رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 293088

در نشست خبری عرضه‌ هایوب در بورس چه گذشت؟

ساعت24-امروز سومین عرضه اولیه بورس تهران به روش ثبت سفارش انجام شد؛ مدیرعامل شرکت عرضه شده "های وب"، معتقد است بدون حضور کارکنانش شرکت به اینجا نمی‌رسید و با توصیه اهالی بازار سرمایه سهم کارکنان را در این عرضه کاهش داده و بابت این موضوع شرمنده کارکنانش است.

بورس
روح‌الله حسینی مقدم امروز در نشست خبری که به مناسبت عرضه "های وب" در بورس برگزار شد، گفت: طی یک سال اخیر با علاقه‌مندی شرکت‌ها برای حضور در بورس تهران مواجه شدیم و ۴۰ پرونده پذیرش در سال ۱۳۹۵ داشتیم که آن پرونده‌ها در حال آماده سازی و پیگیری است. امروز نیز این شرکت برای اولین بار در بورس عرضه و با قیمت ۲۸۵ تومان کشف قیمت شد.

وی ادامه داد: اشتیاقی که برای ورود به بازار سرمایه وجود دارد یکی مربوط به مسائل مادی، تامین مالی و بحث افزایش سرمایه و انتشار اوراق بهادار است و دیگری مربوط به موضوعات غیرمادی همچون اعتبار شرکت است.

معاون شرکت بورس تهران ادامه داد: شرکت با ورود بورس موضوع مدیریت و نظارت را از هم جدا می‌کند و بخشی از سهام را به کارکنان خود می‌دهد تا در مجموعه بین کارکنان تشریک مساعی به وجود آید. با این کار کارکنان شرکت که سابقا به دید حقوق بگیر در مجموعه حضور داشتند، از این به بعد نقش شریک شرکت را دارند.

حسینی مقدم یادآور شد: در سه عرضه‌ای که برای سال جاری در بورس داشتیم، چدن سازان سه درصد از سهام را به کارکنان داد، به‌پرداخت دو درصد و امروز نیز های وب یک درصد از سهم عرضه شده را به کارکنان تخصیص داد.

وی درباره‌ی شفافیت در شرکت‌های بورسی گفت: ما سالی چهار بار شرکت‌های شفاف را در بورس معرفی می‌کنیم، اما هیچ گاه از آنها تقدیر نکردیم، اما می‌خواهیم جایزه‌ای بابت شفافیت برای شرکت‌های شفاف تدارک ببینیم. امیدواریم شفافیت های وب ادامه داشته باشد، چرا که شرکت می‌تواند از منافع شفافیت استفاده کند.

در ادامه این نشست خبری ایمان میری – مدیرعامل "های وب" – درباره برنامه‌های شرکت، اظهار کرد: یکی بحث اینترنت روستایی است که برای دولت دوازدهم مهم است. تلاش خواهیم کرد با توجه به نیازهای وزارت ارتباطات به بهترین نحو کارهایی که به ما سپرده می‌شود را انجام دهیم. افزایش پوشش شبکه می‌تواند برای مردم دسترسی راحت‌تری را ایجاد کند. تقاضاها پرحجم است و باید نیازهای مردم را پوشش دهیم.

بانک می خواست زمین‌ها به عنوان ضمانت از دارایی‌های شرکت باشد

وی در پاسخ به این سوال ایسنا که شما در سال ۱۳۹۵ دو زمین به مبلغ ۷۰ میلیارد تومان خریده‌اید که جمعا ۱۰ هزار متر می‌شود، یعنی این زمین حدود هفت میلیون تومان خریداری شده، این زمین برای شرکتی مثل شما چه کاربردی دارد؟ و محل این زمین با این قیمت کجاست؟ گفت: این شرکت از سال ۱۳۸۲ کار را شروع کرده و سال ۱۳۸۸ ما شرکت را خریدیم. شرکت قراردادهای زیادی با دولت دارد و هر قراردادی که با دولت منعقد می‌کنیم باید بابت قراردادها ضمانت‌نامه بدهیم.

مدیرعامل های وب در ادامه توضیح داد: وقتی که می‌خواهیم به بانک ضمانت نامه بدهیم، از ما چند نوع تضمین می‌گیرند یا بابت تضامین باید پول نقد بدهیم یا باید ملک یا باید سهام بدهیم. با توجه به این که شرکت تا قبل از امسال خانوادگی بود، ما زمینی که برای خودمان بود را در رهن بانک می‌گذاشتیم، اما بعد از این که وارد بورس شدیم بانک‌ها می‌گفتند زمین‌هایی که در رهن کامل می‌گذاریم باید برای شرکت باشد. این یک قاعده برای بانک بود.

میری افزود: در سال گذشته با توجه به این که نمی‌توانستیم در برابر این قاعده مقاومت کنیم با توجه به قیمت کارشناسی که خود بانک گذاشته بود آن ملک را جزو دارایی‌های شرکت خریداری کردیم.

وی توضیح داد: هر دوی این ملک‌ها برای شخص من بودند ما راهی به جز این نداشتیم، چرا که ملک در رهن بانک بود و بانک دو راه‌حل می‌داد یکی این که وام و ضمانت را پس دهیم و دیگری این که ملک را جابه‌جا کنیم. معقول‌ترین راه این بود که ما ملک را جابه‌جا کنیم، البته آن ملک‌ها ارزنده هستند و اگر قرار است در شرکت ارزش افزوده ایجاد کند، خیلی راحت این ارزش افزوده ایجاد می‌شود، اما هدف ما این بود که الزامات بانک را انجام دهیم.

مدیرعامل های وب در پاسخ به این سوال خبرنگار ایسنا که پرسید این ملک‌ها در کجا واقع هستند، اظهار کرد: در شفاف سازی که ارائه کردیم صراحتا این موضوع را نوشتیم که ملک داخل شهر گرگان است و ضمانت‌ نامه‌ها برای پست بانک و بانک صادرات هستند.

هزینه ها به یک نسبت با درآمد ها بالا نمی رود

میری در پاسخ به دیگر سوال ایسنا که پرسید در توضیحات صورت مالی شما درآمد حاصل از خدمات پروانه TRUNK حدودا چهار برابر شده اما بهای تمام شده عملیاتی نه تنها افزایش پیدا نکرده بلکه کاهش نیز یافته، چه طور می‌شود درآمد این طور افزایش پیدا کند، اما بهای تمام شده کاهش پیدا کند؟ گفت: ما به مدت ۱۵ سال انحصار شبکه TRUNK را داریم. این شبکه همان شبکه بی سیم است که در دست مردم و حراست‌ها می‌بینیم. البته قرارداد انحصاری ما دو گروه که یکی امنیتی‌ها هستند و یکی نظامی‌ها را مستثنی می‌کند. غیر از این دو مورد همه از جمله شهرداری‌ها، آتش نشانی‌ها و معادن باید روی TRUNK عمومی سوئیچ کنند.

وی توضیح داد: خود دولت سه سال پیش برآورد کرد که یک میلیون متقاضی TRUNK وجود دارد. این شبکه‌ نیمه دوم سال جاری به بهره برداری می‌رسد. تجهیزات این شبکه وارد شده و تعرفه‌هایش توسط سازمان آورده شده است. در حوزه TRUNK تجهیزات خیلی گران است و مردم اگر بخواهند بی سیم دستی بخرند باید حداقل دو میلیون تومان خرج کنند. علاوه بر این تقاضا براساس تعداد وجود دارد. ما خیلی سعی کردیم تقاضای شش ماه دوم را محتاطانه پیش بینی کنیم. این موضوعات علت افزایش درآمد است که در مورد آن سوال پرسیدید.

مدیرعامل های وب در پاسخ به آن بخش از سوال که چرا بهای تمام شده هزینه‌ها افزایش پیدا نکرده که هیچ، بلکه کاهش پیدا کرده، گفت: از آنجایی که ما چند شبکه داریم و یک مدیریت وجود دارد، هزینه‌ها سرشکن می‌شود. وقتی شبکه‌های بیشتری داریم منابع درآمدی افزایش پیدا می‌کند، اما این به آن معنا نیست که باید هزینه‌ها نیز افزایش یابد. در شبکه‌های مخابراتی مقیاس‌ها بزرگ هستند، اگر شما بخواهید درآمد را دو برابر کنید هزینه‌ها ۱۰ درصد افزایش می‌یابد.

کاهش تعرفه‌های اینترنت هزینه‌هایمان را کاهش داد

میری ادامه داد: تعرفه‌ها سال گذشته کاهش پیدا کرد که مهم ترین کاهش مربوط به انتهای سال ۱۳۹۵ بود. در نتیجه هزینه‌های تمام شده در آن بخش کاهش پیدا کرد، اما در بخش‌های دیگر همچون تبلیغات و تسهیلات هزینه‌ها افزایش پیدا کرد.

۵ درصد از سهام عرضه شده حق کارکنان بود

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری پرسید چرا سهم کارکنان‌تان در عرضه اولیه امروز از ۲۰۰ میلیون سهم به ۴۰ میلیون سهم کاهش پیدا کرد، اظهار کرد: ما واقعا بابت کاهش سهم پرسنل‌مان ناراحت شدیم، این حق پرسنل بود، این که کسی فکر کند افراد بدون تیم و پرسنل می‌توانند کار کنند حرف گزافی زده‌اند و احتمالا کار نکرده‌اند.

بدون تلاش کارکنانم اینجا نبودم، شرمنده آن ها شدم

مدیرعامل های وب تاکید کرد: آن مقدار حق قانونی پرسنل ما بود. ایمان میری بدون کارکنانش کجا می‌توانست باشد. ما یادمان می‌رود که وقتی شخصی به جایی می‌رسد، تیم‌اش است که او را به آنجا رسانده است نه خودش. من در این مورد شرمنده همکارانم شدم.

میری توضیح داد: هیچ شرکتی نمی‌گوید که با کف قیمت همه سهام را بدهید البته من نمی‌خواهم که وارد جزئیات قیمت گذاری شوم. من گفتم که ۹ درصد سهم را می‌دهم ولی کسی با پرسنل من کاری نداشته باشد، اما در نهایت آنچه که من می‌خواستم نشد. من در این مورد به پرسنلم قول داده‌ام و جبران خواهم کرد. مطمئن باشید ما تعهداتمان را فراموش نمی‌کنیم.

دلسوزان گفتند برای اینکه بورس آرام شود سهم کارکنان را کم کنیم

وی اضافه کرد: این که می‌گویید سهم پرسنل کم شده به علت این است که بازار این طور خواست. دوستان و دلسوزان گفتند برای این که بازار آرام باشد این سهم را کاهش دادیم. ما هم نمی‌خواستیم ناراحتی و کدورتی پیش بیاید.

لیست کارکنان بیمه ای را به موقع اعلام کردید؟

مدیرعامل های‌وب در پاسخ به سوال ایسنا که پرسید گفته می‌شد که شما لیست کارکنان بیمه شده‌تان را به موقع اعلام نکردید آیا این طور است؟ اظهار کرد: ما امیدنامه داریم و مدارک مان را فرستادیم، اما شما ببینید چه هجمه‌ای به ما وارد کرده‌اند. از دیشب ساعت دو من به مشاوران خود پاسخ می‌دادم از ساعت هفت تا به زمانی که آن نامه را تحویل دادیم، هم همین شرایط بود. در تمام شرکت‌های گروه ما تعداد نفرات کاملا معلوم است و من شفاف در آیین نامه نوشتم که لیست بیمه ملاک است و لیست بیمه همه جا هست. طبق آماری که به من اعلام کردند خوشحالم که ۱۰۴ هزار نفر شرکت کرده‌اند که من از این بابت خوشحالم. امیدوارم تمام این دوستان سود خوبی ببرند.

انتهای پیام

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها