رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 302503

ذخیره‌سازی 4000 خون بندناف نوزادان در مازندران

ساعت24 -مدیرعامل سلول‌های بنیادی خون بندناف رویان از ذخیره‌سازی ۴۰۰۰ خون بندناف نوزادان در مازندران خبر داد و گفت: مازندران جزء ۵ دفتر مهم کشور در ذخیره‌سازی بند ناف نوزادان است.

بند ناف
مرتضی ضرابی عصر شنبه در نشستی با خبرنگاران با بیان اینکه تاکنون چهار هزار خون بندناف در مازندران ذخیره‌سازی شده است، اظهار کرد: دفتر بندناف خون در مازندران از سال ۸۷ راه اندازی شده و جزو پنج دفتر برتر بوده و بیش از چهار هزار نمونه در مازندران جمع آوری و ذخیره سازی شده است.

وی با تاکید بر اینکه روش بندناف روشی بدون درد است و ریسک آلودگی در آن وجود ندارد، خاطرنشان کرد: در دسترس بودن از جمله ویژگی های آن بوده و در کشورهایی که دانش سلول های بنیادی دارند، این ثروت روز به روز افزایش می یابد و به فرمایش مقام معظم رهبری، ساختن قطعات یدکی انسان نیازمند تحقیقات است و کشور ما در ردیف کشورهای دارای سلول های بنیادی قرار دارد.

مدیرعامل سلول‌های بنیادی خون بندناف رویان تصریح کرد: سلول های بنیادی انواع مختلفی دارد و شامل سلول بنیادی جنینی و بالغ بوده و تمام بافت های بدن سلول های بنیادی را دارا هستند و بافت های بدن که از بین می روند نیازمند بافت های جایگزین است.

ضرابی با تاکید بر اینکه بندناف مملو از سلول های بنیادی است که می تواند در درمان بیماری ها استفاده کرد، خاطرنشان کرد: یکی از قدیمی ترین منابع سلول های بنیادی مغز و استخوان بوده و در درمان انواع سرطان های تالاسمی از طریق سلول های مغز و استخوان استفاده شده است.

وی استفاده از خون بند ناف را راحترین راه بیان کرد و گفت: بند ناف خون روش ساده ای است و صدمه ای به مادر و نوزاد ایجاد نمی کند و اولین بار در سال ۱۹۸۸ پیوند موفق بندناف صورت گرفت.

مدیرعامل سلول های بنیادی خون بندناف رویان گفت: دو بانک عمومی و خصوصی بندناف در کشور فعال است و خانواده های در آستانه تولد نوزاد، بندناف خون را ذخیره سازی کرده در بانک های عمومی ۷۰۰ هزار و در بانک های خصوصی سه میلیون بند ناف ذخیره سازی شده و ۳۵ هزار پیوند بندناف در دنیا صورت گرفته است.

ضرابی از اولین پیوند بند ناف در بیمارستان امیرکلا توسط دکتر تمدنی ظرف یک ماه آینده خبر داد و افزود: بانک خون بند ناف رویان در نقشه جهانی ثبت شده است و دفتر بندناف خون نیز در اربیل عراق راه اندازی شده و هر ذخیره بندناف برای یک نفر مورد استفاده قرار گرفته و تا ۲۵سال ماندگاری دارد.

وی تصریح کرد: مرکز بانک خون بندناف رویان واحد مازندران مستقر در جهاد دانشگاهی مازندران آماده ثبت نام مادران باردار برای دریافت خون بند ناف است.

به گزارش ایسنا، گفتنی است متقضیان می توانند برای اطلاعات بیشتر به آدرس بانک خون بند ناف واحد مازندران واقع در ساری بلوار امیر مازندرانی – خیابان وصال شیرازی – جهاد دانشگاهی یا با شماره ۳۳۳۵۳۳۸۰ – ۰۱۱ تماس حاصل کنند.

منبع:ایسنا

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها