیزی حدود ۲۰٪ می باشد.پاسخ های جالب تر زمانی بدست آمد که از خود بازیکنان پرسیده شد که آیا خودت سیگار میکشی؟ ۹۹.۵٪ بازیکنان اعلام کردند خیر! خودشان سیگار نمی کشند.این تفاوت آماری در مورد مصرف قلیان هم با شیوه ی مشابه تکرار شد.

تنها ۱۱٪ بازیکنان اعتقاد داشتند که هیچ کس قلیان نمی‌کشد و ۸۹٪ آنها معتقد بودند که بازیکنان لیگ برتری قلیان میکشند.

با آنالیز آماری میزان شیوع مصرف قلیان در میان بازیکنان چیزی حدود ۵۰٪ بدست آمد.

و به طور مشابهی ۸۸٪ بازیکنان اعلام کردند که خیر ، خودشان قلیان نمیکشند! اینجا بحث تنها سلامتی بازیکنان است که در خطر قرار گرفته است.

سیگار و قلیان با دارا بودن مواد سرطان زای بسیار ،در دراز مدت در راس علل ایجاد سرطان های مختلف و مرگ و میر ناشی از آن هستند .

سیگار و قلیان با اثر مستقیم روی عملکرد ریوی و قلبی عروقی ، در کوتاه مدت باعث افت مشخص عملکرد قلبی عروقی و ریوی و توان هوازی بازیکن میشوند .

سیگار و قلیان با آسیب های عروقی ، باعث تشدید بروز آسیب های عضلانی و تاخیر واضح در ترمیم آسیب های بازیکنان میشوند و آنها را مدت طولانی تری از میادین ورزشی دور نگه میدارند.

سیگار و قلیان .....

بحث در باب میزان مضرات و آسیب های این دو بسیار است و تکرار مکررات.

مهم: شناسایی عوامل مستعد کننده بازیکن به مصرف این مواد و تلاش برای رفع این عوامل بزرگترین کمک را به میتواند به سلامت جامعه ی ورزشی فوتبال کشورمان کند .

ایفمارک مدتی است با راه اندازی کمپین نود_دقیقه بدون سیگار تلاش دارد اهمیت این موضوع را بیش از پیش نشان دهد و برای رفع این معظل قدم بردارد.

تذکر: این داده ها تنها قسمتی از نتایج مطالعات ایفمارک می باشد و این مطالعه همچنان جریان دارد.

نظرات،تجربیات و مشاهدات خود را در ارتباط با مصرف سیگار قلیان و همچنین پیشنهادات خود را در ارتباط با شناسایی عوامل مستعد کننده و راه های کمک به رفع این معضل در بین فوتبالیست ها ی کشورمان را با ما در میان بگذارید و در پیش برد این تلاش عظیم سهیم شوید.

دکتر بهار حسن میرزایی، مسئول کمیته تحقیقات و توسعه مرکز پزشکی فیفا در ایران (ایفمارک)

جام

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها