رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 302851

افشای اسراری از رفراندوم بارزانی /درخواست انحلال پست ریاست اقلیم/پشیمانی یک مسئول کرد از رای به رفراندوم

ساعت24-درخواست حزب متحد بارزانی برای انحلال پست ریاست اقلیم،‌احتمال خروج شرکت‌های نفتی از شمال عراق و تاکید سخنگوی جنبش تغییر بر عدم مشروعیت رئیس و معاون اقلیم از جمله خبرهای مربوط به منطقه کردستان عراق است.

بارزانی
در اقلیم کردستان عراق، با تحولات کرکوک و افزایش تنش‌های داخلی در اقلیم کردستان، درخواستها برای انحلال حکومت محلی و تشکیل حکومت انتقالی سمت و سویی دیگر یافته است. ائتلاف برای دموکراسی و عدالت به رهبری برهم احمد صالح نخست وزیر سابق اقلیم کردستان پیشتر در دو بیانیه متوالی چنین درخواست و البته ضرورتی را مطرح کرد و اینک احزاب جنبش تغییر و جماعت اسلامی کردستان به عنوان منتقدین رفراندوم برگزار شده، تشکیل حکومت انتقالی و تلاش برای برگزاری انتخابات سالم را از اهم فعالیت‌های پیش روی خود دانسته و در عین حال بر انحلال پست ریاست اقلیم کردستان هم تاکید کرده‌اند. حزب دموکرات کردستان عراق که هنوز تحت فشار انتقادهای برگزاری رفراندوم و از دست دادن مناطق مورد منازعه است اینک با چالش دیگری روبرو شده است، در صورتی که ایده تشکیل حکومت انتقالی در اقلیم کردستان اجرایی شود، بعید است با توجه به تجربه شکست خورده ریاست این حزب بر حکومت محلی کردستان عراق بار دیگر چهره‌ای از بارزانی‌ها را بر کرسی نخست وزیری اقلیم مشاهده کنیم.

حزب متحد بارزانی هم از انحلال پست ریاست اقلیم می‌گوید

در حالی که اتحاد اسلامی کردستان عراق یکی از احزاب موافق برگزاری رفراندوم و همراه و همکار مسعود بارزانی در این مسیر بوده است رئیس فراکسیون این حزب در پارلمان اقلیم کردستان به صراحت از آغاز تلاش‌های مرتبط با انحلال پست ریاست اقلیم کردستان پرده برداشته است. ابوبکر هله دنی فاش کرده است که گفتگوهایی با هدف انحلال پست ریاست اقلیم کردستان آغاز شده است. وی گفته است انحلال پست ریاست اقلیم کردستان می‌تواند بخشی از مشکلات اقلیم را حل و فصل کند. در صورت انحلال پست ریاست اقلیم کردستان اختیارات وی به نخست وزیر و رئیس پارلمان محلی خواهد رسید. رئیس فراکسیون اتحاد اسلامی کردستان گفته است از سال 1992 تا 2005 پست ریاست اقلیم کردستان وجود نداشته است و می‌توان با هدف مرتفع کردن مشکلات اقلیم بار دیگر این تجربه را تکرار کرد. از سوی دیگر فرصت صوفی عضو پارلمان اقلیم کردستان از حزب دموکرات کردستان هم خبر داده است که در نشست آتی پارلمان، مسئله پست ریاست اقلیم کردستان یکی از موضوعات مورد بحث خواهد بود.

احتمال خروج شرکت‌های نفتی از اقلیم کردستان

در پی درخواست نخست وزیر عراق، شرکت نفتی آمریکایی شورون فعالیت‌های خود را در حوزه اقلیم کردستان متوقف کرد. یک عضو پارلمان اقلیم کردستان هم چنین شرایطی را خطر جدی برای اقلیم توصیف کرده است. عزت صابر رئیس فراکسیون اقتصادی پارلمان اقلیم کردستان اعلام کرد در صورتی که دعوت نخست وزیر عراق از سوی شرکت‌های نفتی خارجی اجابت شود تولید نفت خام اقلیم کردستان کاهش یافته و فعالیت‌های اکتشاف و استخراج نفت هم با مشکل جدی روبرو خواهد شد و چنین شرایطی فشارها را در حوزه اقتصادی بر اقلیم کردستان افزایش خواهد داد. عزت صابر تداوم و یا توقف فعالیت شرکت‌های نفتی را در اقلیم کردستان منوط به این دانسته است که تا چه حد حکومت اقلیم کردستان سهم این شرکت‌ها را تخصیص داده و یا اینکه شرکت‌ها از اقدام حکومت مرکزی تاثیر خواهند پذیرفت یا نه. وی تاکید کرده است با مشکلات اقتصادی اقلیم و عدم تخصیص سهم این شرکت‌ها این احتمال وجود دارد که فعالیت‌های نفتی خود را در اقلیم متوقف و با حکومت مرکزی همکاری کنند.

فراخوان وزارت پیشمرگ اقلیم کردستان

وزارت پیشمرگ اقلیم کردستان عراق از داوطلبین خواسته است با هدف ثبت نام و آموزش لازم به مرکز فرماندهی وابسته به واحدهای 80 در قوش تپه مراجعه کنند. در اطلاعیه وزارت پیشمرگ آمده است که با هدف سازماندهی نیروهای داوطلب لازم است دوره‌های آموزشی لازم برای جلوگیری از هر گونه حوادث ناگوار برگزار شود.

درخواست دو نماینده منتقد پارلمان اقلیم

علی محمد صالح و سوران عمر نمایندگان پارلمان اقلیم کردستان از جنبش تغییر و جماعت اسلامی کردستان نوشتار مشترکی را با عنوان آخرین فرصت در رسانه‌های کردی منتشر کرده‌اند. در این نوشتار آمده است: وضعیت حکمرانی اقلیم کردستان در مقطع مخاطره آمیزی قرار گرفته است، جریان سلطه، دیگر توان اداره و حکمرانی اقلیم کردستان را ندارد، آنان ده‌ها بحران را برای مردم اقلیم آفریدند و در صورت تداوم این شیوه حکمرانی، اقلیم کردستان با حوادث بیشتری روبرو خواهد بود. طیف حاکم اقلیم کردستان که در مدت 48 ساعت، 51 درصد خاک کردستان را واگذار کرد، گرسنگی و عدم بودجه و پرداخت حقوق را بر بخش‌های باقیمانده تحمیل خواهد کرد. با هدف برون رفت از این وضعیت، مردم به شما دل بسته‌اند، صدها هزار نیروی پیشمرگ و معلم و مردم عادی امیدوار به تلاش‌های شما هستند، صدها هزار نفر آماده آغاز یک جنبش مدنی و رسیدن به راه حل برون رفت از این وضعیت هستند. جبهه نجات ملی در سطح داخلی و بین المللی حمایت خواهد شد. کشورهای تاثیرگذار جهان در پی یافتن جایگزین مناسبی برای این حکمرانی شکست خورده هستند. این انتظار وجود دارد پروژه مهم تشکیل حکومت انتقالی را همچون یک ابتکار سیاسی اعلام و اجرایی کنید.

اسراری از رفراندوم مسعود بارزانی از زبان سیاستمدار مطرح کرد

دکتر محمود عثمان نماینده سابق پارلمان عراق و از سیاستمداران مطرح کردستان عراق در مقاله‌ای که در روزنامه واشنگتن پست انتشار یافته است پرده از اسرار رفراندوم برگزار شده مسعود بارزانی برداشته است که سایت ستاندارد کرد به دو مورد از آن اشاره کرده است: نخست، مسعود بارزانی بر این باور بوده است که رفراندوم تحت هر شرایطی باید برگزار شود و پس از برگزاری آن، رای کشورهای همسایه و جهان تغییر خواهد کرد، بارزانی تصور چنین واکنش تندی را از ایران و ترکیه نداشته است. دوم، در جلسه‌ای به صراحت به بارزانی گفته شده است که برگزاری رفراندوم، مردم اقلیم کردستان را دچار ناامیدی خواهد کرد، زیرا این پروسه از سوی هیچ کشوری حمایت نخواهد شد.

آخرین تصمیمات جنبش تغییر

جنبش تغییر در نشست دیروز شورای ملی خود از لزوم انحلال حکومت فعلی و تشکیل حکومت نجات ملی در اقلیم کردستان سخن گفته است. چالاک مهندس از اعضای این شورا گفته است که در نشست یکشنبه بر تشکیل حکومت انتقالی با هدف برون رفت از وضعیت فعلی اقلیم کردستان تاکید شده است. وی در خصوص مناطق مورد منازعه از ایده اداره مشترک این مناطق توسط تمام قومیت‌ها دفاع کرده است.

سخنگوی جنبش تغییر: رئیس اقلیم و معاون وی فاقد مشروعیت بوده و لازم است استعفا کنند

شورش حاجی سخنگوی جنبش تغییر اعلام کرده است که از دید این حزب، رئیس اقلیم و معاون وی فاقد مشروعیت بوده و لازم است از منصب‌های خود استعفا کنند. وی بر لزوم انحلال پست ریاست اقلیم کردستان تاکید کرده است. سخنگوی جنبش تغییر تهدید کرده است در صورت عدم اجابت این درخواست، مردم اقلیم کردستان راه‌های دیگری را با هدف رهایی از مشکلات کنونی پیش روی خواهند داشت. شورش حاجی در خصوص روابط اقلیم و حکومت مرکزی هم گفته است که مذاکرات اربیل و بغداد باید در چارچوب قانون اساسی عراق باشد نه هیچ مسئله دیگری.

وزارت داخله اقلیم کردستان اهانت به پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران را محکوم کرد

وزارت داخله حکومت اقلیم کردستان عراق اهانت به پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران را در شهر اربیل محکوم کرد. پس از آنکه مسعود بارزانی از اکراد خارج نشین درخواست برگزاری تجمعات را مطرح کرد شهر اربیل هم شاهد برگزاری چندین راهپیمایی و تجمع بود که تعدادی از تجمع کنندگان به ساختمان سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در این شهر، تعرض و به پرچم مقدس کشورمان اهانت کردند. در اطلاعیه وزارت داخله اقلیم کردستان ضمن تاکید بر آزادی برگزاری تظاهرات و تجمعات اعتراض آمیز، حمله به نمایندگی‌های سیاسی دیگر کشورها در خاک اقلیم به عنوان خط قرمز اعلام شده است. وزارت داخله اقلیم کردستان از برخورد قانونی با عاملان این حادثه خبر داده است.

واکنش اتحادیه میهنی به پروژه حکومت نجات ملی

اتحادیه میهنی کردستان به پیشنهاد جنبش تغییر و تشکیل حکومت نجات ملی در اقلیم کردستان واکنش نشان داد. عضو شورای رهبری این حزب هم می‌گوید که این پروژه از سوی ما رد نشده و نیازمند توافق تمام جریان‌های سیاسی است. فرید اسسرد عضو شورای رهبری اتحادیه میهنی کردستان گفته است که این پروژه یکی از راه حل‌های برون رفت از وضعیت کنونی اقلیم کردستان است که ما به عنوان اتحادیه میهنی کردستان آن را رد نکرده‌ایم. وی در ادامه گفت که این پروژه نیازمند توافق تمام جریان‌های سیاسی است.

اظهار پشیمانی یک مسئول کرد از رای بلی به رفراندوم

لاهور شیخ جنگی مسئول دستگاه استخباراتی اتحادیه میهنی کردستان موسوم به زانیاری اعلام کرده است که از رای بلی خود به رفراندوم برگزار شده اقلیم کردستان پشیمان است. وی گفته است که خطرات و تهدیدهای پسا رفراندومی اقلیم را پیش بینی کرده است. این برادرزاده جلال طالبانی دبیرکل فقید اتحادیه میهنی کردستان تاکید کرده است که مسئولین فعلی اقلیم کردستان نباید پا به عرصه مذاکره با حکومت مرکزی بگذارند و بغداد هم از چنین افرادی استقبال نخواهد کرد.

منبع: تسنیم

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها