رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 296132

سلامت کباب‌های کوبیده تضمین نمی شود/ هشدار در مورد بهداشت آشپزهای غذای نذری

ساعت 24- رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران گفت: به علت استفاده از گوشت‌های کیفیت پایین و مواد غیر قابل مصرف گوشتی، سلامت کباب‌های کوبیده در هیچ یک از رستوران‌های شهر مورد تایید نیست.

محمد حسین عزیزی درخصوص نحوه پخت غذاهای هیئتی درا یام محرم گفت: این روزها به وفور شاهد پخت غذای نذری در حاشیه پیاده روها هستیم این درحالی است که این روند برخلاف اصول بهداشتی بوده و به علت مجاورت مواد غذایی با دود و آلودگی می‌تواند بیماری زا باشد.

وی افزود: رعایت بهداشت فردی، استفاده از کلاه، دستکش، ماسک وفرم مناسب برای آشپزهای هیئت از جمله نکات مهم در تهیه و طبخ غذای نذری محسوب می‌شود که متاسفانه شواهد نشان می‌دهد این اصول در تهیه و پخت غذا رعایت نشده ودرمحیطی آلوده بدون رعایت موازین بهداشتی صورت می‌گیرد.

رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران خاطر نشان کرد: به علت عدم استفاده از دستکش، کلاه و روپوش مناسب بسیاری از بیماری‌ها ازجلمه بیماری‌های عفونی، پوستی، انواع حساسیت‌ها و میکروب‌ها به راحتی به افراد مصرف کننده منتقل می‌شود.

عزیزی عنوان کرد: با توجه به گرمای هوا وافزایش فعالیت آشپزها در این ایام، میزان تعرق افزایش یافته و بعضاً درمواقعی شاهد عدم رعایت بهداشت فردی و تماس عرق بدن با مواد غذایی هستیم که این امر نیز به دور از اصول بهداشتی است و می‌تواند منجر به انتقال انواع میکروب‌ها به مواد غذایی سالم شود.

وی افزود: حساسیت‌های پوستی، شوره سر و زخم‌های موجود دردستان عوامل تهیه غذای هیئات نیز خود به عنوان عاملی برای انتقال بیماری محسوب می‌شود که درصورت ابتلا به هر گونه بیماری عفونی، انگلی وپوستی غذای تهیه شده نیز آلوده و ناقل بیماری تلقی می‌شود.

رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران یادآور شد: آبکشی برنج، شستن مواد غذایی و سرخ کردن آن در پیاده روهای شهر علاوه بر غلبه آلودگی‌های محیطی از جمله دود و غبار بر مواد غذایی، منجر به اجتماع انواع جانوران موذی و میکروب‌ها در محیط می‌شود وسلامت و بهداشت مواد مصرفی را از بین می‌برد، تاکید می‌شود درایام پرجنب و جوش ماه محرم ازفضای مناسب و بهداشتی برای تهیه و طبخ غذا استفاده شود.

وی در خصوص اهمیت مکان مناسب در تهیه غذای هیئت‌ها گفت: آلودگی هوا حامل نفت، سرب وانواع میکروب‌ها است که درمجاورت مواد غذایی قابلیت نفوذ و آلودگی مواد را داشته و به مرور منجر به بروز انواع سرطان در بدن می‌شود و این امر خود نیز عاملی برای افزایش آمار سرطان در ایران محسوب می‌شود.

عزیزی افزود: به هیچ عنوان سلامت کباب‌های کوبیده تأیید نمی‌شود چرا در اغلب گوشت‌های مصرفی از ضایعات گوشتی، غده‌ها و فضولات پروتئینی استفاده می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: مصرف ضایعات گوشتی علاوه بر ایجاد بیماری‌های قلبی، عروقی، چربی، منجر به بروز بیماری‌های هورمونی درافراد می‌شود بنابراین به علت عدم نظارت واطمینان به محتوای گوشت‌های مصرفی در کباب‌های کوبیده و اختصاص گوشت‌های بی کیفیت، خوردن آن در هیچ یک از رستوران‌های شهر توصیه نمی‌شود.

رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران اذعان داشت: مسئولیت رسیدگی و نظارت بر روند تهیه غذا و رعایت نکات بهداشتی و بررسی کارت سلامت آشپزهای فعال در آشپزخانه‌های مساجد و هیئت‌ها برعهده وزارت بهداشت است که متاسفانه در ایام محرم نسبت به این موضوع نظارت مداومی صورت نمی‌گیرد.

میزان

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها