رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 299452

ساعت 24 گزارش می دهد

بازار نفت زیر فشار سه بحران ژیوپولتیک

ساعت 24 - بازار نفت ، بازار بسیار پیچیده‌ای است . بازاری که علاوه بر مسایل اقتصادی، تحولات سیاسی هم می‌تواندروی ان تاثیر بگذارد. مسایل اقتصادی تاثیر گذار روی بازار نفت مانند هر بازار دیگری عرضه و تقاضا، سیاستهای تولیدی و تجاری، حمایتهای مالی از صنایع یا وضع محدودیتهای تجاری است اما مسایل سیاسی تاثیرگذار روی بازار نفت بسیار پیچیده است.

5432
بیزینس اینسایدر در گزارش اخیر خود نوشت: تمامی تحولات سیاسی در کشورهای تولید کننده ، صادر کننده و حتی کشورهایی که در مسیر صادرات نفت قرار دارند می تواند روی قیمت نفت در بازار جهانی تاثیر بگذارد. درگرفتن جنگ در یکی از کشورهای منطقه، مجادلات لفظی رهبران کشورهای نفت خیز با مقامات اقتصادهای بزرگی مانند اروپا و و امریکا و یا گرم شدن رابطه و حل شدن اختلافات سیاسی، می تواندجهت‌گیری بازار نفت را تغییر دهد.بعد از امضای توافق هسته ای، توافق کشورهای اوپکی و غیر اوپکی‌ها در مورد کاهش تولید و افزایش سطح مذاکرات بین کشوری در مورد صلح در خاورمیانه، بسیاری از تحلیل‌گران اعلام کردند خطرات ژیوپولتیکی بازار نفت را تهدید نمی‌کند.
به همین دلیل بود که قیمت نفت در دو سال اخیر در وضعیت سلامت بود و افزایش‌ها و کاهش‌های ناگهانی در بازار نفت مشاهده نمی‌شد.اما اخیرا شرایط تغییر کرده است.
اکتبر، ماهی پر از تنش
ماه اکتبرکه هم اکنون در دهمین روز آن قرار داریم، پر از تحولات مهم ژیوپولتیکی خواهد بود که بازار نفت را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ریشه تمامی این تحولات در کشورهای عضو سازمان اوپک و تعاملات آنها با دنیا است. البته در بیشتر موارد رد پای سنگ‌اندازی‌های دولت تازه امریکا هم مشاهده می‌شود. سه ریسک مهم ژیوپولتیکی در بازار نفت را می‌توان به این صورت فهرست کرد:
اول: انتخابات کردستان عراق و تصمیم‌گیری مردم برای استقلال کردستان از عراق :نتیجه این انتخابات با مخالفت شدید مقامات دولتی عراق و کشورهای همسایه آن روبرو شد. تهدیدهایی در مورد احتمال تحریم روابط اقتصادی با کردستان در صورت اعلام استقلال و قطع شدن بخشی از مزایایی که به دلیل قرار گرفتنش در کشور عراق از آن برخوردار است، از مسایلی است که می‌تواند روی اقتصاد عراق و حتی روابطش با کشورهای دیگر خاورمیانه تاثیر بگذارد و بازار نفت را هم متاثر کند. در صورتیکه کردستان مصمم به جدایی باشد و درگیری‌های داخلی و یا محدودیتهای اقتصادی در این منطقه ایجاد شود، ثبات و امنیت خاورمیانه بر هم می‌خورد و هم توان تولید نفت در کشورهای منطقه کم می شود و هم خطوط لوله انتقال نفت در معرض آسیب قرار خواهد گرفت.اهمیت کردستان زمانی بیشتر می شود که بدانیم ، این منطقه در فاصله بین دو کشور عراق و ایران واقع شده است . دو کشوری که دارای حجم بالایی انرژی فسیلی هستند و در میان بزرگترین صادرکنندگان نفت اوپک جای گرفته‌اند.

دوم :وضعیت برنامه هسته‌ای ایران و سنگ اندازی‌های دولت تازه امریکا:دونالد ترامپ توافق هسته‌ای غرب با ایران را یکی از بدترین توافق‌های دنیا معرفی کرد و بارها تهدید کرد که از این توافق خارج می‌شود. در صورتی‌که او به این تهدیدها عمل کند و از برجام خارج شود، احتمال وضع تحریم‌های تازه علیه ایران، بازگشت ایران به مسیر قبلی فعالیت در عرصه هسته‌ای، افزایش اختلاف بین امریکا و کشورهای غربی به دلیل تصمیم‌گیری یک جانبه امریکا از یک طرف، و اختلاف و تنش بین امریکا و ایران از طرف دیگر وجود دارد. مسایلی که همه تنش آفرین است و باعث بی ثباتی در منطقه و افزایش قیمت نفت می‌شود.

سوم :ونزویلا و تشدید تحریم‌های امریکا علیه این کشورعضواوپک: دونالد ترامپ در ماههای اخیر بارها تهدید کرد فشارهای اقتصادی علیه دولت ونزویلا را افزایش می‌دهد. البته هم اکنون هم تحریم‌های سختی علیه دولت این کشور اجرا می‌شود که باعث کاهش توان تولید و صادرات نفت ونزویلاو افت نرخ رشد اقتصادی آن شده است. در این ماهها هزاران نفر از مردم این کشور زیر خط فقر قرار گرفته اند و شمار زیادی از جوانان برای پیدا کردن شغل مناسب و تامین بهتر زندگی از کشور خارج شده اند.حال اگر دولت امریکا تحریم های بیشتری علیه ونزویلا وضع کند، شرکت نفتی PDVSA که بزرگترین شرکت نفتی این کشور است توان تولید با سطح کنونی را نخواهد داشت و حتی قدرت بازپرداخت بدهی های قبلی را هم از دست می دهد. این به معنای سخت تر شدن اوضاع اقتصادی در ونزویلا، کاهش تولید و صادرات نفت، کمبود عرضه در بازار و در نهایت افزایش قیمت نفت خواهد بود. بنابراین به نظر می رسد خطرات ژیوپولتیکی در کمین بازار نفت و شماری از بازیگران مهم این بازار است . خطراتی که برای ایستادگی در مقابل آن راهی به نظر نمی رسد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها