رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 297483

ساعت 24 گزارش می دهد

توپ 15 میلیارددلار بلاتکلیف درزمین بانک مرکزی

ساعت24-امروز سه شنبه 11مهرماه 1396 یک نشست داغ در اتاق بازرگانی ایران برگزارشد که در آن مسعود کرباسیان وزیر جدید اقتصاد و رییس شورای گفت و گو ی دولت و بخش خصوصی ، اکبرکمیجانی قایم مقام بانک مرکزی ، مصطفی پور محمدی معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه ،غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی ایران ، حسین سلاح ورزی جانشین رییس اتاق ایران در این شورا ، روسای کمیسیون های اقتصادی ،برنامه و بودجه و صنایع مجلس و اعضای این شورا حاضر بودند.

556516
style="text-align:justify">با توجه به اینکه کرباسیان برای نخستین بار در این شورا حاضر می شد هر کسی که سخنرانی می کرد به وی تبریک می گفت و این کار زمان بندی نشست راکمی سخت کرد. پس از سخنرانی های ریاست اتاق ایران و همچنین وزیر اقتصاد و برخی از اعضای شورای گفت و گو شورا وارد دستور کار شد. حسین سلاح ورزی موضوع را به این شرح بیان کرد: "اعتراض به اجرای حکم ماده 46 قانون رفع موانع تولید ودستورعمل های دررسیدگی به ایفای تعهدات ارزی وارد کنندگان کالا و مواد اولیه " را باید بررسی کنیم. او یادآورشد این موضوع در نشست 67 شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی مطرح شده بود. در آن نشست مصوب شد که کارگروهی باحضور نمایندگان بانک مرکزی ،وزارت اقتصاد ،مجلس ،بانک های تجاری منتخب و نمایندگان اتاق تشکیل شود و در مدت دو هفته به اختلافات رسیدگی شود. پس از او کورش پرویزیان مدیر عامل بانک پاسارگاد و از اعضای حاضر در نشست این موضوع را برای حاضران تشریح کرد.
15 میلیارد دلار بلا تکلیف
کورش پرویزیان عضو شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی با بیان برخی جزییات در باره این موضوع تاکید کرد :به دلیل اینکه این مساله حل نمی شود و از 1391 تا امروز ادامه دارد دولت دوازدهم درشرایط کمبود منابع مالی از در اختیار گرفتن ارقام کلان مورداختلاف که 15 میلیارد دلار برآورد می شود محروم شده است. داستان این است که در سالهای نخست دهه 1390 و در شرایط تلاطم نرخ ارز گروهی از افراد توانستند با استناد به شرایط آن روز ارز به قیمت ترجیحی بگیرند. در آن روزها بانک مرکزی یک نرخ برای هردلار تعیین و به گروهی دلار باقیمت هردلار معادل 1226 تومان داد تا کالا وارد کنند. این در حالی است که در آن زمان نرخ دلار در بازار بسیار بیشتر از این رقم بود و هرکس که به این ارز ترجیحی دست پیدا می کرد رانت بزرگی نصیبش می شد. بعدها بانک مرکزی به این نتیجه رسید که بانکهای عامل که این دلارهابا نرخ 1226 تومان را بین وارد کنندگان توزیع می کرد این ارزها را به طورکامل توزیع نکرده است . داستا ن مشهور برداشت شبانه از بانکهای عامل دردوران ریاست بهمنی بر بانک مرکز ی در همان سالها بود. این داستان اما ابعاد شگفت انگیزی پیدا کرد و در مجلس و دولت یازدهم وبانک مرکزی و سایر نهادها دست به دست شده و مشکلاتی برای برخی از بنگاهها ایجاد کرد. در دولت یازدهم و در جریان تدوین قانون رفع موانع تولید این داستان به میان آمد که موضوع واردات با دلار 1226 تومان نیز مطرح شود. ماده 46 قانون رفع موانع تولید با این فلسفه تصویب شد که بانک مرکزی از حساب مازاد بر تسعیر یا ارزیابی بدهی های اری که یک رقمی بوده است تعهداتی را بردوش گرفت و به دلایلی نتوانست آن تعهدات را انجام دهد و درنتیجه یک دارایی اضافه در ترازنامه بانک مرکزی ایجاد شد. ان ماده 46 وقتی به هیات دولت رفت برایش آیین نامه ای نوشته شد که پرویزیان می گوید این آیین نامه به مشکلات دامن زد. در این آیین نامه تکلیف شد که باید معلوم شود آیا واردکنندگان کالا با ارز ترجیحی ضابطه های قیمت گذاری را کالا رعایت شده است یانه. علاوه بر این معلوم شود که منظور از " حسابرسی دقیق " چیست و همچنین باید در باره بانک های عامل شفافیت ایجادشود.
سخنان تند تاجگردون


در ادامه بحث هایی که صورت پذیرفت غلامرضا تاجگردون رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس که درزمان تصویب ماده 46 در مجلس قبلی حاضر بود خطاب به اکبر کمیجانی گفت استنباط من این است که بانک مرکزی نمی خواهد این داستان تمام شود . اوتاکید کرد اگر ایراد بر روی یک کلمه "دقیق"است که مجلس بر این ماده 46 اضافه کرده است ،باید یادآور شوم این توجیه خوبی نیست. تاجگردون به کمیجانی یادآور شد اگر بانک مرکزی تصور می کند باید برای رفع این مشکل دولت باید لایحه بدهد و این لایحه در مجلس رای می آورد خطای برداشت دارد و ما اجازه نمی دهیم که به خاطر یک کلمه اضافه شده در قانون این مساله حل نشود. به این ترتیب وی توپ بلاتکلیفی ارقام و اعداد پنهان شده از این داستان تاریخی مرتبط با دولت احمدی نژاد و دولت یازدهم را به زمین بانک مرزی انداخت. اکبر کمیجانی و یکی از مدیران این نهاد که درنشست حاضر بود در این باره توضیح دادند. پس از توضیح نمایندگان بانک مرکزی کرباسیان باردیگر مساله پیش آمده را کالبد شکافی کرد و تصریح کرد اگر سازمان حسابرسی و حسابداران خبره این صورت حسابهای مرتبط با موضوع را بررسی کرده باشند از نظر من "حسابرسی دقیق " اتفاق افتاده است. مشکل رعایت ضابطه های قانونگذار ی را نیز سازمان حمایت ومی تواند حل کند و من بعد از ظهر با وزیر محترم صنعت ، معدن و تجارت در میان می گذام. این مشکل که آیا با ارزتخصیص داده شده کالا وارد شده یا نه نیز از طریق وجود یا نبود برگ سبز گمرکی حل خواهد شد. با استناد به این برگ سبز می توان تنگنای احراز ورود کالا را برطرف کرد. کرباسیان پس از آن از کمیجانی پرسید با توجه به این موارد بازهم نیاز به لایحه هست که وی گفت نه و یادآور شد می توان با اصلاح آیین نامه کاررا ادامه داد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها