رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 270932

تحریم های سنای آمریکا نقض برجام نیست/ با یارگیری مناسب منطقه ای خصومت های آمریکا مهار شود

ساعت24-علی خرم کارشناس ارشد روابط بین الملل گفت: براساس آنچه از کلیات متن تحریم های سنای آمریکا دریافت می شود در این متن موردی در جهت نقض برجام وجود ندارد چرا که موضوع برجام تنها هسته ای است و در این متن هیچ کلمه ای در ارتباط با هسته ای قید نشده و بر دو موضوع موشکی و تروریسم تمرکز شده است.

این تحلیلگر سیاست خارجی و نماینده پیشین ایران در مقرر اروپایی سازمان ملل در ژنو روز یکشنبه در پاسخ به این سوال که آیا مصوبه سنای آمریکا نقض برجام است و واکنش هوشمندانه ایران چه باید باشد؟، افزود: این تحریم ها نقض برجام نیست.
وی افزود: در دوره اوباما نیز چند قطعنامه در کنگره تصویب شد که یکی از آنها موشکی بود و اوباما نیز اغلب این قطعنامه ها را وتو کرد اما این که آیا در حال حاضر ترامپ قصد وتو کردن این مصوبه را دارد، بعید است چرا که او نه تنها وتو نمی کند بلکه آن را تایید می کند.
این کارشناس ارشد روابط بین الملل گفت: این تحریم ها در صورتی که هیچ ربطی به هسته ای نداشته باشد و با موضوع تروریسم و موشکی باشد، این همان مشکلی است که زمانی که بحث می شد ایران اعلام کرد که نمی خواهیم هیچ موضوعی با موضوع هسته ای مخلوط شود، آن زمان فکر نمی کردیم چقدر به نفع ما بود اگر مخلوط می شد.
خرم افزود: در حال حاضر تحریم های هسته ای لغو شده است اما تحریم های را با عنوان تروریسم، حقوق بشر و موشکی وضع کردند که بیشتر آن نیز مربوط به موضوع موشکی است.
وی ادامه داد: در کلیاتی که از تحریم ها اطلاع دارم چیزی در خصوص نقض برجام وجود ندارد اما این که روح این قطعنامه ها بتواند ایران را دلخور و گلایه مند کند، درست است ولی این جنبه سیاسی دارد نه جنبه حقوقی.
نماینده پیشین ایران در مقرر اروپایی سازمان ملل خاطرنشان کرد: این موضوع یک راهکار سیاسی دارد، اگر نظام معتقد به این باشد که باید به هر ترتیبی شده جلو تحریم ها گرفته شود در این صورت تیم دکتر ظریف می تواند وارد میدان شود و مذاکره کند و از یک طرف با آمریکا تنش را پایین بیاورد و از یک طرف از عوامل منطقه ای استفاده کند.
وی یادآور شد: حتی اگر نمی خواهیم رابطه با آمریکا را برقرار کنیم می توانیم در یک جاهایی کاهش تنش دهیم.
این کارشناس روابط بین الملل گفت: در مساله قطر هم ایران و هم آمریکا به این کشور کمک می کند و این نشان می دهد به رغم حرف ترامپ علیه قطر اما در عمل سیستم آمریکا با دوحه همراهی می کند.
خرم تاکید کرد: دیپلماسی باید از نقاط مشترک استفاده و راهی پیدا کند تا بتواند خصومت ها را کاهش دهد.ایران باید با کشورهای 1+5 تماس بگیرد و آنها را قانع کند تا آنان مدعی ترامپ شوند نه این که ایران بخواهد اقدام متقابل و فکر کند این اقدام به نفع ایران است.
وی ادامه داد: ایران از یک پشتوانه خوبی در جهان برخوردار است به خاطر اینکه به تعهدات خود عمل کرده است و از این جهت باید تعهدات خود را ادامه دهد و اروپا را روی سر ترامپ خراب کند.
نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل همچنین گفت: باید از عوامل منطقه ای با یارگیری های مناسب خصومت های آمریکا را مهار و کنترل کنیم.
به گزارش ایرنا، سنای آمریکا پنج شنبه هفته گذشته به متمم ‌های طرح تحریم های جدید جمهوری اسلامی ایران موسوم به طرح «مقابله با اقدامات بی‌ ثبات ‌کننده ایران» رای داد.
طرح «مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران» در سه محور تحریم های موشک های بالستیک، تحریم های جدید تروریسم و اجرای تحریم تسلیحاتی طراحی شده است.
براساس این طرح، افراد مرتبط با برنامه موشک بالستیک ایران و کسانی که با آنها معامله دارند را هدف قرار می ‌دهد.
همچنین برای نخستین بار، آمریکا تحریم ‌هایی علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به اتهام حمایت از تروریسم اعمال می‌ کند.
اگر این طرح قانون شود، کلیه افرادی که در فروش، تامین قطعه، تعمیر و انتقال تانک، خودروی زرهی، تسلیحات با کالیبر بالا، هواپیماهای جنگی، بالگردهای تهاجمی، کشتی، موشک و سامانه ‌های موشکی به ایران، نقش ‌آفرین باشند، توسط رئیس ‌جمهوری آمریکا مورد تحریم قرار می گیرند و دارایی آن ها توقف می شود.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها