رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 302066

به دولت دوازدهم دخیل ببندیم ؟

آقای روحانی با مردم نگران حرف بزنید

محمدصادق جنان صفت

ساعت24-اکنون مهرماه 1396 نیز به پایان رسیده است و اقتصاد ایران شاهد هیچ اقدام چشمگیری از سوی دولت دوازدهم نبوده و نیست. حسن روحانی به عنوان رییس دولت دوازدهم در اقتصاد دنبال چیست و این روزها در این عرصه به چه می اندیشد؟ آیا قرار است اتفاق بزرگی در اقتصاد ایران و کسب و کار میلیونها ایرانی رخ دهد؟

65156
آیا دست کم 4میلیون بیکار ایرانی که 35 در صد آنها را به روایت آمارهای رسمی جوانان تحصیلکرده تشکیل می دهند باید امیدداشته باشند امسال روزگارشان به سوی خوشبختی و پیداکردن شغلی آبرومند است یا اینکه باید زانوی غم دربغل گرفته و بازهم به وعده های مدیران اقتصادی و سیاسی دلخوش کنند. تولیدکنندگان ایرانی امیدوارند قدرت خرید شهروندان افزایش می یابد و با جیب های پرپول به بازارها می روند و کالا ی تولیدی آنها را خریداری می کنند و با این امید همین شمار باقی مانده از کارگران را نگه داشته اند.

مصرف کنندگان ایرانی به امید این هستند گشایشی در شرایط درآمدی آنها پدیدار شود و بتوانند کاستی و کژی ها را جبران کنند. صادرکنندگان ایرانی به امید این نشسته اند دولت و بانک مرکزی دست از دستور دادن به نرخ ارز بردارند و نرخ ارز را آزاد کنند تا اگر قرار است به سوی بالا حرکت کند این اتفاق بیفتد و آنها بازار را مقرون به صرفه ببینند و از همین نقطه جریان تولید را از یخ زدگی نسبی بیرون آورند .در این وانفسای بی رونقی و بی امیدی ایرانیان به آرام شدن روزگار کسب و کار خود و اینکه باید برای آینده خود چه چشم اندازی ترسیم کنند این پرسش وجوددارد که اصولا دولت دوازدهم توانایی دارد اقتصاد ایران را به روزهای آرام هدایت کند. به این معنا که شهروندان ایرانی بدانند سالانه به میزان خرج خورد و خوراک، کیف و کفش و لباس و جا و مکان زندگی خود درآمد دارند و کمی هم پس انداز برای روزهای سخت کنار بگذارند. شهروندان بردبار ایرانی از دولت دوازدهم که به رییس آن رای دادند، همین میزان انتظار و توقع دارند که برخی روزها خود یا معاون اول یا معاون اقتصادی و یا مدیران در جه یک خود را برای گفت و گوی اقتصادی به میدان بفرستد. شهروندان ایرانی این روزها بیشتر از هر چیز نگران اینده ای هستند که دولت در باره آن توضیح نمی دهد. دولت دوازدهم این حس حرف زدن مستمر ، روزانه و هدفمند با شهروندان را ندارد و مدیر ارشد دولت به نظر نمی رسد به این داستان بیندیشد که راهی برای سخن گفتن با شهروندان پیدا کند. دولت دوازدهم اگر به برنامه اقتصادی خود باوردارد و با امیدواری به روزهای خوش می اندیشد باید این را بامردم در میان بگذارد و دلایل کارشناسی خود را برای چشم انداز زیبای آینده با شهروندان در میان بگذارد.

ایرانیان این روزها از راههای گوناگون به ویژه شبکه های اجتماعی اخبار و اطلاعات ناامید کننده از سختی های احتمالی و احتمال برگشت رژیم تحریمهای غربی را می شنوند و می خوانند و هرروز چشم به راه این هستند که رییس دولت این نگرانی ها را برطرف کند و با آنها حرف بزند. رییس دولت دوازدهم پس از هجوم دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا و حرفهایی که وزیر خزانه داری این کشور در باره احتمال فزاینده برگشت تحریم ها گفته است با شهروندان به درستی و از سر دلسوزی حرف نزده و هرکس کار خود را می کند. دولت دوازدهم باید این روزها که شهروندان نگرانند ، با آنها حرف بزند و یادآوری کند چرا نباید بیش از اندازه نگران باشند یا اینکه چرا باید به لحاظ ذهنی آمادگی بیشتری پیداکنند. آقای روحانی چند ساعت پس از حرفهای ترامپ به تلویزیون آمد و تاکید کرد هدف از رفتار و گفتارهای ترامپ این است که بر اقتصاد ایران فشار آورد ولی به شهروندان ایرانی توضیح نداد که قرار است از کدام ناحیه باید منتظر یورش تخریبی غرب باشند. الان 7ماه از سال 1396 را پشت سرگذاشته ایم و کسب و کار ایرانیان شکوهی ندارد و این احساس وجود دارد که دولت دوازدهم شجاعت لازم برای عبور دادن اقتصاد ازاین روزهای ناخوش را ندارد. آقای روحانی تصور می کند با سکوت و با این اندیشه که می توان شهروندان را با استراتژی مشمول زمان شدن را سرگرم کرد روزها را پشت سر می گذارد اما اندوه و بردباری رای دهندگان چه می شود.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها