رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 301865

فولکس از آمدن به ایران منصرف شد

ایران محل زورآزمایی اقتصادی اروپا با امریکا

وحیدرضا نعیمی

ساعت24-در باره رفتار شرکت های اروپایی در باره سرمایه گذاری در ایران این روزها معما شده است. از یک طرف خبر می رسد یک شرکت نروژی برای ساخت نیروگاه خورشیدی در ایران میلیونها دلار سرمایه گذاری خواهد کرد و با یک شرکت ایرانی قرارداد بسته است و از سوی دیگر خبر می آید شرکت آلمانی فولکس واگن از آوردن سرمایه به ایران توسط یک شرکت زیر مجموعه اش خودداری می کند.

212321
در همین حال اخبار و تحلیل ها در باره مناسبات اقتصادی ایران با اروپا در ابهام قرار گرفته است. دلیل اصلی مبهم شدن وضعیت همکاری ایران با شرکتهای اروپایی، سخنرانی ترامپ در باره ایران است و اینکه آمریکا اجازه توسعه سرمایه گذاری در ایران را به شرکتهای اروپایی نخواهد داد . دویچه وله که درآلمان فعالیت می کند و نیک می داند رهبران اقتصاد ایران و آلمان پس از برجام امیدوار بودند همکاری ها گسترده شود ، حالا این پرسش را مطرح کرده است که در صورت خروج احتمالی آمریکا از برجام، آیا عملا امکان پای‌بند ماندن اروپا به این معاهده وجود دارد؟ آیا معامله با ایران آنقدر برای اروپا سودمند هست که به خاطر آن رویاروی آمریکا قرار گیرد؟ پیش از سخنرانی ترامپ درباره توافق اتمی با ایران، سران اتحادیه اروپا یکایک درباره این موضوع اظهارنظر کرده و بر پایبندی کشورهاشان بر این توافق تاکید کردند. روز دوشنبه ۱۶ اکتبر (۲۴ مهر) نیز در بیانیه پایانی نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا بار دیگر بر یکپارچگی این اتحادیه در پایبندی به برجام تاکید شده است. اما پرسش اینجاست که در صورت خروج آمریکا از این معاهده آیا عملا اروپا می‌تواند به مفاد آن پایبند بماند؟
مهرداد عمادی، مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا، در گفت‌وگو با دویچه‌وله (فارسی) ابتدا بر این نکته تاکید می‌کند که ایرادها و انتقاداهایی که آمریکا متوجه ایران می‌کند بیشتر "بهانه‌گیری سیاسی" است و تنها پوششی بر این پرسش اساسی است که آمریکا چه نفعی از برجام برده است. این پرسشی بود که تنها چند هفته پس از آغاز به کار ترامپ در پست ریاست جمهوری از سوی او مطرح شد و گفت از این معاهده تنها ایران و اروپا سود برده‌اند و نه آمریکا.مهرداد عمادی می‌گوید: «صحبت، صحبت دسترسی به بازار ایران و منابع این کشور با پارامترهایی است که آمریکا می‌خواهد آنها را تعیین کند و اروپا هم این را فهمیده که این مسئله بعد نظامی و امنیتی ندارد و ایران بارها زیر ذره‌بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گرفته و آژانس هم هربار گفته ایران به تعهداتش وفادار بوده است.» این کارشناس اقتصادی نتیجه می‌گیرد که به همین دلیل اروپا زیر بار تحریم‌های احتمالی آمریکا نخواهد رفت چرا که این تحریم‌ها نه زیرپایه حقوقی دارد و نه پذیرش جهانی و نه توجیه سیاسی. اما این به معنای رودررویی اروپا با آمریکا خواهد بود. آیا تجارت با ایران آنقدر برای اروپا سودآور هست که به خاطر آن رودرروی آمریکا بایستد؟ عمادی می‌گوید: «اگر به نسبت تجارت اروپا با آمریکا و ایران نگاه کنیم پاسخ من منفی است اما این پرسش یک بخش مهمتر هم دارد و آن این است که اگر اروپا به این خواست امریکا درباره ایران تن دهد بعدتر باید به خواست‌های بعدی امریکا درباره چین و روسیه هم تن بدهد و این آغاز راهی می‌شود که همه باید دنباله‌رو آمریکا باشند و به همین دلیل اروپا این راه را شروع نخواهد کرد.» مهرداد عمادی همچنین به پیشنهادی اشاره می‌کند که در ماه اوت مطرح شده و یک تیم حقوقی هم مسئول بررسی آن شده و آن این است که در صورت تحریم شرکت‌های اروپایی از سوی آمریکا به دلیل معامله با ایران، اروپا هم همین کار را با شرکت‌های آمریکایی انجام دهد. در این صورت به نظر این کارشناس اقتصادی بازنده نهایی این بازی نه اروپا و نه ایران بلکه آمریکا خواهد بود.به نظر می رسد در هفته های آتی نتیجه این زور آزمایی تجاری و اقتصادی میان غولهای اروپایی و آمریکایی به جاهای باریک کشیده شده خواهدشد و ایران نیز تا اندازه ای با به شرایط آتی که برای توسعه سرمایه گذاری هایش اهمیت حیاتی دارد آشنا می شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها