رفتن به محتوا
سام سرویس
کد خبر 302805

ضرورت نشست رودر رورییس جمهور با بخش خصوصی از نگاه سردبیر ساعت24‏

روحانی، ترامپ مهم است اما یک روز به اتاق ایران بیایید

ساعت24-حسن روحانی رییس جمهور امروز ایران این شانس را داشت که در انتخابات ریاست جمهوری سال 1392حمایت یک پارچه مدیران و صاحبان بنگاههای بزرگ صنعتی و بازرگانی بخش خصوصی را به دست آورد. حضور محمد نهاوندیان ریاست اتاق بازرگانی وقت ایران دراردوی حسن روحانی این کارراممکن کرده بود . در 4سال فعالیت دولت دوازدهم و درشرایطی که اعضای هیات نمایندگان اشتیاق فوق العاده ای برای آمدن رییس جمهور به اتاق نشان می داد اما او هرگز به اتاق نیامد.

+654123
حالا و در شروع کار دولت دوازدهم به نظر می رسد وی برای درک دقیق تر از مسایل روز اقتصاد ایران به صورت جزیی ناگزیر است که به اتاق بیاید.روزگذشته این اشتیاق پس از شنیدن سخنان وزیر صنعت معدن و تجارت افزایش یافت. سردبیر ساعت 24 در سرمقاله امروز دوشنبه اول آبان 1396 روزنامه ابتکار به طور غیررسمی از روحانی دعوت کرده است به اتاق بازرگانی بیاید تا از نزدیک سخنان اهلی کسب و کاررا بشنود.
آقای روحانی الان نزدیک به ربع قرن است از نزدیک با مسائل اقتصاد ایران آشنایی دارم و می خوانم و می نویسم. توانایی و دانایی شمار قابل اعتنایی از وزیران اقتصادی دولت دوازدهم و همچنین دو مشاور ارشد اقتصادی شما و کژی ها وکاستی های اقتصاد دولتی و سیاست زده ایران را می شناسم.واقعیت این است که تاکنون این حجم از گرفتاریهای ریز و درشت و چالش های سهمگین اقتصادی یک جا جمع نشده بود و ترس و هراس از اینکه نتوانیم این مسائل را حل کنیم تاامروز اینقدر بر جامعه مدیران و کارشناسان و فعالان مستولی نشده بود. شما نیز به طور قطع با این تنگناها آشنا هستید و در سطح کلان می دانید که اقتصاد ایران روزهای خوشی را پیش رو ندارد.

از سوی دیگر شما چند ساعت پس از اینکه دونالد ترامپ علیه ایران سخن گفت در تلویزیون ظاهر شده وضمن پاسخگویی به او در باره نکات گوناگون یک حرف معنادار زدید و تاکید کردید که ترامپ و همکارانش اقتصاد ایران را نشانه گرفته و در صدد تضعیف اقتصاد ایران هستند. این نکته بسیار دقیقی است چون این روزها جنگ در میدان اقتصاد برای غولهای جهان با مخالفانشان ارزان تر از جنگ در صحنه امور نظامی است. اگر شما و دولت دوازدهم به مثابه پیشگامان مبارزه با این هدف ترامپ می خواهید پیروز باشید که به طور قطع می دانید باید با شهروندان و گرو ه های اجتماعی از نزدیک حرف بزنید و سخنان آنها را گوش کنید. روز گذشته وزیر صنعت معدن و تجارت دولت دوازدهم با شجاعت و با هوشمندی اجازه داد 30 نفر از مدیران بخش خصوصی هرچه گلایه و شکایت از دولت دارند بگویند و راه حل ها را نیز بیان کنند. به گواه بازرگانان و صنعتگران و سایر فعالا اقتصادی که درنشست دیروز حاضر بودند این رفتار وزیر ارشد شما با اقبال مواجه شدو پیامدهای مثبت خواهد داشت. تردیدی نیست که وی امین شماست وهمه سخنان آنها را به شما و دولت منتقل خواهد کرد. اما این به معنای بی نیازی رییس جمهور از صحبت کردن با فعالان اقتصادی نیست. در این نشست ها تنگناهایی مطرح می شود که احتمالا اعضای ارشد اقتصادی کابینه به هردلیل به شا انتقال نخواهند شد.

به طور مثال ایا شما می دانید که ترکیه برخلاف ایران در همین روزهای مناقشه بر سر رفتار رهبران اقلیم کردستان شما رکامیونهایی که به این اقلیم کالا حمل می کنند را دوبرابر کرده و حتی یک ساعت هم مرزهایش را به ویژه محل های حمل کالا به کردستان را مسدود نکرده است اما ایران این محل های حمل کالا را با محدودیت مواجه کرده است و صادرات 2میلیارد دلاری ایران با اقلیم کردستان را با تهدید مواجه کرده ایم. این یکی از دهها نکته ای بود که یک عضو هیات نمایندگان برزبان آورد. آیا شما می دانیدفعالیت برای پرداخت 30هزار میلیارد تومانی که قرار است به بخش تولید داده شود با سپری شدن 7 ماه از سال هنوز شروع نشده است یا کارجدی نشده است. این رانیز یک عضو هیات نمایندگان اتاق بر زبان آورد. دیروز 30 نفر از بخش خصوصی هرکدام به مدت کمتر از دودقیقه مشکلاتی از اقتصاد را برملا کردند که شما در دولت آنها را هرگز با این کیفیت نمی شنوید. شما دقت خوبی دارید و نیک می دانید که ترامپ می خواهد اقتصاد ایران را در شرایط دشوار قرار دهد اما نمی دانید که دستگاه دیوان سالاری ایران کارهایی انجام می دهد که به کمک ترامپ می آیند و سدها و سنگ راههایی در مسیر کارکرد های اقتصاد قرار می دهند که بدون آنها ترامپ و سایر تحریم کنندگان کارشان سخت خواهد بود . شما وظیفه قانونی دارید با همه گروههای اجتماعی رو دررو حرف بزنید و بی واسطه به گلایه های آنها گوش دهید. توصیه کارشناسی این است که یک روز از روزهای آتی را به اتاق بازرگانی بیایید و شنونده باشید و درهمان جا با جزییات گرفتاری ها آشنا شده و دستور برطرف کردن آنها را بدهید.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها