رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 271392

شاه کلید پیشگیری از گرما زدگی در ماه رمضان

ساعت 24- عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران درمورد چند راهکار مهم برای پیشگیری و رفع گرما زدگی در اوقات روزه داری توضیحاتی ارائه کرد.

گرمازدگی
style="text-align:justify">شاه کلید پیشگیری از گرما زدگی در ماه رمضان از نگاه طب سنتی سید مهدی میر غضنفری متخصص طب سنتی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش اظهار کرد: گرما زدگی ازجمله مشکلات شایعی است که عوارض ناشی از آن در اغلب موارد به علت انجام ندادن چند اقدام ساده، اما کلیدی درمیان روزه داران افزایش پیدا می کند و شاه کلید پیشگیری از گرمازدگی برای روزه داران در وعده سحری نهفته است.

این متخصص طب سنتی با اشاره به راهکارهایی برای جلوگیری از گرمازدگی در ماه رمضان، افزود: هنگام سحری مصرف کاهو سکنجبین، یک قاشق روغن بادام شیرین خوراکی، میوه‌هایی همچون هلو، زدآلو و یک لیوان تخم شربتی کاملا کم شیرین ضروری است.

وی اظهار کرد: هر یک از این خوراکی و نوشیدنی‌ها طبع سرد داشته و در کنترل و کاهش دمای بدن در طول روزه داری موثر هستند، از سوی دیگر جذب بالای آب در هر یک از این خوراکی‌ها مانع از کم آبی و گرما زدگی ناشی ازکاهش مایعات بدن در ماه رمضان می‌شود.

میرغضنفری با بیان اینکه برخی اشتباه ها در افراد موجب گرما زدگی بیشتر و تشنگی طاقت فرسا در ماه مبارک رمضان می‌شوند، گفت: نوشیدن چای و آب فراوان، مصرف هندوانه، سبزی خوردن، غذاهای سنگین ویا تند در وعده سحری مهمترین اشتباه روزه داران است، زیرا چای، آب هندوانه به شدت مدر بوده و به فاصله دو الی ۳ ساعت پس از سحری موجب دفع بخش قابل توجهی از آب بدن می‌شوند و علاوه بر آن سبزی خوردن و غذاهای سنگین نیز با داشتن طبع گرم، تشنگی و علایم گرما زدگی را چند برابر می‌کنند.

وی در خصوص انجام چند ترفند برای رفع سریع گرمازدگی یا کاهش حرارت بالای بدن حین افطاری تصریح کرد: یک لیوان شربت سکنجبین رقیق با دمای معمولی یا نوشیدن یک لیوان شربت کم شیرین تخم شربتی بعد از افطار، دمای بالای بدن را که در طول روز افزایش یافته به راحتی کاهش می‌دهد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش یادآور شد: نوشیدن مایعات خنک حین افطار موجب انقباض ناگهانی اعضای داخلی از جمله معده و سپس باعث سردرد و بروز بیماری کبد چرب می‌شود.

باشگاه خبرنگاران

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها