رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 296136

غذاهای نذری را بیش از 3 روز در یخچال نگهداری نکنید/استفاده از گوشت گرم برای طبخ غذای نذری ممنوع

ساعت 24-رئیس مرکز تحقیقات تکنولوژی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی ایران به هیات های عزاداری توصیه کرد که از گوشت گرم دام اعم از گاو و گوسفند برای تهیه غذاهای نذری استفاده نکنند.

00
دکتر احمد جنیدی افزود: هیات های عزاداری بهتر است از گوشت هایی که 24 ساعت در یخچال نگهداری شده برای طبخ غذای نذری استفاده کنند تا سلامت مردم تهدید نشود.


وی تاکید کرد: گوشت مورد نیاز برای تهیه غذا در ایام ماه محرم را از مراکز مجاز تهیه تا از انتقال بیماری ها از جمله تب کریمه کنگو به مردم جلوگیری شود.


مراجعه به مراکز تحت نظارت سازمان دامپزشکی برای تهیه گوشت دام و یا معاینه دام قبل از ذبح توسط دامپزشکان این سازمان توصیه دیگر دکتر جنیدی به دست اندرکاران هیات های عزاداری است.

** غذاهای نذری را بیش از 3 روز در یخچال نگهداری نکنید


وی به مردم نیز توصیه کرد که از نگهداری بیش از 3 روز غذاهای نذری در یخچال ها خودداری کنند و حتی اگر غذای نذری از ظرف یکبار مصرف به ظرف مناسب هم منتقل شود، نمی توان آن را بیش از سه روز در یخچال نگهداری کرد.


جنیدی با اشاره به این که دمای فعلی هوا مناسب رشد و نمو میکروب ها است، تاکید کرد: در این شرایط بهتر است هرچه زودتر غذاهای نذری مصرف شود.


وی با اشاره به این که ظروف یکبار مصرف حالت عایق دارد و سرمای یخچال به اندازه کافی به غذا نمی رسد، گفت: امکان نگهدای مناسب غذا در ظرف یکبار مصرف حتی در یخچال هم وجود ندارد و باید از نگهداری این غذاها در ظرف یکبار مصرف خودداری کرد.


معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران بر لزوم نگهداری غذاهای پخته شده در دمای مناسب تاکید کرد و گفت: اصلا توصیه نمی شود که غذای آماده برای مدتی نگهداری شود، بلکه غذاهای نذری باید بلافاصله بین مردم توزیع و مصرف شود.


وی گفت: گاهی اوقات به دلیل یک سهل انگاری ساده یا رعایت نکردن بهداشت، افراد زیادی دچار مسمومیت غذایی می شوند که با رعایت اصول بهداشتی باید جلوی این کار گرفته شود.


جنیدی برلزوم بهداشت فردی آشپز و سایر افراد شرکت کننده در طبخ غذا تاکید کرد و گفت: این افراد علاوه بر اینکه نباید مبتلا به بیماری های انگلی و مسری باشند، لازم است بهداشت فردی را هم به دقت رعایت کنند.


وی، شست وشوی دست، استفاده از دستکش و پوشیدن روپوش را از جمله اصول بهداشتی ضروری برای مسوولان تهیه غذا اعلام کرد.

** از غذاهای سرخ کردنی استفاده نکنیم


رئیس مرکز تحقیقات تکنولوژی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه باید از مصرف غذاهای سرخ شده خودداری کرد، گفت: مصرف روغن زیاد و داشتن ترکیبات سمی از مهمترین عوارض سرخ کردن غذاها می باشد.


جنیدی با اشاره به اینکه مصرف روغن جامد برای تندرستی افراد و اصلا توصیه نمی شود، گفت: ترکیبات سمی براثر سرخ کردن غذاها به همراه غذا وارد بدن شده و می تواند برای سلامت خطرآفرین باشد.


وی چاقی را مهمترین عارضه سرخ کردن اعلام کرد و گفت: چاقی می تواند بیماری های دیگری مانند دیابت، بیماری قلبی و عروقی و حتی بیماری های غیر واگیر، ایجاد کند.

** از ظرف پلاستیکی برای توزیع غذا استفاده نشود


عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به توزیع غذا در ایام ماه محرم در ظرف یکبار مصرف اشاره کرد و گفت: تا حد امکان از ظروف پلاستیکی برای توزیع غذا استفاده نشود.


دکتر حامد پورآرام گفت: در صورت امکان از ظرف با پایه گیاهی برای این کار استفاده شود.


وی اظهار کرد: معمولا غذای نذری حاوی نمک و چربی بالایی هستند و بهتر است در خوردن آن زیاده روی نکنیم.


پورآرام با اشاره به اینکه مواد غذایی خام و پخته باید به صورت جدا از هم در یخچال متفاوت نگهداری شوند، گفت: مواد غذایی پخته شده تا زمان مصرف یا در دمای کمتر 4 درجه ( در یخچال ) یا بالای 60 درجه نگهداری شوند، در غیر این صورت احتمال رشد عوامل میکروبی در آنها افزایش می یابد.


متخصص تغذیه توصیه کرد که در تهیه شربت باید از آب سالم و بهداشتی و از ظروف مخصوص استفاده شود و از تهیه و توزیع شربت در دیگ های بزرگ روباز خودداری شود.


عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران توصیه کرد که با توجه به عدم امکان شستشوی صحیح و بهداشتی سبزی و سالاد از سرو آنان همراه با غذاهای نذری اجتناب شود.

ایرنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها