رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 298439

کاهش نرخ سود احتمال ورشکستگی را افزایش می دهد

روزهای وحشت در بانکهای ایرانی

ساعت24-پرویز عقیلی کرمانی مدیر عامل بانک خاورمیانه یکی از آگاه ترین مدیران بانکی در باره جزییات امروز مبهم و سخت بانکداری ایران به حساب می اید. اوهفته پیش در یک همایش در خارج از ایران زبان به رازگشایی از شرایط بانکهای ایرانی بازکردو برخی اسرار نگو را بازبان آمار و ارقام را به اطلاع افکار عمومی رساند.

654456
style="text-align:justify"> این کارشناس ارشد بانکی باانتقاد شدید از بنگاه‌داری بانک‌ها گفت:وضعیت برخی بانک‌ها بسیار خطرناک بوده وسرمایه منفی دارند،به‌نحوی که آنها نه تنها بانکداری نمی‌کنند بلکه شرکت‌های مضاربه‌ای هستند.

بانک‌ها منابع زیادی از وجوه خود را در شرکت‌هایی همچون نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها و حتی کارخانجات سیمان سرمایه گذاری کرده‌اند و متاسفانه اگر امروز بخواهیم بازل ۳ را اجرا کنیم که فرصت نهایی آن تا سال ۲۰۱۸ است، با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد.بانکداری ایران به مفهوم واقعی بین المللی نیست و اگرچه بانک ها باید فقط واسطه‌گری مالی کرده یعنی سپرده بگیرند و تسهیلات بدهند، اما قسمتی از منابع خود را در شرکت های وابسته به خودشان سرمایه گذاری کرده که این یک روند صددرصد غلط است.چنانچه بازل ۳ اجرایی شود بانک ها متوجه خواهند شد که چه وضعیت خطرناکی دارند، به این معنا که برخی از آنها سرمایه منفی خواهند داشت یعنی بانکداری نمی کنند و مثل شرکت های مضاربه ای که در گذشته وجود داشته اند، مشغول به فعالیت شده اند.چنانچه واقع‌بینانه با این موضوع برخورد کرده و در مسیر تجدید ساختار بانک ها گام برداریم، بازل ۳ هر چه سریعتر باید اجرایی شود و در قدم های بعدی اگر قرار است بانک ها ادغام شوند یا تعدادی از آنها ورشکسته هم شوند، کار را باید پیش برد؛ چراکه در همه جای دنیا تجدید ساختار بانک ها منجر به از بین رفتن آنها شده که البته لزوما ورشکسته نبودند.

در این فرآیند تعدادی از بانک‌های دنیا جمع شده یا ادغام شده‌اند پس لازم است هر چه سریعتر این قواعد بین المللی را استفاده کنیم و اگر بانک‌هایی وضعیت مناسبی ندارند، از گردونه خارج شوند.البته در این فرآیند سپرده های مردم باید حفظ شده و محفوظ بماند به نحوی که حتی یک ریال آن هم صدمه نبیند و اعتماد و تعهد مورد تاکید قرار گیرد.از سوی دیگر یک موسسه تحقیقاتی که برروی اقتصاد و امنیت اقتصادی متمرکز است در تازه ترین گزارش خود از شرایط بانکداری ایران نوشته است :" در شرایط فعلی سیستم بانکی ایران با کسری بودجه مواجه است و مساله اساسی این است که کاهش نرخ سود بانکی می تواند این کسری را تشدید کند و نظام بانکی را به سمت ورشکستگی بکشاند" این موضوع علاوه بر اینکه از نظر امنیتی مشکلات زیادی ایجاد می کند توانایی بانکها برای تامین مالی تولید از وضعیت فعلی شان را هم کمتر می کند. " یک گزارش خوانده شده از سوی رییس دیوان محاسبات نشان می دهد که مطالبات معوقه بانکها که شناسایی شده اند به عدد 100 هزارمیلیارد تومان رسیده است.

یک محاسبه ساده نشان می دهد با محاسبه قیمت هردلار معادل 4هزار تومان رقمی برابر با 25 میلیارددلار از پولهای سپرده گذاران در اختیار بدهکاران بانکی است. روزهای وحشت در بانکها هرروزبیشتر خود را نشان می دهد و سردرگمی ها روندی فزاینده را در نظام بانکی تجربه می کند. یک اشتباه راهبردی در این روزهای وحشت که احتمال خطا را افزایش می دهد می تواند فضای فعالیت ها را به نقطه بحرانی نزدیک کند. مدیران بانکهای خصوصی این روزها با ترس و بیم به اینده نگاه می کنند و یاد و خاطرشان اسوده نیست و نمی دانند چگونه دخل و خرج بانک خود را سامان دهند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها