رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 300809

۱۰ فرمان کاربردی ویندوز که باید بدانید

ساعت 24-حتی در ویندوز هم بعضی کارها هستند که شما تنها از طریق خط فرمان می‎توانید آن‌ها را انجام دهید. بعضی از این ابزارها معادل گرافیکی ندارند و کار کردن با بعضی دیگر به صورت فرمان متنی سریع‎تر از رابط گرافیکی است. در ادامه با فرمان‌های کاربردی و مفیدی آشنا خواهیم شد که قابلیت ویندوز شما را افزایش می‎دهد.

02
اگر شما به جای خط فرمان ویندوز بیشتر از PowerShell استفاده می‎کنید، باید بدانید که فرامینی که ما در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت در هر دو ابزار به شکل یکسان کار می‎کنند. و مسلما ما نمی‎توانیم تمام فرامین مفیدی که این ابزار در اختیار ما قرار می‎دهند را پوشش دهیم. در عوض سعی خواهیم کرد به فرامین مفیدی که در هر دو ابزار مشترک هستند بپردازیم.


Ipconfig: به سرعت آدرس ای‎پی خود را پیدا کنید
10 فرمان کاربردی ویندوز که باید از آن اطلاع داشته باشید

شما می‎توانید از طریق کنترل پنل آدرس ای‎پی خود را پیدا کنید، اما برای رسیدن به آن باید چند مرحله را طی کنید. فرمان ipconfig یک روش سریع برای ‎پیدا کردن آدرس ای‎پی کامپیوتر شما به همراه دیگر اطلاعات از قبیل آدرس پیش فرض گیت‎وی است که برای زمانی مفید خواهد بود که شما می‎خواهید آدرس رابط تحت وب تنظیمات روتر خود را به دست آورید.

برای استفاده از این فرمان تنها کافی است عبارت ipconfig را در خط فرمان وارد کنید. با این کار فهرستی از تمام اتصالات شبکه‎ای که کامپیوتر شما در حال استفاده از آن است را مشاهده خواهید کرد. اگر شما به وای‎فای یا آداپتور اترنت متصل هستید بخش Wireless LAN adapter را مشاهده کنید. برای دسترسی به اطلاعات بیشتر شما می‎توانید از فرمان ipconfig /all استفاده کنید.


ipconfig /flushdns: حافظه DNS Resolver خود را خالی کنید
10 فرمان کاربردی ویندوز که باید از آن اطلاع داشته باشید

اگر شما DNS server خود را تغییر می‎دهید، لزوما این تغییرات بلافاصله اعمال نخواهد شد. ویندوز از یک حافظه کش برای یادآوری پاسخ‎های DNS که دریافت کرده استفاده می‎کند و وقتی شما در آینده می‎خواهید به یک آدرس یکسان دسترسی داشته باشید در زمان صرفه جویی می‎کند. برای این که اطمینان پیدا کنید ویندوز آدرس‎ها را از DNS server جدید دریافت می‎کند و به سراغ محتوای کش شده نمی‎رود، فرمان ipconfig /flushdns را بعد از تغییر DNS server اجرا کنید.


Ping و tracert: مشکلات اتصال به شبکه را عیب یابی کنید.
10 فرمان کاربردی ویندوز که باید از آن اطلاع داشته باشید

اگر شما برای دسترسی به یک وب‎سایت یا سایر اتصالات شبکه خود با مشکل مواجه هستید، ویندوز و دیگر سیستم‎های عامل چند ابزار استاندارد دارند که شما برای شناسایی مشکلات می‎توانید از آنها استفاده کنید.

ابتدا با فرمان ping شروع می‎کنیم. فرمان ping shabakeh-mag.com (یا هر آدرس اینترنتی دیگری که می‎خواهید آزمایش کنید) را تایپ کنید تا ویندوز پکت‎هایی را به این آدرس ارسال کند. شما در این فرمان هم می‎توانید از نام دامنه و هم از آدرس ای‎پی استفاده کنید. سروری که مسئولیت این آدرس را بر عهده دارد پاسخی را برای شما ارسال خواهد کرد. شما در خروجی این فرمان متوجه خواهید شد که چه پکت‎هایی به مقصد نمی‎رسند (که اصطلاحا به پکت‎های گم شده معروف هستند) و چه مدت طول می‎کشد تا این پکت پاسخی را دریافت کند.

فرمان tracert مسیری را که یک پکت برای رسیدن به یک مقصد طی می‎کند را ردگیری می‎کند و به شما اطلاعاتی در مورد ایستگاه‎های موجود در این مسیر ارائه می‎کند. برای مثال، اگر شما فرمان tracert shabakeh-mag.com را اجرا کنید اطلاعاتی در مورد هر گرهی که این پکت در سر راه خود تا رسیدن به سرور مجله شبکه با آن برخورد می‎کند به دست خواهید آورد. اگر شما برای اتصال به یک وب‎سایت با مشکل مواجه هستید، tracert می‎تواند به شما نشان دهد مشکل از کجا ناشی می‎شود.


Shutdown: برای ویندوز میانبر شات داون بسازید
10 فرمان کاربردی ویندوز که باید از آن اطلاع داشته باشید

فرمان shutdown به شما اجازه می‎دهد ویندوز را شات داون یا ری‎استارت کنید. این قابلیت بیشتر مناسب ویندوز 8 است که دسترسی به دکمه Shutdown در آن سخت‎تر بود، اما برای سایر نسخه‎های ویندوز نیز مفید خواهد بود. شما می‎توانید از این فرمان برای ساخت میانبرهای خود و قرار دادن آنها در منوی استارت، دسکتاپ یا حتی نوار ابزار استفاده کنید.

در ویندوز 8 و 10 شما حتی می‎توانید از یک سویچ خاص برای ری‎استارت کردن کامپیوتر خود به منوی گزینه‎های استارت آپ استفاده کنید. برای استفاده از این فرمان در خط فرمان یا زمان ساخت یک میانبر می‎توانید یکی از این فرامین را اجرا کنید:

shutdown /s /t 0: انجام یک شات داون معمولی.
shutdown /r /t 0: ری‎استارت کردن کامپیوتر.
shutdown /r /o: ری‎استارت کردن کامپیوتر به گزینه‎های advanced.


sfc /scannow: اسکن فایل‎های سیستمی‎ برای عیب یابی
10 فرمان کاربردی ویندوز که باید از آن اطلاع داشته باشید
فایل‎های سیستمی‎ است که تمام فایل‎های سیستم ویندوز را برای‎پیدا کردن خطا جستجو می‎کند. اگر فایل‎های سیستم خراب یا پاک شده باشند، system file checker ویندوز آنها را ترمیم خواهد کرد.

برای استفاده از این ابزار پنجره Command Prompt را در حالت Administrator باز کنید و فرمان sfc /scannow را اجرا کنید.


telnet: اتصال به سرورهای Telnet
10 فرمان کاربردی ویندوز که باید از آن اطلاع داشته باشید

telnet client به صورت پیش فرض نصب نیست. در عوض، می‎توان آن را به عنوان یک قابلیت انتخابی ویندوز از طریق کنترل پنل نصب کرد. بعد از نصب شما می‎توانید از فرمان telnet برای اتصال به سرورهای telnet بدون نیاز به نصب نرم افزارهای ثالث استفاده کنید.


cipher: یک دایرکتوری را برای همیشه حذف یا بازنویسی کنید
10 فرمان کاربردی ویندوز که باید از آن اطلاع داشته باشید

فرمان cipher اغلب برای مدیریت کدگذاری استفاده می‎شود، اما یک گزینه هم دارد که داده‎های زاید را روی یک درایو می‎نویسد و با خالی کردن فضای آزاد دیسک از بازیابی فایل‎های حذف شده جلوگیری می‎کند. فایل‎های حذف شده معمولا در یک دیسک باقی می‎مانند مگر این که شما از یک درایو حالت جامد استفاده کنید. فرمان cipher این امکان را در اختیار شما قرار می‎دهد تا بدون نیاز به نصب نرم افزار ثالث درایو خود را پاکسازی کنید.

برای استفاده از این فرمان درایوی که می‎خواهید پاکسازی شود را به این شکل مشخص کنید:

cipher /w:C:\

توجه داشته باشید که هیچ فاصله‎ای بین سویچ /w: و نام درایو C:\ وجود ندارد.


netstat –an: فهرست اتصالات شبکه و پورت‎ها
10 فرمان کاربردی ویندوز که باید از آن اطلاع داشته باشید

فرمان netstat وقتی با گزینه‎های گوناگون آن استفاده می‎شود برای نمایش همه نوع آمار شبکه مورد استفاده قرار می‎گیرد. یکی از مهم‎ترین گزینه‎های این فرمان netstat –an است که فهرستی از تمام اتصالات شبکه باز روی کامپیوتر به همراه شماره پورتی که آنها استفاده می‎کنند و آدرس ای‎پی که به آن متصل هستند را نمایش می‎دهد.


Nslookup: آدرس ای‎پی مرتبط با یک نام دامنه را پیدا کنید
10 فرمان کاربردی ویندوز که باید از آن اطلاع داشته باشید
وقتی شما یک نام دامنه را تایپ می‎کنید (در نوار آدرس مرورگر)، کامپیوتر شما آدرس ای‎پی مرتبط با این نام دامنه را جستجو می‎کند. شما با استفاده از فرمان nslookup می‎توانید این اطلاعات را به دست آورید. به عنوان مثال، با تایپ nslookup shabakeh-mag.com در خط فرمان می‎توانید به سرعت آدرس ای‎پی اختصاص داده شده به سرور سایت شبکه را به دست آورید. این فرمان به صورت برعکس نیز کار می‎کند، به این شکل که با تایپ آدرس ای‎پی می‎توانید نام دامنه مرتبط را به دست آورید.
نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها