رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 288292

«در صحن علنی مجلس حریم شخصی وجود ندارد»

ساعت24 - یک جامعه‌شناس ارتباطات با بیان اینکه در صحن علنی مجلس به هیچ عنوان حریم شخصی وجود ندارد، گفت: در فضای علنی مجلس، نماینده‌ها هر رفتاری داشته باشند، بحث عمومی است و دسترسی آزاد همگان به اطلاعات وجود دارد.

صحن علنی مجلس
خبری که به صورت متن و عکس باشد، دارای پیام است. درخواست برخی نمایندگان مبنی بر محدودیت زمان حضور عکاسان خبری در جلسه علنی مجلس باعث می‌شود حق دسترسی آزاد به اطلاعات از مردم گرفته شود. این درخواست نمایندگان مجلس واکنش هیجانی به اتفاقات چند روز اخیر مجلس است که از یک نماینده جامعه، دور از انتظار است. بعید می‌دانم که ایجاد محدودیت، نظر اکثر نمایندگان مجلس باشد. به نظرم عده‌ای از نمایندگان از حواشی عکس‌های منتشر شده مجلس ناراحت شده‌اند و این واکنش تدافعی را نشان داده‌اند.

او با بیان اینکه نمایندگان مجلس باید از ویژگی‌های متمایزی برخوردار باشند، اظهار کرد: زمانی که تکنولوژی‌ پیشرفت کرد، هر یک از شهروندان ما یک شهروند خبرنگار شدند؛ بنابراین نمایندگان به جای اینکه عکاسان خبری و جامعه را محدود کنند باید از صفات متمایز برخوردار باشند و خود را با شرایط پروتکل یا دیپلماسی نمایندگی وفق دهند تا فردی نتواند از آن‌ها سوژه بگیرد؛ بنابراین درخواست برخی نمایندگان برای محدودیت حضور عکاسان خبری در مجلس یک نوع حرکت رو به عقب است.

این جامعه‌شناس ارتباطات با اشاره به اینکه صحن علنی مجلس یک محل عمومی است، ادامه داد: مجلس یک محل عمومی است و مکانی عمومی‌تر از مجلس نداریم؛ زیرا تمام افکار یک ملت هفتاد میلیونی در این مکان جمع شده است. حریم شخصی در مجلس وجود ندارد، مگر زمانی که موضوعاتی مانند امنیت ملی پیش بیاید که مجلس اعلام می‌کند و جلسه غیرعلنی و پشت درهای بسته انجام می‌شود. اما زمانی که مجلس علنی باشد به هیچ عنوان حریم شخصی وجود نخواهد داشت و در فضای علنی مجلس، نماینده‌ها هر رفتاری داشته باشند بحث عمومی است و دسترسی آزاد همگان به اطلاعات وجود دارد.

نویسنده کتاب «برنامه‌ریزی راهبردی ارتباطی در روابط عمومی» با بیان اینکه عکاسان و خبرنگاران وظیفه خود را در مجلس انجام می‌دهند، گفت: عکاسان خبری و خبرنگاران وظیفه شهروندی، مدنی و مسؤولیت اجتماعی خود را در مجلس انجام می‌دهند. نمایندگان و سیاستمداران ما به جای اینکه دیگران را محدود کنند تا نقطه ضعف‌هایشان منتشر نشود باید خود را با آداب و دیپلماسی نمایندگی سازگار کنند و سواد رسانه‌ای‌شان را بالا ببرند.

شکری خانقاه در پایان گفت: نمایندگان با ایجاد محدویت به جایی نخواهند رسید. مجلسی که نگاه مردمی دارد با این نوع اقدام‌ها وجاهت نمایندگی خود را از دست خواهد داد.

منبع:ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها