رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 289560

پاییزهای طلایی دلار در بازار ایران و یادی از تلگرام نوشته سیف در پاییز 1395

نرخ دلار درمسیر توفانی شدن است ؟

ساعت24-پارسال 10 آذرماه بود که ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی پس از شنیدن و خواندن حرفها و نوشتههای نکوهش آمیزدرباره سکوتش دربازار پرنوسان ارز سرانجام به تلگرام پناه برد و در باره جهش قیمت دلار در بازار توضیح داد. در نوشته سیف علاوه بر اینکه عوامل ناپایدار زمینه ساز افزایش قیمت دلار معرفی شدند به رسانه ها نیز یورش برده شد که با درج تحلیل های نادرست راه پرش دلار راصاف کرده اند. درحالی که نرخ تبدیل هردلارآمریکا در تابستان پارسال از محدوده 3200تا 3300 تومان به دامنه 3900 تا4000 تومان پرواز کرده بود در نوشته تلگرامی سیف وعده داده شد نرخ تبدیل کاهش می یابد.

954563215
style="text-align:justify">درهمان روزها سعید لیلاز که گفته می شود از مشاوران پاره وقت رییس کل بانک مرکزی بوده است در گفت و گو با ساعت 24 خبرداد قیمت هردلارآمریکا در3800 تومان می ایستد و نوسان درپیرامون این نرخ خواهد بود. با این همه اما هر دلار در بهار امسال در بازار ارز حتی تا 3780 تومان نیز کاهش یافت. در حالی که کارشناسان و مدیران دولتی نوید می دادند قیمت دلار به مثابه پر طرفدارترین ارز در ایران در همین حدود می ماند اما این روزها قیمت هردلار به مرز 3900 تومان نزدیک می شود . چند عامل است که زمزمه های افزایش قیمت دلار را منطقی جلوه می دهد: ناصاف شدن راه برگشت دلارهایی که باید صادرکنندگان پتروشیمی وارد بازار می کردند در پکن تنگ شده است .

این سنگ افتاده درمسیر برگشت دلارهای صادرات پتروشیمی که یکی از اقلام اصلی صادرات ایران است فعالان در بازار ارز ایران را نسبت به اینکه عرضه ارزهمانند بهار امسال با ثبات باشد دچار تردید کرده است. از سوی دیگر کاهش 10 درصدی صادرات غیر نفتی که بر پایه داوری رییس کنفدراسیون صادرات به دلیل کاهش صادرات محصولات کشاورزی بوده است نیز به گوش بازیگران ارز رسیده است و این نیز مزید برعلت شده است که عرضه ارز به صورت پرقدرت ادامه نمی یابد. در این هفته ها چند خبر دیگر نیز بازار دلاررا از سوی عرضه تحت فشار قرار داده است. یک خبر مربوط به درز کردن خبر کسری بودجه 35هزار میلیارد تومانی دولت بود که این گمانه زنی ها رابه دنبال خود کشید که دولت برای جبران آن راه هموار افزایش قیمت دلار را بازخواهد کرد. از سوی دیگر برخلاف خوش بینی های زمان تنظیم بودجه 1396، قیمت نفت در بازار جهانیدر5ماه سپری شده به میانگین موردنظر دولت نرسیده ا و به همین دلیل درآمد اصلی ارزی دولت با ابهام مواجه شده است.

این دوعلت نیز به بازارارز ایران آدرس کاهش احتمالی عرضه ارز از سوی بانک مرکزی را می دهد. هرچند که عقد قراردادبازشدن خط اعتباری 10 میلیارددلاری کره جنوبی نوری در تاریکی بازار ارز بود اما فرایند تدریجی ارز وارد شده از این مسیر به بازار در جهت افزایش فوری عرضه ارز سخت است و برای کوتاه مدت باری از دوش دولت بر می دارد. برخی از فعالان بازار سرمایه که ساعت 24 از آنها در باره گمانه زنی برای افزایش احتمال پرش دلار پرسش کرد نیز همین نظررادارند. آیا سیف منتظر می ماند تا دلار در بازار پاییزی ارز ایران توفان برپا کند و پس از آن به تلگرام پناه ببرد یا اینکه از تجربه دوسال 1394 و 1395 جهش درس گرفته است و راه پرش دلاررا می بندد؟ کارشناسان اقتصادی باوردارند اگر بانک مرکزی سدی سست در برابر واقعی شدن قیمت ارز در بازار بناکند و نتواند آن را به مثابه نیرویی پایدار صیانت کند اعتماد به دولت کاهش می یابد.
نگاهی به تلگرام سیف
بخشی از نوشته تلگرامی سیف در نیمه آول آذر1395 به شرح زیر است: "نگاهی به روند نرخ ارز در سه سال اخیر نشان می‌دهد که نوسانات نرخ، تحت‌تاثیر عواملی مانند تقاضای فصلی (اربعین و سال نو)، رابطه برابری ارزها در بازارهای جهانی و تقویت نرخ دلار، انتظارات در خصوص زمان اجرای برجام و نوسانات فصلی عرضه ارز توسط صادرکنندگان کالاهای غیرنفتی (شرکت‌های پتروشیمی)، قرار داشته است. برخی از همین افراد در سال گذشته وقتی نرخ دلار در همین ایام به حوالی 3740 تومان رسید، پیش بینی می‌کردند، تا پایان سال 1394 نرخ از 4000 تومان فراتر می‌رود. اخیرا نیز برخی افراد بدون توجه به آثار منفی انتظاری این امر، به التهاب بازار دامن می زنند و حتی عنوان می‌کنند دولت جهت جبران کسری بودجه از افزایش نرخ ارز استقبال می‌کند که قطعا درست نیست.از صاحبنظران و اصحاب رسانه درخواست می‌کنم در بیان مطالب و تحلیل‌هایی که در خصوص تحولات نرخ ارز ارایه می‌کنند، به حساسیت‌های بازار و ضرر و زیان‌هایی که به دلیل نوسانات هیجانی نرخ ارز به مردم و فعالین اقتصادی وارد می شود توجه ویژه داشته باشند".."

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها