رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 302711

ظریف: سیاستهای دولت ترامپ در جهان منزوی است

ساعت 24- ظریف سیاستهای دولت ترامپ در جهان را منزوی خواند و گفت: آنکه در منطقه باعث آرامش و ثبات و مبارزه با تروریسم است، ایران است و اگر فداکاریهای ایران بخصوص فداکاریهای مدافعان حرم نبود ما الان در دمشق، بغداد و اربیل دولت داعش را مستقر داشتیم.

ظریف
style="text-align:justify">محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امشب یکشنبه در بدو ورود به پرتوریا در جمع خبرنگاران در خصوص اظهارات تیلرسون وزیر خارجه آمریکا در نشست مطبوعاتی با الجبیر که گفته ما تحریمهای جدیدی علیه ایران اعمال می کنیم به نحوی که ایران نتواند ثبات منطقه را به هم بریزد و همچنین اظهارات ترامپ در توییت خود در پاسخ به سوال فاکس نیوز خطاب به متحدانش که گفته برای تحت فشار قرار دادن ایران به همکاری آنها نیازی ندارد، گفت:آنچه که واضح است این است که سیاستهای دولت ترامپ در جهان منزوی است و امروز در همه جای دنیا می بینیم که حتی نزدیکترین متحدان آمریکا در برابر سیاستهای ضد برجامی آمریکا و تلاش آقای ترامپ برای تداوم بدعهدی که از ابتدای دولت ایشان تشدید شده در واقع در مقابل آمریکا ایستادند و موضع گیری علنی کردند.

وی درباره سفر تیلرسون به منطقه نیز عنوان کرد: متاسفانه آمریکایی ها نمی خواهند بعد از سالها اشتباه دیدگاه خودشان را اصلاح کنند که آنکه در منطقه باعث ثبات و آرامش و مبارزه با تروریسم است، ایران است. اگر فداکاریهای جمهوری اسلامی ایران بخصوص فداکاریهای مدافعان حرم نبود ما الان در دمشق، بغداد و اربیل دولت داعش را مستقر داشتیم.

رییس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: لذا مقاومت مردم سوریه، عراق و مردم شریف کردستان عراق در برابر داعش با کمک ایران عامل ثبات این منطقه و عامل مبارزه با تروریسم بوده اند. متاسفانه متحدان آمریکا که برای چپاول دلارهای نفتی آنها این خوش خدمتی و خوش رقصی ها را برای آنها انجام می دهند عامل بی ثباتی و بحران در منطقه بودند و هر روز که می گذرد بیشتر مردم آمریکا و مردم دنیا متوجه می شوند که خسارت عمده ای از این نوع نگرش غلط آمریکا به خود ایالات متحده رسیده و هر چه زودتر آمریکا این دیدگاه غلط خود را اصلاح کند و از راه غلطی که مخصوصا در چند ماه گذشته با شدت دنبال می کند، برگردد، راه غلطی که سرپوش گذاشته و حتی به کشتار کودکان و سالخوردگان در یمن کمک می کند، آمریکا سریعتر می تواند این خساراتی که در منطقه هر روز در حال افزایش است و به ایالات متحده بیش از هر کس دیگری خسارت وارد می کند را جبران کند.
وی درباره عضویت ایران در گروه بریکس با بیان اینکه بحث عضویت ایران در بریکس مطرح نیست، گفت: ما خواهان همکاری گسترده با گروه بریکس هستیم ما به بریکس بعنوان یک گروه موثر در بین کشورهای در حال توسعه و بعنوان یکی از اقتصادهای نوظهور نگاه می کنیم.

ظریف افزود: امیدواریم زمینه برای همکاری هر چه بیشتر با گروه بریکس فراهم شود. آفریقای جنوبی همواره علاقه مند بوده که با ایران بعنوان یک کشور مهم در حال توسعه همکاریهای گسترده ای چه در قالب بریکس و چه بصورت دوجانبه داشته باشد.

به گزارش فارس، ظریف همچنین درباره سفرش به سه کشور آفریقایی از جمله آفریقای جنوبی عنوان کرد: روابط ایران با آفریقای جنوبی در قاره آفریقا روابط ویژه ای است. ما کل روابط رژیم شاه با رژیم آپارتاید را در حمایت از جنبش آزادیخواهان مردم آفریقای جنوبی به رهبری مرحوم نلسون ماندلا را در صدر اولویتهای ایران قرار دادیم و بعد از آزادی مردم آفریقای جنوبی از آپارتاید، بهترین روابط را با دولت جدید و مردمی آفریقای جنوبی داشتیم.

ظریف ادامه داد: امروز بسیار خوشحالیم سیزدهمین دور کمیسیون مشترک ایران و آفریقای جنوبی را فردا برگزار می کنیم در جلسه کمیسیون مشترک دو کشور همکاریهای متنوعی هم که ما با آفریقای جنوبی داریم که همکاریهای نمونه ای است در همکاریهای کشورهای در حال توسعه در مورد نحوه ادامه همکاریها، گسترش همکاریها چه در حوزه سیاسی، بین المللی و منطقه ای ، اقتصادی و همکاریهای تجاری گفتگو خواهیم کرد و به نتایج خوبی هم همکاران ما در نشست رسیده اند.

وزیر خارجه عنوان کرد: در این سفر یک هیات بسیار قوی اقتصادی از بخش خصوصی و دولتی داریم به ویژه شرکتهای دانش بنیان که بخش عمده در این سفر شرکتهای بزرگ دانش بنیان جمهوری اسلامی ایران هستند که از افتخارات و از قدرت اقتصادی خوب کشور هستند. همینطور شرکتهای دیگر در حوزه تولید محصولات خانگی ، کشاورزی، دانش بنیان و در حوزه نفت و گاز. مجموعه بسیار خوبی در این هیات حضور دارند که در کنار اجلاس کمیسیون مشترک فروم مشترک اقتصادی با آفریقای جنوبی نیز برگزار می شود و این فرصت را همچنین برای هیات فراهم می کند که با همتایان آفریقای جنوبی خود داشته باشند.
ظریف گفت: آفریقای جنوبی یک اقتصاد عمده و جزو گروه بریکس است و این کشور جزو کشورهای مهم است که همکاریها و تبادلات اقتصادی خود را گسترش می دهند. امیدوارم این سفر هم برای مردم ایران و هم برای مردم آفریقای جنوبی و هم روابط ایران با آفریقا سفر خوب و پرباری باشد.
وی خاطرنشان کرد: در ادامه به اوگاندا و نیجر سفر خواهیم کرد و در آن کشورها علاوه بر بحث و گفتگوهای سیاسی و اقتصادی نشستهای اقتصادی با حضور هیات اقتصادی برگزار می شود که امیدواریم مفید باشد و اهداف اقتصاد مقاومتی که امسال بر تولید و اشتغال همانطور که مقام معظم رهبری بتوانیم با کمک بخش خصوصی این اهداف را برآورده کنیم.

فارس

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها