رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 293113

دو روز، دو عرضه و ۵۴ واحد رشد در شاخص بورس

ساعت24-امروز و دیروز بورس تهران شاهد دو عرضه پیاپی بود، این اتفاق و خوش بینی بازار به این عرضه ها توانست شاخص بورس را تا نیمه کانال ۸۳ هزار واحدی بالا نگه دارد.

در هفته‌های گذشته پس از چند مدت نبود عرضه‌های اولیه در بورس تهران بالاخره به پرداخت ملت برای اولین بار وارد بورس شد و توانست جانی تازه به معاملات بورس اوراق بهادار تهران دهد. دیروز نیز پس از مدتی شرکت تولیدی چدن سازان عرضه اولیه شد.

در روز گذشته ۷ درصد از سهام شرکت تولیدی چدن سازان به عنوان ۵۱۲ شرکت پذیرفته شده برای اولین بار و پس از پذیرش و درج نام شرکت در فهرست شرکت‌ پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بخش ساخت محصولات فلزی به شیوه ثبت سفارش کشف قیمت شد. کف قیمتی که برای این سهم در نظر گرفته شده بود ۱۷۷ تومان و سه ریال و سقف قیمت ۱۹۵ تومان بود که در نهایت کشف قیمت روی ۱۹۵ تومان انجام پذیرفت.

اما امروز نیز سومین عرضه اولیه بورس تهران صورت پذیرفت. در این عرضه قرار بر این بود که پنج درصد از کل سهام عرضه شده به کارکنان شرکت داده گستر عصر نوین تعلق گیرد، اما پس از موضوعاتی این پنج درصد تا یک درصد کاهش پیدا کرد. کف قیمتی که برای این سهم در نظر گرفته شده بود ۲۷۱ تومان و پنج ریال و سقف قیمت ۲۷۵ تومان بود که در نهایت در سقف قیمتی یعنی ۲۸۵ تومان کشف قیمت شد.

عرضه‌های اولیه امروز و روز گذشته سبب شد که بورس تهران یک مقدار رمق بگیرد و شاخص کل با خوش‌بینی فعالان بازار سرمایه با رشد ۵۴ واحدی همراه شد و به رقم ۸۳ هزار و ۵۲۳ واحدی رسید. البته علی‌ رغم دو عرضه پی در پی در بورس تهران شاخص‌ها آن طور که باید روند صعودی را تجربه نکردند به طوری که شاخص کل هم وزن و شاخص بازار شناور هر یک به ترتیب ۲۵ و ۲۱ واحد بالا رفتند. همچنین شاخص بازار اول با ۵۲ واحد افت و شاخص بازار دوم با ۶۱۱ واحد افزایش مواجه شد.

به تازگی نیز معاون بورس تهران گفته که این دو عرضه به چند دلیل در دو روز متوالی صورت پذیرفتند و از عوامل آن آماده بودن چند شرکت برای ورود به بورس تهران نام برده او همچنین گفته که این شرکت ها تمایل داشتند که قبل از شروع ماه محرم عرضه شوند و از طرفی هم مراحل قانونی را برای عرضه در بورس پشت سر گذاشتند.

تعدادی امیدوارند که این عرضه های پیاپی بتواند به بورس تهران بیش از پیش رمق دهد و این بازار را از رکود نسبی خارج کند. در معاملات امروز نماد گروه مپنا، ملی صنایع مس ایران و بانک ملت هر یک به ترتیب با ۵۲، ۴۹ و ۲۴ واحد تاثیر کاهنده بیشترین نقش کاهشی را روی دماسنج بازار داشتند. در طرف مقابل پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت تهران و آسان پرداخت پرشین به ترتیب ۳۴، ۳۲ و ۲۹ واحد تاثیر افزاینده بیشترین نقش بالابرنده را روی دماسنج بازار سرمایه اعمال کردند.

ارزش معاملات بورس تهران امروز به رقم ۶۵۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بالغ شد و حجم معاملات به حجم ۹۸۷ میلیون سهم و اوراق مالی رسید. آیفکس نیز امروز با ۰.۶ واحد مواجه شد و در تراز ۹۴۴.۳ نشست. ارزش معاملات فرابورس ایران به رقم ۱۵۱ میلیارد تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن ۲۱۸ میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۳۹ هزار و ۹۶۰ نوبت دادوستد بود.

امروز در فرابورس ایران پتروشیمی مارون، سهامی ذوب آهن اصفهان و شهرسازی و خانه سازی باغ میشه سعی کردند آیفکس را بالا بکشند، اما در طرف مقابل هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، تولید برق عسلویه مپنا و بانک حکمت ایرانیان روند کاهشی در دماسنج فرابورس تهران داشتند.

انتهای پیام

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها