رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 229454

دو قطبی تهیدستان و اشراف در دستور کار اصولگرایان

آیا آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درکانون منازعه قرار میگیرد

ساعت ۲۴- انتخابات دوره ششم مجلس قانونگذاری ایران شاهد دوقطبی تازه‌ای بود که پیش از آن تجربه نشده بود. در یک سر قطب اعضای حزب مشارکت اسلامی قرار داشتند که می‌خواستند در انتخابات مجلس با هر قیمت برنده شوند و در سر دیگر این قطب اما هاشمی رفسنجانی تعیین شده بود.

هاشمی رفسنجانی
dir="RTL" style="text-align:justify">آیت‌الله هاشمی رفسنجانی این چهره هیجان‌انگیز تاریخ انقلاب اسلامی ایران آنقدر جاذبه و دافعه داشت که استراتژیست‌های حزب مشارکت برای تهییج شهروندان به رای دادن او را هدف اصلی قرار دهند. استراتژیست‌های جریان نواصلاح‌طلبی معتقد بودند در میان جریان اصولگرایی کسی را نمی‌توان پیدا کرد که به اندازه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از نظام جمهوری اسلامی حمایت کند و در میان گروه‌های دیگر نیز مخالف داشته باشد.

دوقطبی یادشده به نفع نواصلاح‌طلبان تمام شد و آنها مجلس را دراختیارگرفتند. این وضع ادامه داشت تا اینکه محمود احمدی‌نژاد و دوستان پیدا و پنهانش استراتژی اصلاح‌طلبان را در دستور کار قرار دادند و دو قطبی نواصولگرایان و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۸۴ شکل گرفت. استفاده از تجربه اصلاح‌طلبان در مواجهه با آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در دستور کار قرار گرفت و به رغم همه تلاش‌ها واگرایی‌ها اما در سال ۱۳۸۴ احمدی‌نژاد در دور دوم رای بیشتری به دست آورد.

دو قطبی کردن انتخابات در جریان مبارزات ریاست جمهوری دوره دهم نیز ادامه یافت و رخدادهای عجیبی از دل آن بیرون آمد. جریان اصولگرایان اما در انتخابات ۱۳۹۲ نیز تلاش کردند روحانی را نماینده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی جا بیندازند و او را شکست دهند،‌ اما یک اتفاق رخ داده بود که آنها ندیدند. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی جای خود را در محل قدرت تغییرداده بود و دیگر در نهادهای رسمی قدرت حضور نداشت و محل قدرت خود را در افکار عمومی قرار داده بود. انتخابات خبرگان قانون اساسی و رای معنادار وی از طرف شهروندان تهرانی که روزگاری او را نپسندیدند این تغییر محل قدرت را به خوبی نشان داد. حالا و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم آیا باز هم اصولگرایان می‌خواهند دو قطبی فقر و غنا و تهیدست – اشراف را زنده کنند؟

برخی از جهت‌گیری‌ها نشان می‌دهد که این دو قطبی نیز می‌تواند در کانون توجه قرار گیرد و اصولگرایان آن را دارای فایده می‌بینند. این جریان سیاسی که در انتخابات ۱۳۹۲ و ۱۳۹۴ به طور مطلق و نسبی شکست خورده‌اند بدشان نمی‌آید دو قطبی را تشکیل دهند که یک سر طیف «اشراف» قرار دارند که رهبری آنها دراختیار آیت‌الله هاشمی رفسنجانی است و یک سر طیف نیز کسانی که نماینده تهیدستان هستند و می‌خواهند به جای دولت اشرافی روحانی،‌ دولت تهیدستان بر سر کار آید. نشان دادن چهره اشرافی از روحانی و دولتش و اصرار بر اینکه روش و منش این اشراف از رفتار رییس مجمع تشخیص مصلحت سرچشمه می‌گیرد یکی از استراتژی‌های اصولگرایان است که شاید احیا شود.

به گزارش ساعت ۲۴، اما دو قطبی دیگر شاید مجادله بر سر برجام باشد. گروهی از نواصولگرایان تندرو می‌خواهند برجام را نشانه ذلت و خواری ایرانیان نشان دهندو خود در نقش یک قهرمان ملی که قصد دارد با کنار گذاشتن برجام عزت ملی را برگردانند ظاهر شوند. این گروه بیشتر در پیرامون یکی از کاندیداهای شکست خورده دوره قبل جمع شده‌اند.

با توجه به مجموعه شرایط اما به نظر می‌رسد یکی از دو قطبی‌ها نیز دو قطبی مدیران ازکارافتاده ومدیران جوان باشد. در این دو قطبی نیز پای آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به میان کشیده می‌شود و گفته خواهد شد مدیران اردش دولت وی در حال اداره اقتصاد دولت روحانی هستند و این مدیران پیر و ازکارافتاده‌اند و باید مدیریت سیاسی – اقتصادی کشور جوان شود. با توجه به اینکه اصولگرایان هنوز درباره اینکه کدام فرد باید به مبارزه با روحانی بیاید به جایی نرسیده‌اند باید منتظر ماند و دید کدام دو قطبی برگزیده خواهد شد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها