رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 301376

ساعت 24 گزارش می دهد

انقلاب خودرو در چین و قیمت 10 دلاری نفت

ساعت24-مطالعه و سرمایه گذاری روی خودروهای الکتریکی به عنوان یک وسیله حمل و نقلی غیر آلاینده در سالهای اخیر افزایش یافته است. به خصوص بعد از افزایش توجه جامعه جهانی به مساله انتشار گازهای آلاینده و افزایش دمای کره زمین، شرکتهای بزرگ فعال در صنعت خودرو اقدام به تولید خودروهای الکتریکی و رفع تدریجی تمام نقایص آنها کردند.

651156
style="text-align:justify">دولتها هم برای حمایت از این صنعت گامهای مهمی برداشته‌اند. کشورهای فرانسه و بریتانیا اعلام کردند از سال ۲۰۴۰ میلادی تمامی خودروهای فروخته شده در این کشورها را خودروهای تمام الکتریکی تشکیل می دهند و آلمان هم در نظر دارد از سال ۲۰۳۰ فروش خودروهای غیر الکتریکی را ممنوع کند. اما تاثیرگذاترین کشورها در این روند چین و هند خواهند بود که بازارهایی بزرگ دارند و به دلیل اشباع نبودن بازار خودرو در این کشورها، سرعت رشد تقاضا برای آنها بسیار زیاد است. مرکز مطالعاتی بلومبرگ هم در گزارش ؛ انقلاب خودروهای الکتریکی؛ نوشت:در نتیجه سرمایه گذاریهای اخیر، قیمت باتریهای خودروهای الکتریکی کاهش چشمگیری پیدا کرده است. از طرف دیگر این باتریها برای مدت زمان بیشتری شارژ خود را حفظ می کنند و سرعت شارژ شدن آنها در ایستگاههای مخصوص شارژ باتری ها افزایش یافته است.

انتظار می رود در فاصله سالهای ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۹ میلادی ، قیمت خودروهای الکتریکی کمتر از خودروهای بنزینی و دیزلی باشد و این نقطه عطفی در صنعت خودرو ایجاد می کند.کوین استیونسون مدیرعامل شرکت مطالعاتی لانگ ویو اکونومیکس هم ضمن تایید این مطلب که ما شاهد انقلابی بزرگ در صنعت خودرو دنیا خواهیم بود، می گوید: تا یک دهه آینده ۵۰ درصد خودروهای جدید مبادله شده در بازار مصرف دنیا را خودروهای الکتریکی تشکیل می‌دهند و تا سال ۲۰۳۵ نیمی از خودروهای موجود در بازار را خودروهای تمام الکتریکی تشکیل خواهند داد. در نتیجه تقاضای نفت برای تبدیل شدن به سوخت مورد استفاده خودروها کمتر می‌شود و قیمت نفت تنزل خواهد یافت.
اما قیمت نفت تا کجا پایین می آید؟
از آنجا که سوخت خودروهای یکی از مهمترین مصارف نفت در دنیا است، کاهش استفاده از خودروهای بنزینی و گازوییلی می تواند تاثیر زیادی روی تقاضای نفت و در نهایت قیمت آن داشته باشد.سایت اویل پرایس در این مورد نوشت: چین بزرگترین بازار خودروی دنیا است. این کشور بالغ بر ۱.۳ میلیارد نفر جمعیت دارد، دومین اقتصاد دنیا است و سرعت رشد اقتصادی آن در میان کشورهای دنیا چشمگیر است. قدرت خرید مردم درچین با سرعت زیادی در حال افزایش است و طبقه متوسط آن هر روز بزرگتر می شود . در این شرایط می توان انتظار داشت سرعت رشد تقاضای خودرو در این کشور در دهه‌های آتی بیش از سالهای اخیر باشد. اما دولت این کشور برای کنترل آلودگی هوا قانونی تصویب کرد که به موجب آن خریداران خودروهای تمام الکتریکی از مزایای مالیاتی برخوردار می‌شوند . از طرف دیگر دولت چین محدودیت فروش خودروهای دیزلی و بنزینی و جریمه‌های سنگین برای خودروهای آلاینده وضع کرده است. این سیاستها در کنار برخی مشوق های دیگر برای خریداران خودروهای الکتریکی می تواند زمینه را برای تسریع روند افزایشی تقاضا برای خودروهای الکتریکی فراهم کند.

چاینا دیلی در گزارش جدیدی قوانین دیگری که دولت در حمایت از خودروهای الکتریکی وضع کرد را این طور نوشت: دولت برای آسایش مالکان خودروهای الکتریکی ، ایستگاههای شارژ الکتریکی خودرو را در سراسر کشور احداث می کند. از طرف دیگر سرمایه گذاری در ساخت کارخانه‌های تولید خودروهای الکتریکی هم از دیگر طرح‌های پیشنهادی دولت است. چین در نظر دارد تا سال ۲۰۲۵ میلادی، سالانه ۷ میلیون دستگاه خودروی تمام الکتریکی تولید کند و در فاصله سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ میلادی ۶۰ میلیارد دلار یارانه به خریداران خودروهای الکتریکی تخصیص دهد. از طرف دیگر به خودروهای بنزینی اجازه تردد در شهرهای بزرگ و آلوده از قبیل پکن و شانگهای را نمی‌دهد.در نتیجه این سیاستها ، می توان انتظار انقلابی بزرگ در صنعت خودروی چین را داشت. انقلابی که می تواند استفاده از خودروهای الکتریکی را افزایش دهد و باعث کاهش تقاضا برای سوخت شود. این تحول می‌تواند قیمت نفت را به کمتر از ۱۰ دلار تنزل دهد و این تحول طی کمتر از یک دهه اتفاق می افتد.مساله قابل تامل اینجاست که این بار تحول بازار نفت که زمینه ساز کاهش قیمت می شود، نه از جانب عرضه بلکه به دلیل کاهش تقاضا خواهد بود. به همین دلیل سازمان اوپک و دیگر کشورهای تولید کننده نخواهند توانست تاثیری روی قیمت بگذارند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها