رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 298182

وزیر ارشاد: هنر هم ریشه میخواهد هم دریچه

ساعت 24- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از موزه هنرهای معاصر تهران و هفتمین دوسالانه مجسمه‌سازی بازدید کرد.

سیدعباس صالحی
style="text-align:justify">سید عباس صالحی برای اولین‌بار پس از تصدی مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از موزه هنرهای معاصر تهران که در حال حاضر محل برگزاری هفتمین دو سالانه مجسمه‌سازی تهران است، بازدید کرد.

او در جمع خبرنگاران درباره این نمایشگاه گفت: فرصت خوبی بود که نمایشگاه دو سالانه را ببینم. استعداد و خلاقیت ایرانی از یک طرف ریشه در تاریخ ایران دارد و از طرفی آشنایی‌هایی که این هنر با هنر مدرن پیدا کرده ترکیب‌سازی‌های جدیدی را به وجود آورده است.

وزیر ارشاد ادامه داد: مثل هر دوره تاریخی در ایران از یک طرف ریشه در تاریخ کهن داریم و هر زمان فرصت پیدا می‌کنیم آشنایی‌هایی با طعم تازه ترکیب‌های جدیدی را به وجود می‌آورد. به نظر می‌رسد در این دوره معاصر از این فرصت برخوردار می‌شویم که با توجه به گذشته و سابقه هنری خودمان این ترکیب را در موزه و این دوسالانه ببینیم.

صالحی اظهار کرد: آنچه می‌بینید باعث می‌شود صرفا احساس نکنیم آثار کپی هستند و از طرفی با توجه به فرصتی که از معاصریابی و معاصرسازی پیدا کردیم کاملا رای و خط آشنایی با هنر معاصر جهانی را احساس می‌کنیم.

او دو سالانه مجسمه‌سازی را پدیده‌ای مثبت و مبارک دانست و گفت: ویژگی دوم این رویداد این است که فضای خلاقیت‌های ملی ما گسترده شده و دیگر منحصر به تهران نیست. بخش خوبی از آثار از استان‌های کشور در دو سالانه حضور داشت. این اتفاق خوب می‌تواند یک مزیت باشد. استعداد و خلاقیت‌های هنری ما اکنون به امتداد ۸۰ میلیون ایرانی، نه صرفا ۱۰ میلیون تهرانی است.

وزیر ارشاد اضافه کرد: وقتی استعداد ۸۰ میلیونی داشته باشیم قدرت هماوردی و ارتباط گیری‌مان با هنر جهانی افزایش پیدا می‌کند. از طرفی ما از رگ و بوم کل فضای ایران استفاده می‌کنیم. این خود کمک می‌کند وقتی هنر ایرانی با جهان بیرون مراوده و ارتباط پیدا می‌کند، صرفا یک بخش از ایران انتقال پیدا نکند و بیننده احساس کند با بخش‌های مختلفی از ایران در تماس است.

او در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه آیا وزارت ارشاد قصد دارد برای برگزاری مستمر دو سالانه‌های هنری بودجه‌ای را اختصاص دهد، بیان کرد: اتفاقاتی از قبیل دو سالانه‌ها، اتفاق‌های خوبی برای هنر ایران هستند زیرا ما در یک زمان داشته‌هایمان را مرور می‌کنیم و این داشته‌ها نشان می‌دهد ما تا چه اندازه پیشرفت کرده‌ایم. این پیشرفت‌ها در کجا خوب بوده و در کجا به کندی دیده می‌شود.

صالحی ادامه داد: از طرفی خلاقیت‌های جوانانه‌تر و شاید گمنام‌تری که در آینده پرشکوفاتر خواهند شد در فضای این دو سالانه‌ها دیده می‌شود و هنرمندان انرژی تازه‌ای را برای کارهای جدید پیدا می‌کنند. این رویدادها می‌تواند برای هنر ایران فرصت‌سازی کند.

وزیر ارشاد اضافه کرد: طبعاً اصلا این رویکرد که باید دوسالانه‌ها را به دلیل چنین فلسفه وجودی جدی گرفت جایگاه خودش را دارد و مورد اهتمام دولت و وزارت ارشاد است. امیدوار هستیم منابع مالی دولت با تلاش‌های ما کمک کند این فلسفه وجودی را محقق کنیم و مابین برگزاری دوسالانه‌ها فاصله نیفتد.

او تاکید کرد: دو سالانه‌ها حتماً مورد حمایت ما هستند اما بودجه آن‌ها به این ربط دارد که چقدر تکاپوهای ما جواب بدهد.

صالحی همچنین درباره ایجاد فضاهای نمایشگاهی بزرگتر برای برگزاری چنین رویدادهایی اظهار کرد: هرچقدر مقدار فضا با جاداری و امکان عرضه نمایش بیشتر و زمان پیوسته‌تر و دائمی‌تر در شهر تهران و همه شهرهایی که مصرف‌کننده هنری دارند ایجاد شود، بهتر است.

او ادامه داد: ارتقای مصرف‌کننده هنری اتفاق هنری را پدیده می‌آورد. تنفس کردن در فضای هنری زندگی انسان را بهتر می‌کند. بخشی از ارتقای سهم مصرف فرهنگی هنری در فضای اجتماعی به این است که راه‌های دیده شدن و عرضه این آثار را پدید بیاوریم. بخشی از آن نیز به این است که زمینه دیده شدن آثار هنری در موزه‌ها ایجاد شود.

وزیر ارشاد با تأکید بر اینکه موزه هنرهای معاصر باید برگزاری این رویدادها و نمایش این آثار را به نوعی ادامه دهد، گفت: این کار یکی از مواردی است که می‌تواند به تبادل آثار پایدار موزه و آثاری که به آن نقل و انتقال پیدا می‌کنند، کمک کند. در واقع این موضوع یک خط ارتباطی ایجاد می‌کند که بخش‌های گنجینه‌ای موزه بهتر دیده شوند.

او در ادامه بیان کرد: اما اینکه بتوانیم جایگاه‌های ثابت‌تر و بزرگتری را به وجود بیاوریم این امکان را به ما می‌دهد که فرصت دیده شدن آثار بیشتری فراهم شود. من فکر می‌کنم باید هم از مکان‌های موجود ما استفاده شود و هم امیدوار هستیم شهرداری تهران و کلانشهرها با فضایی که در اختیار قرار می‌دهند امکان نمایش آثار هنری را پدیده بیاورند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه شهرداری‌ها بخشی از حوزه‌ای هستند که می‌توانند به مصرف فرهنگی کمک کنند، گفت: مصرف فرهنگی شهرنشینان ما با سختی زندگی که دارند صرفاً با توسعه پارک‌ها محقق نمی‌شود. توسعه پارک‌ها در کنار توسعه فرهنگسراها و موزه‌ها از قبیل کارهایی است که فضای تنفس اجتماعی را راحت‌تر و آرام‌تر می‌کند.

صالحی اظهار کرد: شهرداری‌ها هم قطعا به این نگاه توجه بیشتری خواهند داشت. امیدوار هستم با همکاری شورای شهر و شهردار جدید تهران و کلانشهرها با دولت اتفاق‌های بهتری برای این موضوع رخ بدهد.

وزیر ارشاد در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره اعتدال در هنر تجسمی بیان کرد: مقوله اعتدال در بخش‌های مختلف زندگی اجتماعی مطرح است. طبعا در حوزه هنر به طور عام و در حوزه هنرهای تجسمی به طور خاص نیز می‌تواند با متغیرهایی که مفهوم اعتدال دارند تعریف شود.

او ادامه داد: اعتدال در هنرهای تجسمی به این معناست که هنر ریشه در تاریخ ایران داشته باشد اما دریچه‌هایش را رو به هنر مدرن نبندد. در واقع نگاه هنرمند نه کپی‌برداری از آثار غربی و نیویورکی باشد و نه نگاهی که به طور صرف احساس کند با عتیقه نگری می‌توان هنر را حفاظت کرد.

صالحی در پایان سخنان خود تاکید کرد: هنر احتیاج به خلاقیت دارد که به ریشه احتیاج دارد. هنرمندان ما در همه حوزه‌ها اعتدال‌شان به این است که هم ریشه داشته باشند و هم دریچه.

ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها