رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 230979

اظهارات وزیرخارجه ترامپ درباره برجام

ساعت 24- رکس تیلرسون گزینه دونالد ترامپ پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای تصدی سمت وزارت امور خارجه این کشور گفت بازنگری کامل در موافقتنامه هسته ای با ایران را توصیه خواهد کرد اما خواستار رد صریح و قاطع این موافقتنامه که سال 2015 به امضا رسیده است ، نشد.

رکس تیلرسون
style="text-align:justify">به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن، رکس تیلرسون نامزد تصدی پست وزارت خارجه آمریکا امروز(چهارشنبه) در مقابل کمیته روابط خارجی سنا قرار گرفت و از برنامه های خود دفاع کرد.

تیلرسون درباره توافقنامه برجام و ایران گفت: ایران نباید غنی‌سازی و مواد غنی‌شده داشته باشد، برجام ایران را از خرید بمب اتم منع نمی‌کند!

گزینه پیشنهادی ترامپ برای وزارت خارجه افزود: این توافق، توان ایران برای دسترسی به سلاح هسته‌ای را متوقف می‌کند، اما برای همیشه مانع آن نمی‌شود.

وی همچنین بیان کرد: برجام، توان خرید سلاح هسته‌ای را از ایران سلب نمی‌کند.

گزینه ترامپ برای وزارت خارجه آمریکا افزود : توافق باید به طور کامل مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود. این بدان معنی است که این کشور غنی‌سازی نداشته و مواد غنی‌شده در این کشور وجود نداشته باشد. در مقابل، باید دسترسی ایران به ایران به کاربردهای صلح‌آمیز هسته‌ای، مانند پزشکی هسته‌ای را تحت نظارت کامل، فراهم کرد.

به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز، تیلرسون در بخش دیگری از سخنان خود گفت که متحدان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) حق دارند دلواپس اقدام های روسیه باشند.

معرفی وی به عنوان وزیرخارجه دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب آمریکا،‌ به دلیل روابط نزدیکی که با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه داشته،‌ جنجال برانگیز شده است.

تیلرسون یادآور شد که روسیه با اقدامات اخیر خود به منافع آمریکا بی توجهی کرده است.

جلسه تایید وی در بحبوجه افزایش تنش آمریکا با روسیه تشکیل شده است. گفته شده که روسیه بر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا،‌ احتمالا تاثیر داشته است.

تیلرسون همچنین درنشست کمیته روابط خارجی سنا اذعان کرد که روسیه در ارتباط با شبه جزیره کریمه،‌ اقدامی غیرقانونی را مرتکب شده است.

وی هشدار داد که واشنگتن و مسکو ممکن است رقیب یا شریک هم باشند، اما احتمالا هیچ گاه در سطح دوست قرار نخواهند گرفت.

وی بااعلام اینکه سیستم های ارزشی آمریکا و روسیه با هم فرق دارد،‌ یادآور شد که مذاکره بین دو قدرت برای تغییر وضعیت موجود از موضع رقیب به شریک حائز اهمیت است.

همچنین به گزارش خبرگزاری فرانسه ازواشنگتن،‌ تیلرسون در بخش دیگری از سخنان خود به چین اشاره کرد و گفت که این قدرت آسیایی اهداف خود را دنبال می کند و کمک قابل توجهی به مهار کره شمالی نکرده است.

وی افزود: ما باید با آنچه می بینیم، برخورد کنیم،‌ نه آنچه امیدوار به آن هستیم.

تیلرسون یادآور شد که چین،‌ شریکی قابل اطمینان برای استفاده از همه نفوذ خود برای مهار کره شمالی نبوده است.

تیلرسون در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اسلام رادیکال خطری بزرگ را برای ثبات کشورها و شهروندانشان ایجاد می کند و آمریکا باید همچنان تعهد خود به آزادی فردی،‌ شان انسانی و اقدامی اصولی در سیاست خارجی را به معرض نمایش گذارد.

درهمین حال،‌ ترامپ در توییتی در مورد تیلرسون نوشته است: آنچه بیش از همه در مورد رکس تیلرسون دوست دارم، مجرب بودن وی در برخورد موفقیت آمیز با هر نوع دولت خارجی است.

اقلیت دمکرات سنا تلاش خواهند کردند عرصه را بر نامزدهای کابینه ترامپ تنگ کنند و این در حالی است که شماری از جمهوری خواهان در مورد نامزدی تیلرسون برای پست وزارت خارجه آمریکا ابراز نگرانی کرده اند.

تیلرسون قبلا مدیر عامل شرکت اکسون موبیل بوده است. وی تاکنون منصب دولتی نداشته،‌ اما به نمایندگی از اکسون موبیل از تجارب زیادی در تعامل با کشورهای خارجی برخوردار بوده است.

العالم

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها