رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 248164

مسعود نیلی مشاور ارشد اقتصادی رییس‌جمهور

قصد سیاه‌نمایی ندارم اما وضع نگران‌کننده و فرصت کوتاه است

مسابقه برای زیر سوال بردن پاکدستی مسوولان راه افتاده و در این شرایط مردم به مجموعه بی‌اعتماد می‌شوند

ساعت ۲۴- مسعود نیلی حالا در تیررس دو گروه از منتقدان دولت قرار دارد: گروه نخست، مخالفان سیاسی دولت یازدهم و اصلاح‌طلبان از جناح سیاسی اصولگرایان هستند. آنها در تازه‌ترین نامه‌ای که از طرف ۴۰ اقتصاددان به رییس‌جمهور نوشته‌اند به او یادآوری کرده‌اند سیاست‌های «لیبرالی» موجب شکست شده است که معلوم است او را هدف قرار داده‌اند.

مسعود نيلي
dir="RTL" style="text-align:justify">از طرف دیگر اقتصاددانان نهادگرا که خود را طرفدار اصلاحات می‌دانند اما با سیاست‌های دولت در حوزه اقتصاد مخالفند و معتقدند سیاست‌های لیبرالی که از اندیشه‌های نیلی است کار را خراب کرده است. البته برخی از اعضای کابینه نیز به نیلی به طور ضمنی انتقاد دارند که راه را برای توزیع پول مسدود کرده است.

مسعود نیلی در هفته‌های تازه سپری شده چندین سخنرانی مفصل درباره امروز و فردای اقتصاد ایران در سطح کلان کرده و هشدارهای شدیدی داده و تاکید کرده است که این هشدارها را سال‌ها پیش نیز داده است اما اتفاقی نیفتاده است. حرف‌های نیلی درباره بحران بیکاری، بحران در نظام تصمیم‌گیری اقتصادی و ناگزیر بودن ایران در پیوند با اقتصاد جهانی و اینکه بدون سازگاری سیاسی کار اقتصاد کلان بدتر خواهد شد در کانون توجه مدیران سیاسی و نهادهای گوناگون قرار دارد.

مسعود نیلی در یک میزگرد که با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، موسی غنی‌نژاد اقتصاددان و محمدمهدی بهکیش اقتصاددان برگزار شده است، حرف‌های خود در سخنرانی‌های اخیر را تکرار کرده است.

نیلی در پاسخ به عباس آخوندی که خواستار تمرکز نهادهای مدنی بر روی تغییر پارادایم به جای تمرکز بر رشد شده است می‌گوید: ببینید اکنون ما از آینده نگران هستیم و می‌خواهیم به یک نتیجه عملی برسیم. در حال حاضر شرایطی برای کشور به وجود آمده است که ما چند سال هشدار داده بودیم اگر این روندها ادامه یابد حاصل می‌شود. می‌دانیم در استان‌هایی از ایران، هم بیکاری رقم سرسام‌آوری است، هم هوا قابل تنفس نیست و هم آب شرب کیفیت لازم ندارد. دولت هم از نظر مالی با مشکل مواجه است. اکنون وقت آن رسیده است فکرها را در کنار یکدیگر قرار دهیم و عملیاتی صحبت کنیم. قصد ندارم سیاه‌نمایی کنم، اما وضعیت آینده نگران‌کننده و فرصت هم کوتاه است.

الان نیاز داریم گفت‌وگوی ملی بیش از پیش مطرح شود تا از دل آن مطالبه‌ای حاصل شده و مانع از آن شود که اتفاق‌های بد در کشور رخ دهد. نسبت به اسفند سال آینده و البته نسبت به سال‌های پس از آن نگرانی شدید وجود دارد و در حالی که فضای گفتمان سیاسی موجود در کشور اساسا ضد حل مسایل به نظر می‌رسد.

با دقت در گفتمان گروه‌های سیاسی تنها خشونت به چشم می‌آید. هیچکس در این باره صحبت نمی‌کند که بیاییم مساله آلودگی هوا را به عنوان معضل روی میز بگذاریم و تنها به اعتراض بسنده می‌شود که چرا هوا آلوده است. شاید بتوانیم انتخابات پیش رو را به شکل‌گیری گفتمان ملی تبدیل کنیم که البته کار آسانی نیست. من می‌گویم بیاییم هر چه تخصص و هر میزان تجربه در کشور داریم روی هم بریزیم و به گونه‌ای مسالمت‌آمیز اجازه ندهیم کشور در سال‌های آینده با بحران بیشتر مواجه شود. هر کدام از ابزارهایی که داریم که می‌توانیم فضای انتخابات را گونه‌ای تغییر دهیم که جامعه به جای اینکه به «چه کسی» بیندیشد به «چه چیزی» باشد رای دهد.

به گزارش ساعت ۲۴، نیلی در بخش دیگری از این میزگرد که از سوی هفته‌نامه «تجارت فردا» برگزار شده است گفت: در حال حاضر در درجه اول مشکل ما نظام تصمیم‌گیری است و سایر مشکلات در اولویت‌های بعدی قرار می‌گیرند. دولت باید چنان اعتباری در میان مردم داشته باشد که بتواند به آنها اعلام کند برخی از مشکلات موجود تا سال آینده حل می‌شود و بخشی از مشکلات برای حل شدن به زمان چند ساله نیاز دارند و برخی دیگر در شرایط فعلی قابل حل نیستند.

به عنوان مثال دولت می‌تواند در بهترین حالت مساله بیکاری را فقط مهار کند چرا که در کمتر کشوری این امکان وجود دارد که سالانه یک میلیون شغل ایجاد کند. حالا پرسش این است که چگونه با جامعه سخن گفت. اینکه تاکید دارم مشکل اساسی در نظام تصمیم‌گیری است به این دلیل است. در شرایطی که جامعه با مشکلات متعدد مواجه است و شرایط غیرقابل تحمل می‌شود فقط اعتماد به مسوولان می‌تواند آرامش ایجاد کند.

در حالی که الان در فضای سیاسی کشور مرتب به مردم گفته می‌شود مسوولان نمی‌خواهند مشکل شما را حل کنند و می‌گویند مسوولان اساسا توانایی حل مشکلات را ندارند و با این حرف‌ها صلاحیت و پاکدستی مسوولان زیر سوال می‌رود. الان مسابقه‌ای راه افتاده است که پاکدستی یکدیگر را زیر سوال ببریم، در این شرایط انتظار دارید جامعه چگونه به مجموعه اعتماد کند. جامعه چگونه می‌تواند با این امید، مدزت زمان زیادی برای حل مسائل تحمل کند. اگر درباره نظام تصمیم‌گیری تدبیری اندیشیده نشود شرایط بدتر خواهد شد. این طور نیست که هر اقدامی شرود و شرایط همین باشد و این خطرناک است.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها