رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 255774

یوزپلنگ روباتیک ساخته شد

ساعت 24- محققان دانشگاه تونته واقع در هلند یک یوزپلنگ روباتیک ساختند که قادر است اغلب حرکات این حیوان را به‌طور کامل شبیه‌سازی کند و برای این کار تنها 15 درصد بیشتر از یک جانور انرژی مصرف می‌کند.

یوزپلنگ رباتیک
به گزارش پایگاه ساینس دیلی، این روبات که 30 سانتیمتر طول دارد، بر اساس آناتومی یوزپلنگ و تجزیه و تحلیل دیجیتالی حرکات این جانور و با هدف ساخت روباتی که ساختار اسکلت، حرکات و مفاصل آن را شبیه‌سازی کند، ساخته شده است.

با وجود این، نتیجه نهایی این طراحی، روباتی است که شباهت ظاهری چندانی به یوزپلنگ ندارد اما قادر است اغلب حرکات آن را شبیه سازی کند؛ البته این روبات نمی‌تواند از درختان بالا برود و برای افزایش کارآیی، به جای پنجه‌های مکانیکی پیچیده از یک ساختار فنری ساده بهره می‌برد.


عنصر کلیدی طراحی این روبات، ستون فقرات آن است. در بدن یوزپلنگ‌ها ستون فقرات عملکردی شبیه به یک فنر دارد که با خم و راست شدن، انرژی را ذخیره و آزاد می‌کند و امکان دویدن جانور را با سرعت 97 کیلومتر در ساعت فراهم می‌کند. محققان برای شبیه‌سازی ستون فقرات جانور، به طور هوشمندانه‌ای از یک فنر بهره گرفتند که دقیقا همان اثر ذخیره و آزادسازی انرژی را دارد.


در هنگام دویدن یوزپلنگ، انرژی زیادی در عضلات جانور ذخیره می شود تا در حرکات بعدی آن مورد استفاده قرار گیرد. محققان برای شبیه‌سازی این قابلیت نیز فنرهایی را در اندام‌های مختلف روبات تعبیه کردند.


وزن این روبات 2.5 کیلوگرم و معادل یک بیستم وزن جانور واقعی است و اندازه آن نیز یک چهارم یوزپلنگ است.

ایرنا

اطلاعات

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها