رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 229554

شمس العماره کجاست؟

ساعت 24-شمس‌العماره کجاست؟ اگر در خیابان ناصرخسرو تهران قدم زده باشید، ساختمانی بلند با کاشی‌کاری‌های زیبا و ساعتی دوست‌داشتنی را خواهید دید. این بنا همان شمس‌العماره معروف است که در قلب تهران امروز و «طهرون قدیم» قرار دارد.

معرفی

شمس العماره یکی از بناهای تاریخی تهران قدیم است که روزگاری از مرتفع‌ترین ساختمان‌های پایتخت ایران بوده است. ناصرالدین‌شاه قاجار قبل از اینکه به اروپا سفر کند، تصاویر و عکس‌هایی از ساختمان‌های اروپایی دیده بود. وی دستور ساخت یک بنای مرتفع مشابه آن‌ها را می‌دهد که خودش و زنانش از فراز آن منظره شهر را ببینند.

شاه در حدود سال ۱۲۸۲ هجری قمری دستور ساخت این عمارت را به دوستعلی خان نظام الدوله معیرالممالک می‌دهد و او را برای ساختن چنین ساختمانی در سمت شرقی ارگ سلطنتی مامور می‌کند.

معیرالممالک به سرعت دست به کار شده و به وسیله استادان و معماران ماهر آن زمان مانند علی محمد کاشی عمارت را طراحی کرده و پی‌کنی آن را شروع می‌کند. ساختمان آن پس از دو سال یعنی در سال ۱۲۸۴ ه.ق به پایان می‌رسد و آن را شمس‌العماره می‌نامند.

شمس العماره

شمس العماره

شمس العماره

شمس العماره

شمس العماره

شمس العماره

شمس العماره

آدرس

شمس‌العماره در تهران، خیابان پانزده خرداد، میدان ارگ، کاخ گلستان قرار دارد.

دسترسی

بهترین راه برای رسیدن به کاخ گلستان استفاده از مترو است. برای رسیدن به این مجموعه کافی است در ایستگاه پانزده خرداد در خط یک مترو از قطار پیاده شده و پس از خروج از ایستگاه در خیابان پانزده خرداد به سمت شرق بروید تا به خیابان داور برسید. ورودی کاخ گلستان در این خیابان قرار دارد و از ایستگاه مترو تا این ورودی تنها پنج دقیقه پیاده‌روی لازم است. کاخ شمس‌العماره در کاخ گلستان قرار دارد و برای بازدید از آن باید بلیتی جداگانه خریداری کنید.

کجارو

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها