رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 301357

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی : ایجاد ۷۰۰ هزار شغل جدید در فاصله تابستان ۹۵ تا ۹۶/سهم بیشتر زنان از مشاغل باکیفیت‌تر

ساعت24-صبح امروز با حضور علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاونین و مسئولان دستگاه‌های مرتبط جلسه شورای عالی اشتغال با محوریت بررسی برنامه‌های اشتغال فراگیر در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

علی ربیعی
در خصوص این نشست، علی ربیعی با بیان اینکه یکی از اولویت‌های ما این است که باید کیفیت مشاغل ایجاد شده را افزایش دهیم، گفت: به صورت کلی زنان بیشتر از مردان وارد بازار کار می‌شوند و با اینکه سهم اشتغال زنان کمتر است ولی آنها مشاغل با کیفیت‌تری به دست می‌آورند.

ربیعی افزود: مساله دیگر این است که مشاغل به سمت مشاغل خدماتی پیش می‌روند و این امر نشان می‌دهد که چگونه باید سیاست گذاری‌های اشتغال خود را تنظیم و جهت‌گیری کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: باید در نظر داشته باشیم در حوزه آموزش عالی ظرفیت ایجاد شغل وجود دارد و در حوزه‌ها ظرفیت‌های خالی اشتغال حداقل برای یک تا دو سال در دسترس وجود دارد در آموزش و پرورش نیز می‌توانیم سیاست‌های جدیدی را برای ایجاد شغل اتخاذ کنیم.

ربیعی با بیان اینکه حتی نباید از ایجاد هزار شغل هم صرف نظر کنیم، گفت: همین عددها روی هم تعداد زیادی شغل می‌شود همچنین باید توجه بیشتری بر روی حوزه‌های آی سی تی، گردشگری و صنعت معطوف کنیم. حتی حوزه تربیت بدنی هم ظرفیت‌های خوبی برای ایجاد شغل دارد.

ربیعی با بیان اینکه در حوزه‌های غیرمتعارف هم باید به ایجاد شغل بپردازیم، گفت:‌ حتی می‌توانیم در بخش‌هایی که به صورت گسترده ظرفیت ایجاد شغل ندارند به صورت محدود شغل ایجاد کنیم. استان‌های خراسان رضوی و اصفهان توانسته‌اند شغل های زیادی ایجاد کنند اما در برخی از استان‌ها این آمارها کمتر بود که باید بر روی آن بررسی‌های میدانی بیشتری انجام شود.

وی در ادامه با بیان اینکه ۴۲۷ هزار و ۹۹۱ دفترچه اولی در پنج ماهه ابتدایی سال ۹۶ داریم، گفت: ۲۹ درصد دفترچه اولی‌ها در حوزه صنعت فعالیت دارند. باید گفت که آمار دفترچه اولی‌ها برای خود ما نیز از حیث تعداد بالای آنها جالب توجه است همچنین ۵ درصد دفترچه اولی‌ها در حوزه سلامت، بهداشت و درمان هستند. به صورت کلی باید گفت با توجه به اندازه‌ اقتصاد ایران این تعداد شغل قابل قبول است.

ربیعی افزود: هم اکنون در ازای هر دو شغل رسمی یک شغل غیررسمی ایجاد می‌شود با در نظر گرفتن مشاغل غیررسمی حدود ۷۰۰ هزار شغل از تابستان سال گذشته تا تابستان امسال ایجاد شده‌اند و اعتقاد ما این است که باید ظرفیت‌های خالی در حوزه‌های آی‌.سی‌.تی، سلامت، گردشگری و کشاورزی ، درمان پر شود اما باید در نظر داشته باشیم که کشش اقتصادی ایجاد شغل در کشور به چه اندازه است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه با بیان اینکه نیازمند آن هستیم تا مشاغل غیررسمی را به صورت گسترده تثبیت و به مشاغل رسمی در بلندمدت تبدیل کنیم، گفت: موضوع دیگر این است که فارغ التحصیلان دانشگاهی به میزان کمتری به شغل دست می‌یابند یعنی اینکه این بدان معناست که آنها پس از بیرون آ‌مدن از دانشگاه باید مدت زمان بیشتری را برای گرفتن شغل در انتظار بمانند چون با توجه به مدارک تحصیلی که گرفته‌اند انتظار داشتن شغل‌های بهتری را دارند ما نیز باید تمرکز خود را بر روی این امر بگذاریم تا آنها از شغل‌هایی که به دست می‌آورند اقناع شوند. البته فشارهای اقتصادی که در حال حاضر وجود دارد می‌تواند ظرف سه تا چهار سال آینده تغییر کنند و رو به بهبودی بگذارد و این امر موجب می‌شود که نیازهای شغلی فارغ التحصیلان نیز متحول شود اما حالا شرایط به گونه‌ای است که فارغ التحصیلان نارضایتی‌هایی از مشاغلی که به دست می‌آورند دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه هم اکنون از مجموع افراد شاغل تنها ۳.۷ درصد کارفرما هستند، گفت: تعداد کارفرمایان در کشور کم است. سیاست ما باید این باشد که این تعداد رشد کنند و درصد آن به طرز چشمگیری افزایش یابد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در حوزه گردشگری و آی سی تی توانستیم که به تعداد قابل توجهی شغل دست یابیم و این نشان می‌دهد که دولت هدف‌گذاری درستی در این بخش‌ها داشته است. از طرفی تجزیه و تحلیل‌های آماری نشان می‌دهد که حدود ۳۲۰ هزار ریزش نیروی کار وجود داشته هم اکنون قیمت تمام شده ایجاد شغل ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون است وقتی به طور متوسط در شرایط اقتصادی ایران تا این اندازه ریزش شغل داریم جبران آن بسیار سخت خواهد بود در نتیجه باید به سمت تثبیت شغل حرکت کنیم.

ربیعی افزود: از آقای منصوری معاون توسعه اشتغال خود خواسته‌ام که به سرعت اندازه بنگاه‌ها در ایجاد شغل را به صورت آماری تجزیه و تحلیل کنند و آسیب‌شناسی از ایجاد شغل و شکنندگی آن در این بخش به دست آید چرا که ما شاهد ریزش نیروی بیشتری در صنایع بزرگ هستیم. من همچنین با آقای جهانگیری این بحث‌ها را در جلسه اتاق تعاون مطرح کردم و قرار است که در جلسات بعدی برنامه‌های بیشتری برای تثبیت شغل داشته باشیم. همچنین باید تعداد ۱۰ هزار دفترچه اولی را در حوزه آموزش به آمارهایی که در بالا ذکر شده اضافه کنم. ما همچنین در زمینه حمل و نقل، لجستیک و انبارداری، هتلداری و رستوران هم ظرفیت‌های بزرگی برای ایجاد شغل داریم و تعداد دفترچه‌ اولی‌های آنها نیز چشمگیر بوده است.

ربیعی در ادامه با اشاره به موانع کسب و کار در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور گفت: باید موانع کسب و کار رسته‌ای را هم به خوبی بررسی کنیم. همچنین ایجاد شغل در بخش محیط زیست هم مورد توجه دولت قرار دارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان افزود: ۶۷ درصد از بازار کار کشور در سال ۹۵ در دست زنان بوده است و همانطور که گفتم زنان شغل‌های باکیفیت‌تری به دست آوردند.

ایلنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها