رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 302855

پیش از پیش غذا را در منو انتخاب کنیم

ساعت 24-سپیده شمالی هستم. فارغ‌التحصیل رشته ارتباط تصویری. نام رشته را گرافیک نمی‌نویسم چون ارتباط، بخش بزرگی از حرفه ماست.

ما قبل از اینکه دست‌به‌قلم شویم یک نقشه ارتباطی طراحی می‌کنیم. در سی سال اخیر حرکت به طراحی اضافه‌ شد و در 10 سال گذشته ایجاد فضا، ساختار نویی به وجودآورده که باعث شده رشته جدیدی به نام «اینتراکتوآرت تکنولوژی» شکل بگیرد. مخاطب با این افقِ نگاه، محورِ کار نیست؛ بلکه خودش بخشی از کار است. این شیوه جدید طراحی به‌صورت بین‌رشته‌ای امروز در کنار پزشکی، روانشناسی و علوم تربیتی جریان جالبی ایجاد کرده است و بازی، بازی و ‌بازی که چقدر جایش خالی‌ست...!
نسل پیش‌روی ما بیش از نسل‌های قبل فَراغت بازی‌کردن در کودکی را داشته و حالا با سی‌، ‌‎چهل‌ساله‌هایی روبه‌رو هستیم که کودک درونشان فعال‌تر است و این روند رو به رشد است و قابل‌تأمل!


طراحی منوی «پیش از پیش‌غذا» در کافه‌گالری ایرانشهر تمرینی‌ست برای شکستن فضا و ایجاد اتمسفر شاد قبل از سرو خوراکی‌ها، توجه به تغییر حالت‌های مشتریان مثل نشستن، ایستادن و جابجاشدن که در تغییر روحیه آنها تأثیر بسزایی دارد.


قابل‌توجه است که کافه‌هایی که به‌طور خاص، برای بازی‌کردن طراحی می‌شوند، از آن جهت که فرد، آگاهانه وارد حیطه بازی می‌شود با والدِ دورنش بازی را آغاز می‌کند به همین دلیل این کافه‌ها ازمنظر روان‌شناسی، والدِ مخاطب را نشانه می‌گیرند پس در نتیجه آن تعادلی که قرار است میان فرد و کودک درونش برقرار شود، میسر نمی‌شود؛ درصورتی‌که در منوی «پیش از پیش‌غذا» مخاطب کافه، کودک طبیعی مشتریان است که بدون اطلاع قبلی وارد میدان بازی می‌شود و سرو این منو، حال کودک درونشان را خوب می‌کند. به قول سهراب سپهری رایگان می‌بخشد، نارون شاخه خود را به کلاغ، هرکجا برگی هست، شور من می‌شکفد...
منوی رایگان «پیش از پیش‌غذا» را طراحی کردم تا همراه کوچکی باشم برای لحظاتی که منتظر آماده‌شدن سفارش خود هستید.
نوش جان
سپیده شمالی

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها