رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 277355

توتال نقطه عطف شکست تندروهای ایرانی و آمریکایی می شود

سقوط نزدیک افراطیون پنهان شده در سنگر اصولگرایی

ساعت 24- قراردادنفتی ایران و توتال که با ایستادگی میهن دوستانه هواداران انعقاد این قرارداد تا امروز پابرجا مانده و موجب نزدیک شدن اصلاح طلبان و معتدلان اصولگرا شد و از دستور خارج شدن طرح سه فوریتی این قرارداد در مجلس نقطه عطف سقوط اصولگرایان شده است.

توتال
انتقادهای پی در پی روزنامه ماجراجوی در اختیار افراطیون و یک سایت جبهه پایداری از علی لاریجانی رییس مجلس و از اعضای قدیمی و استخواندار نسل دوم جریان ساسی اصولگرایان انگار پایان ندارد. این دو رسانه به نمایندگی از طیف های تندخو و افراطی سیاسی درون جناح سیاسی اصولگرایان با این انتقادهای پرشمار همان کاری را می کنند که اصلاح طلبان و اعتدالگرایان دوست دارند.

این جبهه اصلاحات که از 1384 به این سو پالایش افراطی گری را دردرون خویش تجربه کرده است امید وارند افراطیون جبهه رقیب نیز پالایش شوند.

اصلاح طلبان پیش از این نیزشاهد بودند که محمود احمدی نژاد در برابر چشم میلیونها بیننده تلویزیونی- که سران این جناح سیاسی نیز در میان آنها بودند- چگونه با درشت گویی علی اکبر ناطق نوری را از جریان اصولگرایی افراطی دور و او را به صف اول معتدل های این جناح رساند.

تجربه نشان می دهد افراطیون سیاسی پنهان شده در سنگر اصولگرایی اجازه ندادند رهبری این جنا ح در اختیار معتدل ها قرار گیرد و این تندروها بودند که استراتژی و تاکتیک های انتخابا ت اخیر را تعیین کرده و در هر 4 انتخابات اخیر شکست خوردند.

این کارنامه ضعیف تندروها در میان طیف های معتدل و عقلانی اصولگرایان راه را برای انزوای آنها دردرون جبهه و سقوط آرام را هموار می کند. برای تعیین سنجش اعتبار این ادعا شاخص های چندی وجوددارد که این نوشته به انها استناد می کند .

یکی از این شاخص ها حضور نسل اول و حتی دوم انقلابیون اصلاح طلب در صف به هم فشرده این جناح و فقدان حضور موثر چنین افرادی در جناح اصولگرایی است. به طور مثال در حالی که اصلاح طلبان نفر برگزیده خود در انتخابات 1376 را باخود همراه دارند و او در شرایط غیر عادی در جمع رهبران این جناح قرار دارد اما رقیب اصولگرای وی به دست افراطیون اصولگرا از بازی خارج شده و دیگر در یک سر طیف با رقیب دودهه پیش مجادله نمی کند و تازه دیدگاهش به اصلاحات حتی نزدیک شده است.

در حالی که کرباسچی از حزب کارگزاران سازندگی موسوی لاری از جامعه روحانیون مبارز ، محمد رضا عارف و حسین مرعشی از تکنوکرات های درون جبهه اصلاحات هنوز در میان شور و شادی نیروهای جوانتر حاضرند اما کسانی مثل باهنر و مرتضی نبوی و هم نسلان اینها که از ارکان اصولگرایی بودند دیگر جایی در میان این جناح ندارند.

این شاخص خوبی است که نشان می دهد چرا اصولگرایی هروز تند و تند تراز مدارا و بردباری دور شده و به پرخاش و تند روی نزدیک می شوند و به همین دلیل مقبولیت اجتماعی آنها کاهش یافته و 4 انتخابات تازه سپری شده را به حربف واگذار کردند.

طیف های تندرو و افراطی جریان اصولگرایی که با زحمت اندک توانستند رهبری این جناح را به دست آورند و در شرایطی نامتعادل به ستیز با جناح اصلاح طلب پرداختند چند ویژگی دفع کننده دارند که بی سوادی سیاسی و بیسوادی تاریخی و نداشتن تحلیل دقیق از خواست و گرایش شهروندان از جمله این ویژگی هاست .

انتقادهای غیر کارشناسی که بوی مخالفت سیاسی آن حتی شامه شهروندان عادی نیز سیاسی و بی پایه بودن آن مخالفت را می شناسد از پیامدهای تهی شدن جریان اصولگرایی از نیروهای دور اندیش و ورزیده است.

مخالفت با هر تصمیم دولت تنها برای خرسند کردن تندروهای زیر دست جذاب است اما در میان مدت به دورشدن نیروهای تحصیلکرده و دقیق تر از این جناح منجر خواهد شد. مجادله هایی از جنس حسادت و شایعه و نادیده گرفتن آداب نقد به مرور هرنقدی را بی اثر خواهد کرد و ریزش نیروها قطعی خواهدشد .

قراردادنفتی ایران و توتال که با ایستادگی میهن دوستانه هواداران انعقاد این قرارداد تا امروز پابرجا مانده و موجب نزدیک شدن اصلاح طلبان و معتدلان اصولگرا شد و از دستور خارج شدن طرح سه فوریتی این قرارداد در مجلس نقطه عطف سقوط اصولگرایان شده است.

در حالی که بیژن زنگنه یکی از باسابقه ترین کادرهای انقلاب که سابقه فعالیت در دولتهای جنگ ،سازندگی ، اصلاحات و اعتدال رادارد این قرارداد را به نفع ایران می داند و آن را تایید می کند افراطیون اصولگرا می خواهند آن را معدوم کنند و شهروندان تفاوت نتایج این دو دیدگاه را می شناسند و می فهمند که تندروهای داخلی و خارجی همراه شده و می خواهند قرارداد توتال را که نقطه عطف برجام است را زمینگیر کنند. رخدادهای این روزها در پیرامون قراردادتوتال نشان می دهد شاید مخالفان ژرفای این قرارداد را نفهمیده اند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها