رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 302686

وزیر صنعت خوب گوش داد و خوب هم جواب داد

همدردی با دخترکان قالیباف ،تهدید مدیران دوغول خودروسازی و نکوهش بخش خصوصی

ساعت24-محمد شریعتمداری وزیر صنعت معدن و تجارت دولت دوازدهم که یکی از قدیمی ترین کادر های نظام جمهوری اسلامی به حساب می آیدو در حال حاضر درمیان اعتدالیون هردوجناح سیاسی جایگاه مناسبی دارد دیروز و در نشست هیات نمایندگان اتاق ایران نشان داد حالا دیگر مرزهایی بلوغ یک سیاستمدار و تکنوکرات برجسته در این نظام را سپری کرده است .

987654
او در نشست هیات نمایندگان اتاق وقتی اشتیاق شدید بازرگانان و صنعتگران برای گفتن گلایه ها و شکایت ها ، کژی ها و کاستی ها را دید قاعده موجود در نشست این نهاد را به هم زد. اواز منشی و عضوهیات رییسه اتاق ایران خواست تاجایی که می شود اجازه دهد همه حرف بزنند و تاکید کرد من سالهای طولانی است مقام ارشد بوده ام و تریبون برای حرف زدن دارم و امروز می خواهم حرفهای فعالا ن اقتصادی را بشنوم. از معاونانم که اینجا هستند نیز می خواهم به طور مرتب در اتاق حاضر باشند و در کمیسیونها مشارکت فعال داشته باشند و مشکلات را به صورت جزیی بشنوند وگزارش کنند. این کار وزیر با تشویق حاضران همراه بود و از آن پس حدود 30 نفر از اعضای اتاق های بازرگانی هرچه در دل داشتند بیان کردند و در این نشست دیگر جایی برای طرح شکایت و گلایه تازه نماند.برخی از اعضای هیات نمایندگان می گفتند وزیر با این کار خود بخش خصوصی را خلع ید کرد تا حرف و حدیثی باقی نماند که فردی می خواست چیزی بگوید اما نشد یا وقت نبود. محمد شریعتمداری که گمان می شد به دلیل طولانی شدن زمان برنامه نشست سخن نگوید یا به طور کوتاه حرف بزند اما با بردباری در باره مسایل گوناگون صحبت کرد و به بیشتر گلایه ها و درخواستها نیز جواب داد. با توجه به گوناگونی مطالب مطرح شده از سوی بازرگانان و صنعتگران و سایر فعالان اقتصادی برخی از نکات مهم را در ادامه می آوریم.
کاش درست نمی گفتید
وزیر صنعت معدن و تجارت در فرازی از سخنانش گفت آرزو می کرده اعتراض های شما نادرست بود و من همین جا با استدلال محکم آنها را رد می کردم . برای خودمان یعنی دولتی ها باید متاسف باشیم آنچه بخش خصوص در باره فساد اقتصادی ، رانت و ناکار آمدی نهادهای دولتی می گوید درست است. این ناراستی ها و کاستی ها در بخش دولتی وجود دارد و ما امیدواریم در دولت دوازدهم آنها را کاهش دهیم. متاسفانه شرایط کسب و کار در ایران به رغم برخی پیشرفت ها در دولت یازدهم هنوز در شرایط بسیار نامساعد قرار دارد . برطرف شدن این وضعیت از طرف من به تنهایی به دلیل بزرگی و شمار قابل اعتنای انها ممکن نیست. بخش خصوصی و به ویژه اتاق بازرگانی ایران که انبوهی از نیروهای ورزیده بخش خصوصی توانمند در این اتاق حضور دارند می توانند این فضای مناسب کسب و کار را برطرف کنند. اتاق مشاور ارشد مجلس قانونگذاری ایران نیز هست. هر جا دید اداره های دولتی کارشکنی می کنند به مجلس شکایت کنند
سرانگشتان دردمندقالیبافان
یکی از حاضران درنشست هیات نمایندگان بابیان اینکه هرکشوری دوپرچم دارد که پرچم دوم آن سیاسیاست و به طور مثال سونی پرچم دوم ژاپن و بنز پرچم دوم آلمان است گفت فرش دست باف ایران نیز پرچم دوم ایران به حساب می آید. اما قیمت تمام شده روزافزون پرچم دوم ایران درسالهای اخیر موجب شده است که نتوانیم فرش را به اندازه کافی صادرکنیم. وزیر صنعت معدن و تجارت ایران در پاسخ به این بازرگان گفت این محصول داستانش غریب است. ارزش افزوده فرش دست باف بیش از هرچیز از سرانگشتان دخترکان قالیبافی به دست می آید که نمی توانند به دلیل نوع کارشان پایشان را دراز کنند و باید چهارزانو بنشینند و به همین دلیل درهمان کودکی دنبالچه شان اسیب می بیند و ازدواج برایشان سخت می شود. بازرگانان ایرانی باید هزینه زحمت و رنج این زحمتکشان را بدهند تا هنر- صنعت فرش دست باف پابرجا بماند. این تنها نکوهش بخش خصوصی از سوی وزیر نبود . اوخطاب به بخش خصوصی گفت آیا شما نمی توانید با مشارکت هم شرکتهای بزرگ صادراتی تشکیل دهید و کنسرسیوم درست کنید. آیا نمی توانید منابع مالی برای تاسیس یک خودروسازی بزرگ تامین کنید و ضلع سوم خودرسازی کشوررا راه اندازی کنید . کسی جلوی شما را می گیرد شما قدم به جلو بگذارید من پشتیبان شما هستم. اگر امروز دوخودروساز بزرگ و به ویژه سهام داران آنها کاری کرده اند که فقط خودشان مدیر بمانند من این بازی را به هم می زنم


وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: فقط ایران‌خودرو و سایپا در عالم خلق نشده‌اند بلکه خود بخش خصوصی اتاق بازرگانی با تجمیع سرمایه‌های خود می‌تواند یک شرکت خودروسازی ایجاد کند و سومین آن باشد که بنده نیز از آن حمایت می‌کنم.شریعتمداری تصریح کرد: من اجازه نمی‌دهم که فردی با سوء استفاده از اسم تعاونی و اسم بخش خصوصی جلو بیاید و خود همیشه رئیس باشد من آن را به هم می‌زنم و اجازه نمی‌دهم که بخش خصوصی غیرواقعی به این شکل وارد شود.وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی درانتخابات ریاست جمهوری حضور داشت و از روحانی حمایت کرد گفت: بر این اساس با حضور نهاوندیان در دولت موقعیت مناسبی ایجاد شده تا نظرات اعضای اتاق ایران به رئیس جمهور منتقل شود.شریعتمداری با بیان اینکه در چند سال گذشته رتبه کسب و کار ایران بهبود یافته، ادامه داد: در واقع از یک رتبه بسیار بد به رتبه بد برسیم، اگر چه اقدام درستی است، اما کافی نیست و باید برای رسیدن به رتبه های بهینه قدم های بیشتری برداریم.وزیر صنعت به موضوع تعدد صدور مجوزدستگاه های دولتی، اشاره کرد و اظهار داشت: محدودیت منابع بانکها، سود بالای تسهیلات و مبلغ پایین آن، ایجاد صف درخواست در دستگاه‌ها و بانکها و در نتیجه ایجاد فساد در نظام اداری از مهمترین موانع کسب و کار است. وی تصریح کرد: بسیاری از وام هایی که برای ایجاد و ساخت بنگاه تولیدی پرداخت شده تسویه نشده و به نوع دیگری از وام تبدیل می شود که جرایم و سود بالاتری را برای تولیدکننده منظور می کند، این امرنشان دهنده آن است که بخش زیادی از منابع بانکها در بنگاه های تولیدی فریز شده است.وزیر صنعت معدن و تجارت با قرائت آمار بانک مرکزی آمار درباره نرخ سود تسهیلات گفت: همه می دانیم که بانکها می گویند اگر وام با نرخ سود 18 درصدی می خواهید باید بخشی از منابع را در یک حساب سپرده گذاری کنید و بعد سود آن سپرده را با مجموع سود تسهیلات محاسبه کرده و اعلام می کنند که نرخ سود وام پایین آمده است.وی ادامه داد: مدیریت واردات از طریق نظام تعرفه ها امکان اجرایی شدن ندارد، نظام تعرفه ای صرفا باید به نهاده های دامی و نباتی اختصاص یابد.شریعتمداری با کنایه ای به شرکت هیا خصولی افزود: رئیس جمهور دستور داده تا شرکت های خصولتی به تدریج واگذار شوند. باید بخش خصوصی واقعی در این زمینه ورود کرده تا تجربه های قبلی تکرار نشود که یک کارخانه دولتی را یک شرکت شبه دولتی خریداری می کند، ماشین آلات آن را، آهن قراضه کرده و زمین آن را نیز تفکیک می کند.
تدوین سند توسعه صنعتی با کمک اتاق
وزیر صنعت معدن و تجارت با تاکید بر لزوم تدوین سند توسعه صنعتی اظهار داشت: این سند با همکاری اتاق ایران، وزارت صنعت و دانشگاه صنعتی شریف در حال تدوین بوده و من هر دو هفته یک بار از آنها گزارش عملکرد می گیرم. همچنین تدوین سند توسعه صادرات نیز باید تنظیم شود.وی با بیان اینکه از اتاق بازرگانی در خواست می شود که کارت بازرگانی را تنها برای متقاضیان واقعی صادر کند افزود: چرا اتاق بازرگانی برای پیرزنی در یک روستا که مشغول کشاورزی است کارت بازرگانی صادر می کند؟ کارت بازرگانی از مشخصه های اعتبار اتاق است و خود اتاق باید رأسا این مسائل را کنترل کند.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها