رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 230834

ذهن روشن آیت‌الله فقید در اصلاح‌طلبی اقتصادی

ساعت ۲۴- اقتصاددانان ایرانی با گرایش‌های گوناگون فکری بارها از احساس نیک آیت‌الله فقید اکبر هاشمی رفسنجانی به بحث‌های کلان اقتصادی و آرزو و تمنای وی درباره پیشرفت این مرزوبوم یاد کرده‌اند.

هاشمی رفسنجانی
dir="RTL" style="text-align:justify">مرحوم حسین عظیمی که شاید با اندیشه پشت و پس برنامه‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی سازگاری نداشت اما بارها در محافل خصوصی و حتی در جمع‌های عمومی تاکید داشت که رییس‌جمهور وقت این هوشمندی را داشته است که برای مداوای اقتصاد ضعیف و بیمار ایران نیاز به پزشک متخصص و حاذق است.

دکتر محمد طبیبیان، استاد اقتصاد و از برنامه‌ریزان ارشد سازمان برنامه‌ریزی ایران در نیمه نخست دهه ۱۳۷۰ نیز بارها از آرزوی رییس‌جمهور وقت برای توسعه ایران یاد کرده است. واقعیت این است که آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی پس از پایان جنگ و عادی شدن زندگی اقتصادی ایران، تلاش گسترده‌ای برای بازسازی فیزیکی سرزمین ایران و استان‌های آسیب‌دیده داشت و از آن مهمتر ذهنیت ایشان نسبت به اقتصاد بود. وی بدون تردید در صف نخست اصلاح‌طلبی اقتصادی قرار داشت و با استفاده از تکنوکرات‌های کمتر سیاسی دوره خود در دولت‌های خود در مسیر این آرزوی بزرگش گام برداشت.

توجه کافی، دقیق و کارشناسانه به توسعه امور زیربنایی به مثابه پایه و اساس رشد و توسعه اقتصادی در دولت‌های سازندگی و سرمایه‌گذاری برای ساخت و احداث واحدهای بزرگ فولاد و معدن و پتروشیمی، پالایشگاه و نیروگاه نشانه‌های علاقمندی وی به رشد و آبادی ایران بود. شاید در برنامه‌ریزی‌های جزیی و میانی به ویژه در اجرای برخی امور در ۸ سال دولت سازندگی گام‌های اشتباهی در اندازه‌های کوچک برداشته شده باشد، اما در مقایسه با فعالیت‌های انجام شده عمرانی در آن سال‌ها درصد کوچکی است.

آیت‌الله فقید هاشمی رفسنجانی اما در روشنگری ذهنیت‌هایی که تصور می‌کردند برای هر کاری در هر سطحی باید پای دولت به میان آید گام‌های بلندی برداشت و تا جایی که می‌توانست سطح دخالت‌های دولت را کاهش داد و فضای رشد بخش خصوصی به محاق رفته را فراهم کرد. شمار قابل اعتنایی از مدیران و صاحبان بنگاه‌های صنعتی خصوصی در حالی که ۲۰ سال از دوره فعالیت اجرایی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی سپری می‌شود هنوز خاطرات خوش و شیرینی از اندیشه‌های آزاد وی نسبت به کسب و کار یاد می‌کنند.

تجربه نشان می‌دهد در مقایسه با دولت‌های اصلاحات و به ویژه ۸ سال فعالیت دولت نهم و دهم، اقتصاد دوران سازندگی حتی از نظر کمی به ویژه رشد اقتصادی در وضع بهتری قرار داشته است. هاشمی رفسنجانی با درک دقیق از اینکه اقتصاد ایران را نمی‌توان جزیره‌ای تک افتاده در دنیا فرض کرد و با بررسی کارشناسانه از انزوای اقتصادی بیشترین تلاش را برای توسعه مناسبات ایران و جهان انجام داد. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی نیک می‌دانست موتور رشد و توسعه را سرمایه ایرانیان روشن می‌کند و توجه داشت که سرمایه‌های هنگفتی از ایرانیان در خارج از کشور مستقر شده‌اند و به همین دلیل بود که مرحوم نوربخش وزیر اقتصاد و محمدرضا نعمت‌زاده نزیر صنعت ماموریت داد به خارج از کشور بروند و با ایرانیان صاحب سرمایه گفت‌وگو و راه ورود آنها به ایران را هموار کنند. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی علاوه بر اینکه در سیاست داخلی یک مداراجوی تمام عیار بود، برای بهبود کسب و کار شهروندان ایرانی یک اصلاح‌طلب پیشگام به حساب می‌آید.

منبع: روزنامه اطلاعات

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها