رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 261781

جمهوری اسلامی: مقاومت رهبر انقلاب دربرابر تغییر نتیجه انتخابات ۹۲

ساعت24-«گرچه رفتارهای برخی جریان‌های سیاسی که پیروزی خود را در مشارکت کمتر در انتخابات می‌دانند در برخی مواقع به گونه‌ای است که با دامن زدن به ادعای مهندسی انتخابات، عده‌ای را از حضور در انتخابات مایوس می‌کنند اما شواهد فراوانی وجود دارد که به اعتبار تاکید دستگاه‌های ناظر و شخص رهبر انقلاب بر صیانت از آرای مردم، نمی‌توان برای برخی تحرکات مشکوک، تاثیری در نتایج آرا قائل شد تا جایی که رهبر انقلاب به گفته خودشان در برابر تلاش عده‌ای برای تغییر نتایج اعلامی در انتخابات سال ۹۲ ایستادند و آن را خنثی کردند.»

یاقوت
روزنامه «جمهوری اسلامی» نوشت: طی چهار دهه‌ای که از عمر انقلاب اسلامی در ایران می‌گذرد تقریباً هیچ انتخاباتی را نمی‌توان سراغ گرفت که علاوه بر رقابت میان داوطلبان - اعم از نامزدهای حضور در مجلس شورای اسلامی یا ریاست جمهوری و شورای شهر - رقابتی پنهان میان دو تفکر حامی حضور در انتخابات و رأی دادن و جریان مخالف این کنش مدنی و قانونی وجود نداشته باشد.

مدافعان حضور فعال در انتخابات در تمام این سال‌ها با مخالفان انتخابات و موافقان تحریم صندوق‌های رأی مواجه بودند. طرفداران تحریم، برای توجیه عدم مشارکت در انتخابات همواره دو استدلال مطرح می‌کنند؛ نخست آنکه با قهر می‌توان به روی کار آمدن فرد یا افراد بی‌لیاقت کمک کرد و به این ترتیب زمینه سقوط نظام جمهوری اسلامی را فراهم آورد!

طرفداران تحریم برای این شبه‌استدلال خود، شواهد و قرائن قابل استنادی ارائه نمی‌کنند، چراکه طی تمام انتخابات برگزار شده، رابطه معناداری میان سطح و کیفیت فرد یا افراد منتخب و حضور یا غیبت تحریم‌کنندگان به چشم نمی‌خورد. به عبارت دیگر نمی‌توان ادعا کرد هرگاه مشارکت در انتخابات بسیار بالاتر بوده و تحریم‌کنندگان کمتر، لزوماً گزینه بهتری از صندوق بیرون آمده است و برعکس.

دلیل دومی که تحریم‌کنندگان برای عدم مشارکت عنوان می‌کنند، ادعای مهندسی انتخابات است. این افراد ادعا می‌کنند، افرادی در کشور حضور دارند و از چنان قدرتی برخوردارند که می‌توانند فارغ از آرای ریخته‌شده به صندوق‌ها، گزینه‌های مورد نظر خود را به عنوان برنده انتخابات معرفی کنند!

بر مبنای همین ادعا هم تحریم‌کنندگان، تصریح می‌کنند که شرکت در انتخاباتی که نتیجه آن لزوماً با آرای ریخته‌شده به صندوق‌ها، سازگاری ندارد، اشتباه است. اما واقعیت این است که چنین ادعایی هم از سوی مدافعان آن با شواهد و قرائن همراه نیست.

نگاهی به قانون اساسی جمهوری اسلامی و در کنار آن تاکیدهای مکرر و مستمر رهبر انقلاب به عنوان عالی‌ترین مقام نظام بر ضرورت صیانت از رأی مردم و تصریح به حق‌الناس بودن آن، زمینه احتمالی مهندسی انتخابات را به حداقل می‌رساند.

گرچه رفتارهای برخی جریان‌های سیاسی که پیروزی خود را در مشارکت کمتر در انتخابات می‌دانند در برخی مواقع به گونه‌ای است که با دامن زدن به ادعای مهندسی انتخابات، عده‌ای را از حضور در انتخابات مأیوس می‌کنند اما شواهد فراوانی وجود دارد که به اعتبار تأکید دستگاه‌های ناظر و شخص رهبر انقلاب بر صیانت از آرای مردم، نمی‌توان برای برخی تحرکات مشکوک، تأثیری در نتایج آرا قائل شد تا جایی که رهبر انقلاب به گفته خودشان در برابر تلاش عده‌ای برای تغییر نتایج اعلامی در انتخابات سال ۹۲ ایستادند و آن را خنثی کردند.

با این حال، اکنون در آستانه انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری نیز همان تبلیغات تکرار می‌شود و عده‌ای همچنان بر طبل عدم مشارکت می‌کوبند. سابقه کلان نظام در صیانت از آرا، فارغ از سوءرفتار برخی جریان‌های سیاسی، شائبه مهندسی انتخابات را به حداقل می‌رساند و ارتقاء سطح شعور سیاسی جامعه نیز فضا را برای مؤثر بودن استدلال‌های مدافعان تحریم تنگ‌تر کرده است.

با این حال، از آنجا که عده‌ای به این شائبه دامن می‌زنند، همه باید تلاش کنیم آحاد مردم به امنیت صندوق‌های رأی و رعایت حق‌الناس توسط برگزارکنندگان انتخابات اعم از مجریان و ناظران، اعتماد پیدا کنند و با تکیه بر همین اعتماد به پای صندوق‌های رأی بیایند.

حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رأی، علاوه بر اینکه به معنای استفاده اکثریت مردم از حق انتخاب خود است، موجب صیانت نظام و اقتدار آن در برابر دشمنان نیز هست. در ۳۸ سال گذشته آنچه از انقلاب و نظام جمهوری اسلامی حفاظت کرده حضور مردم در صحنه‌های مختلف بوده و اکنون نیز همین حضور است که می‌تواند تداوم این نظام مردمی و اقتدار آن را تضمین کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها