رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 285574

سلحشوری: اصلاح سن ازدواج دختران اولویت قاطع زنان مجلس است

ساعت 24- رئیس فراکسیون زنان مجلس گفت: زنان مجلس به دنبال تحقق حمیات از حقوق کودکان، اصلاح سن ازدواج، افزایش سهم زنان در مجامع مختلف، ارتقا کسب و کار زنان و سایر موارد این حوزه است.

مجلس
پروانه سلحشوری در خصوص اقدامات انجام گرفته در حوزه زنان و کودکان، گفت: از نخستین سال فعالیت مجلس دهم، فراکسیون زنان و کمیته زنان و خانواده کمیسیون فرهنگی به دنبال مسائل حوزه زنان و کودکان بودند به خصوص با آغاز بررسی لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس این موضوع شکل جدی‌تری به خود گرفت. البته فراکسیون زنان در همان زمان اعلام کرد که اگر کمیسیون قضایی به موضوع حقوق کودکان وارد نشود، خود به آن ورود پیدا خواهد کرد.

پیگیری مجدانه فراکسیون زنان مجلس برای بررسی لایحه حمایت از حقوق کودکان

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، گفت: در کنار این موضوع کمیته زنان و خانواده کمیسیون فرهنگی و فراکسیون زنان به مقوله حمایت از کودکان و نوجوانان و بررسی کلی این لایحه پرداخت، لذا از نهادهای مرتبط با این حوزه چون حقوقدان‌های مسلط بر مسائل کودکان، کارشناسان و سازمان‌های مردم نهاد و مسئولان مرتبط دعوت شد تا اظهارات و انتقادات خود پیرامون لایحه مذکور را مطرح کنند.

وی افزود: لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان توسط زنان مجلس مورد ارزیابی قرار گرفته و هم‌اکنون در کمیسیون قضایی و حقوقی نیز به عنوان کمیسیون اصلی در حال بررسی است، از سوی دیگر جرم‌انگارانه تلقی شدن رفتارهای ضد کودک و تعیین مجازات برای آزار و اذیت کودکان در فراکسیون زنان مطرح و در این لایحه گنجانده شده است.

تاکید بر آموزش حقوق کودکان و تعیین تکلیف والدین کودک آزار

سلحشوری با اشاره به اینکه در محیط خانواده نیز با معضل آزار و اذیت کودکان مواجهیم، گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر تعدادی از مجرمان کودک آزار را والدین آنها شامل می‌شود که در قوانین فعلی تعریف قانونی برای مجازات آنها نشده اما با وجود اینکه این نوع آزار و اذیت به مراتب برای کودکان سخت‌تر است، تصمیم گرفته شد تا بر آموزش و ارتقا مسائل فرهنگی برای حمایت از کودکان و نوجوانان بیشتر توجه شود. از این رو نهادهای متولی باید موظف به آموزش حقوق کودک شوند تا شاهد این میزان وقایع ناگوار در حوزه کودکان نباشیم.

تدوین لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت در دولت علت عدم ورود زنان مجلس به این حوزه

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در حوزه زنان در مجلس دهم، افزود: متاسفانه روند بروکراسی تهیه طرح و لایحه سبب شده تا رسیدگی به مسائل کُند شود، در تمام مدت فعالیت معاونت زنان ریاست جمهوری دولت یازدهم، این معاونت به دنبال تدوین و ارایه لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت بود که هم‌اکنون از معاونت عبور کرده و در نوبت بررسی لوایح در هیات دولت است، از این رو نمایندگان زن مجلس برای ورود به مسائلی چون خشونت علیه زنان یا اسیدپاشی یا غیره به دلیل وجود این لایحه که گفته شده به تمامی مسائل پرداخته، نتوانستند ورودی داشته باشند.

فراکسیون زنان به دنبال افزایش سهم زنان در مجامع و ارتقا کسب و کار آنها

وی ادامه داد: در حوزه زنان اما برنامه‌ریزی‌های دیگر در دستور کار این فراکسیون قرار گرفته که رفع تبعیض، امتیاز قائل شدن برای زنان جهت حضور گسترده در مجالس، افزایش سهم زنان در مجامع ملی و بین‌المللی، رفع موانع کسب و کار زنان، اجرای مصوبات برنامه ششم در حوزه زنان، فعال کردن آنها از این موارد است، زنان با داشتن سرمایه اندک می توانند مغول به کار شده و به اشتغال‌زایی و حرفه‌آموزی کمک کنند.

اصلاح سن ازدواج دختران اولویت قاطع زنان مجلس

سلحشوری با بیان اینکه در حوزه جلوگیری از ازدواج کودکان نیز ورود جدی داشته‌ایم، گفت: متاسفانه در این بخش هنوز به نتیجه واحد نرسیدیم اما پیگیری‌ها همچنان ادامه دارد و زنان مجلس از اصلاح سن ازدواج دختران ناامید نیستند، در حقیقت تلاش خواهیم کرد تا سن ازدواج افزایش و ازدواج دختران زیر سن 13 یا 15 سال را ممنوع خواهیم کرد.

تعامل با دستگاه‌های اجرایی برای رفع خلاهای قانونی حمایت از زنان

این نماینده مردم در مجلس دهم با یادآوری اینکه فراکسیون زنان به دنبال افزایش تعامل با دستگاه‌های اجرایی است، گفت: تعامل با دستگاه‌هایی اجرای به طور جدی تر در حال بررسی است، برنامه دستگاه‌ها و مشکلات آنها در حوزه زنان ارزیابی و در صورتی که خلا قانونی وجود داشته باشد نسبت به رفع آنها اقدام خواهیم کرد.

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه فراکسیون زنان مجلس در گام نخست به دنبال رفع خلاهای قانونی است، گفت: ازسوی دیگر اگر قانونی وضعیت زنان را سخت‌تر کرده نیز اصلاح و متناسب با شرایط تلطیف خواهیم کرد، در مجموع تاکید بر اجرا و نظارت بر نحوه اجرای مصوبات برنامه ششم در حوزه زنان از مهم‌ترین اولویت‌ها است.

خانه ملت

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها