رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 255817

خودروسازی سیتروئن

در سال ۱۹۱۹ توسط آندره سیتروئن شکل گرفت و خیلی زود به بزرگ‌ترین خودروساز اروپا تبدیل شد. در ایران، عموم مردم برند سیتروئن را با خودروی 2CVV موسوم به ژیان و زانتیا می‌شناسند؛

اما در سطح جهانی، مدل کلاسیک دوشو (DS) ساخت ۱۹۷۴، یادآور روزهای باشکوه سیتروئن است. این شرکت بارها دچار مشکلات مالی شده و به ورطه‌ی ورشکستگی افتاده است، اما در سال‌های اخیر با کمک‌های دولت فرانسه برای بازگشت به دوران اوج تلاش می‌کند. بیش از ۱۳ درصد از سهام گروه پژو سیتروئن موسوم به PSA در اختیار شرکت چینی دانگفنگ است که تولید خودروهای این گروه در چین را بر عهده دارد و ۷ درصد آن متعلق به جنرال موتورز آمریکا است.

با توجه به رشد فروش خودروهای کراس‌اوور در سال‌های اخیر، جای خالی سیتروئن در این کلاس به‌شدت احساس می‌شود و مدل C5 ایرکراس با این هدف تولید خواهد شد. یک سال پیش، سیتروئن از کراس‌اوور C3 رونمایی کرد که با توجه به سایز کوچک، چندان مورد توجه قرار نگرفت. در برند DS که زیرمجموعه‌ی سیتروئن محسوب می‌شود نیز شاهد معرفی کراس‌اوور DS7 بودیم. از سویی دیگر با ادغام پژو و سیتروئن در سال ۱۹۷۴، خودروهای زیادی با پلت‌فرم مشترک بین این دو خودروساز تولید شده است و مدل جدید C5 ایرکراس نیز بر مبنای پژو 3008 تولید خواهد شد.

اشتراک سهام PSA با خودروسازان مختلف باعث شده است پلت‌فرم EMP2 در خودروهای پژو 3008، DS7، واکسهال گرندلند و اوپل گرندلند استفاده شود. این پلت‌فرم حالا در سیتروئن C5 ایرکراس نیز استفاده خواهد شد. این خودرو قرار است با پیشرانه‌ی پلاگین هیبرید ۳۰۰ اسب بخار و انتقال قدرت دودیفرانسیل دائمی (AWD) همراه شود. علاوه بر این، نسخه‌های بنزینی و دیزل C5 نیز تولید خواهد شد.

مهندسان سیتروئن اعلام کرده‌اند که راحتی و آرامش سرنشینان در طراحی C5 ایرکراس برای آن‌ها در اولویت بوده است. فضای داخلی این خودرو با طول محورهای ۲.۷۳ متر، مناسب به نظر می‌رسد و بر خلاف کراس‌اوور C3 که سال گذشته معرفی شد، برای یک خانواده‌ی چهارنفره کافی خواهد بود. سیتروئن از فناوری جدید خود در سیستم تعلیق و فنربندی، موسوم به بالشت‌های هیدرولیک (Progressive Hydraulic Cushions) در این خودرو استفاده می‌کند که در رفع تنش‌های کابین و آرامش خودرو تأثیر زیادی دارد. ابعاد ایرکراس متشکل از طول ۴.۵ متر، عرض ۱.۸۴ متر و ارتفاع سقف ۱.۶۷ متر است، درحالی‌که صندوق بار ۴۸۲ لیتر حجم دارد.

در فضای داخلی طراحی بسیار خوبی برای ایرکراس شکل گرفته است. بخش اصلی تجهیزات رفاهی این خودرو از طریق نمایشگر لمسی ۸ اینچی میان داشبورد کنترل می‌شود. پشت فرمان، نمایشگر دیگری به قطر ۱۲.۳ اینچ وجود دارد که علاوه بر اطلاعات فنی خودرو مثل سرعت و دور موتور، توانایی برقراری ارتباط با سیستم ناوبری ماهواره‌ای دارد. در بحث فناوری، کراس‌اوور C5 قرار است در سطح اول جهان باشد. کروز کنترل هوشمند، ترمز خودکار، هشدار تعویض لاین، رادار ۳۶۰ درجه و آلارم نقطه‌ی کور از آپشن‌های این خودرو هستند. رینگ‌ اسپرت ۱۷، ۱۸ و ۱۹ اینچ نیز برای این کراس‌اوور قابل سفارش است.

قیمت نهایی این خودرو مشخص نیست؛ اما با توجه به فهرست تقریبا کامل آپشن‌ها و تنوع پیشرانه، مسلما بین نسخه‌های مختلف آن تفاوت قیمت زیادی وجود خواهد داشت. در فاز اول تولید این خودرو در چین، پیشرانه‌های مدرن ۱.۶ لیتری و توربوشارژ ۱۶۵ و ۲۰۰ اسب بخار استفاده خواهند شد که میانگین مصرف سوختی در حدود ۴.۵ تا ۵.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر دارند. نوع پلاگین هیبرید و تمام برقی C5 ایرکراس، احتمالا در سال ۲۰۱۹ تولید خواهند شد. با توجه به قیمت ۲۸ هزار دلار برای پژو 3008 با پیشرانه‌ی ۱۶۵ اسب بخار، می‌توان پیش‌بینی کرد که نمونه‌ی ساخت سیتروئن نیز با همین حدود قیمت عرضه شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها