رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 299648

زندگی فرهنگی ایرانیها زیر ذره بین مرکزآمار ایران

نصف ایرانی ها ورزش نمی کنند و فقط 6درصد به تاتر رفته اند

ساعت24-حسین پیمان از مدیران ارشد مرکز آمار ایران است که کارش را روی تحولات زندگی فرهنگی ایرانیان متمرکز کرده است. او که در ماههای گذشته با ارایه برخی آمارهای مرتبط با چگونگی زندگی ایرانیان تصویری تازه از این متغیر را ارایه داده است اردیگر و این بار دریک سمینار آمارهای تازه از رفتارهای فرهنگی خانوارها از جمله مطالعه، رفتن به سینماو تاتر و کنسرت، استفاده از صدا و سیما،‌ورزش،‌تغذیه، ازدواج و خریدرا ارایه کرد.

545623
مدیر کل دفتر فرهنگی ، بازرگانی و خدمات مرکز آمار ایران در سمینار طرح "آمارگیری از فرهنگ رفتاری خانوار"که با هدف جمع آوری آمار و اطلاعات فعالیت‌ها و رفتارهای فرهنگی اعضای خانوارهای کشور از قبیل وضعیت و میزان مطالعه کتاب و روزنامه، استفاده از رسانه ملی و ماهواره، موسیقی، شبکه های اجتماعی، ورزش، دخانیات ، تغذیه و مرتبط با ویژگی‌های اجتماعی- اقتصادی اعضای خانوار مانند سن، جنس، وضع سواد و وضع اشتغال، در کشور اجرا می شود ، به برخی از نتایج دوره قبلی این طرح که در سال1394 اجرا شد،‌ اشاره کرد.سید حسین پیمان با اشاره به نتایج این طرح گفت:‌ در حوزه مطالعه، حدود 37 درصد از افراد 18 سال به بالای شهری،‌ مطالعه روزنامه داشته اند. 68 درصد از افراد 18 سال به بالا مطالعه کتب غیر درسی داشته اند. همچنین 86 درصد از افرادی که مطالعه کتب غیر درسی نداشته‌اند،‌ مدرک تحصیلی آن ها دیپلم و پایین‌تر، 44 درصد شاغل و 31 درصد خانه دار بوده اند.60 درصد از کل زنان و 46 درصد از مردان 15 سال به بالا مطالعه کتب غیر درسی داشته اند. 87 درصد از افراد دارای مدرک فوق لیسانس و دکترا ، 78 درصد دارای مدرک لیسانس و 45 درصد دارای مدرک دیپلم و پایین تر مطالعه کتب غیر درسی داشته اند.55 در صد از روستائیان و 43 درصد از شهرنشینان در این سال مطالعه کتب غیر درسی داشته‌اند.65 درصد از حقوق بگیران بخش عمومی،‌42 درصد از حقوق بگیران بخش خصوصی، 38 درصد از کارکن‌های مستقل و 40 درصد از کارفرمایان، مطالعه غیر درسی داشته اند.بیشترین موضوعات مطالعه شده در روزنامه‌ها به ترتیب: موضوعات سیاسی با 14 درصد، اقتصادی با 13 درصد،حوادث با 13 درصد، اجتماعی با 12 درصد، ورزشی با 10 درصد،‌ بهداشت و سلامت با 8 درصد بوده است.به طور کلی افرادی که از سن بالاتر برخوردار بوده‌اند، مطالعه کتب غیر درسی کمتری داشته اند. زنان بیشتر از مردان مطالعه کتب غیر درسی داشته‌اند.حقوق بگیران بخش عمومی بیشتر از حقوق بگیران بخش خصوصی و کار فرمایان و کارکن های مستقل به مطالعه کتب غیر درسی پرداخته اند.بیشترین کتب مورد علاقه مردان به ترتیب کتب سیاسی، تاریخی، ریاضی و بیشترین کتب مورد علاقه زنان، کتب رمان و داستان و روانشناسی و تربیتی بوده است.مردان بیش از زنان مطالعه روزنامه در هفته داشته‌اند. بیشترین علاقه موضوعی مطالعه کنندگان روزنامه به ترتیب سیاسی،‌ اقتصادی، حوادث و اجتماعی بوده است.
ورزش:
فقطف46 درصد از افراد پانزده ساله و بیشتر،‌ فعالیت ورزشی نداشته اند.از 54 درصد افرادی که ورزش می کنند، ‌ نرمش و پیاده‌روی 60 درصد،‌ فوتبال 28 درصد، شنا 15 درصد، والیبال 12 درصد،‌ کوهنوردی 12درصد، آمادگی جسمانی 9 درصد، پرورش اندام 8 درصد و دوچرخه‌سواری 6 درصد بوده است.
سیگار:
13 درصد از افراد 15 ساله و بیشتر حداقل یک بار تا کنون سیگار مصرف کرده اند که 93 درصد آن‌ها مرد و 7 درصد آن‌ها زن بوده‌اند.بیشترین مصرف روزانه و مستمر سیگار در ایران در سنین 45 تا 49 سال بوده است. افراد دارای تحصیلات پایین‌تر در ایران نسبت به افراد دارای تحصیلات بالاتر، ‌بیشتر سیگار مصرف می‌کنند.
سینما،‌تأتر و کنسرت:
20.9 درصد از افراد 18 ساله به بالای شهری کشور به سینما رفته‌اند.5.5 درصد از افراد 18 ساله به بالای شهری کشور به تاتر رفته‌اند.6.6درصد از افراد 18 ساله به بالای شهری کشور به کنسرت رفته‌اند.58 درصد ازاین افراد،‌ اولویت اولشان،‌ در دیدن فیلم اجتماعی، 20 درصد کمدی، 9 درصد آن‌ها دفاع مقدس، 3 درصد آن‌ها پلیسی و حادثه ای، 2 در صد آن‌ها کودک و نوجوان،‌ 2 درصد معنا گرا بوده است.12 درصد از افراد دارای مدرک دیپلم و زیر دیپلم،‌34 درصد از افراد با مدرک لیسانس،‌حدود 38 درصد فوق لیسانس و دکترا به سینما رفته‌اند. از افرادی که به سینما رفته اند،‌33 درصد شاغل،‌ 10 درصد بیکار،27 درصد محصل،‌25 درصد خانه‌دار بوده اند.افراد با درآمد متوسط بیش از از گروه‌های با در آمد پایین بالا،‌ به سینما رفته‌اند.موسیقی سنتی شنوده بیشتری نسبت به موسیقی پاپ و محلی داشته است.
ازدواج:


38 درصد از افراد 18 ساله به بالای شهری زمان مناسب برای ازدواج پسران را دارا بودن شرایط مناسب مالی و 36.5 درصد بعد از اشتغال به کار و 13.3 درصد بعد از اتمام تحصیلات دانشگاهی دانسته‌اند.افراد 18 ساله به بالای شهری معضلات ازدواج جوانان را به ترتیب مربوط به بیکاری با ‌74 درصد، نداشتن شغل دائم 54.4، مشکل تهیه مسکن،54.1 در صد، وضع نامناسب مالی ،33.5 درصد و پیدا نشدن فرد مناسب را 30.3 درصد ذکر کرده‌اند.43 در صد از پاسخ دهندگان به سوال" نقش شما در زمان انتخاب همسر و ازدواج فرزندتان چگونه بوده است؟" اظهار کرده اند: در حد مشاوره بوده است. 53 درصد نقش مستقیم در انتخاب را اظهار نموده اند و 3 درصد اظهار کرده اند،‌ که بعدا موافق و مطلع شده‌اند.
تغذیه:
16 درصد از افراد 18 ساله به بالای شهری کشور اصلا در هفته شیر مصرف نکرده اند.50درصد از افراد 18 ساله به بالای شهری در هفته نوشابه مصرف می کنند.47.4 درصد از افراد 18 ساله به بالای شهری، در ماه قبل از آمارگیری فست فود مصرف کرده اند.42.3 درصد از افراد 18 ساله به بالای شهری در ماه از غذای بیرون از منزل استفاده کرده‌اند.
خرید:
65درصد از افراد 18 ساله به بالای شهری اعلام کرده اند پوشاک خود را با توجه به تبلیغات محیطی،‌19.1 درصد به پیشنهاد دوستان و نزدیکان و 13.3 درصد طبق مد انتخاب کرده‌اند.اولویت خرید 35.1 درصداز افراد 18 ساله به بالای شهری، ‌تولید داخلی،‌11.1 درصد تولید خارجی و 53.8 درسئ نوع داخلی و خارجی در خرید آن‌ها تاثیری نداشته است.12.3 درصد از افراد 18 ساله به بالای شهری اظهار کرده اند که کالای لوکس خریده اند.
رسانه ملی:
96 درصد از افراد 38 درصد از افراد 18 ساله به بالای شهری کشور در روز به تماشای رسانه ملی پرداخته اند.حدود 16 درصد از افراد 18 ساله به بالای شهری کشور به رادیو گوش داده‌اند.
خوشبو کننده‌ها :
66 در صد از دارندگان مدرک دیپلم و زیر دیپلم،‌82 درصد لیسانس ،‌84 درصد فوق لیسانس و دکترا و 82 درصد دارای تحصیلات حوزوی از خوشبو کننده و عطر در منزل استفاده کرده‌اند.81 درصد از شاغلین،90 درصد از بیکاران93 درصد از محصل‌ها و 75 درصد از خانه‌دارها از خوشبو کننده و عطر برای رفتن به خیابان استفاده کرده اند. گفتنی است دومین دوره از طرح مذکور از 22 مهرماه تا 22 آبان‌ماه سال جاری به مدت 30 روز به صورت نمونه‌گیری از 40 هزار نمونه و قابل تعمیم کردن در پانزده استان ، از افراد 15 سال به بالای منتخب اجرا می‌شود. این طرح در سراسر کشور توسط مرکز آمار ایران و معاونت آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه استان‌ها اجرا می شود. طرح آمارگیری از فرهنگ رفتاری خانوار با 20 موضوع هدف گیری شده تا بتواند یک سال در میان با ده موضوع متغیر و 3 موضوع ثابت آمارگیری شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها