رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 302876

ساعت 24 بررسی می کند

فاینانس های ایران زیر ذره بین رسانه ها و ناظران خارجی

ساعت24-این روزها رسانه های خارجی ضمن پوشش دادن اخبار مرتبط با مجادله لفظی و عملی دونالد ترامپ با ایران نگاهی به پیامدهای این مجادله به ویژه مسایل اقتصادی دارند. یکی از این موضوعها آینده فاینانس های ایران است که ناظران خارجی با تردید به سرانجام ان نگاه می کنند. براساس گزارش رسانه های خارجی به نقل از کارشناسان و دست اندرکاران توافق هسته ای ایران و غرب قرار بود زمینه را برای از بین رفتن تحریم های بانکی و بازگشت ایران به شبکه مالی و بانکی دنیا را فراهم کند. موانعی که در سالهای تحریم باعث شد بخش زیادی از فعالیتهای اقتصادی کشور تعطیل شود.

7456516
style="text-align:justify">بعد از اجرایی شدن توافق هسته ای کشور ایران تلاش کرد با دنیا رابطه سازنده ای ایجاد کند. به همین دلیل هیاتهای اقتصادی و تجاری پر شماری از ایران به اروپا سفر کردند و ایران میزبان بازرگانان و روسای مراکز مالی و بانکهای غربی بود. سفرهایی که سرانجام به امضای توافق نامه هایی در زمینه فاینانس پروژه های مختلف صنعتی ایران منجر شد و باعث شد نور امیدی در دل فعالان اقتصادی و صنعتی کشور تابیده شود.اما از زمان انتشار این اخبار زمان زیادی نمی گذرد.اولین خبر در روز بیست و هفتم سپتامبر سال جاری مخابره شد و دو بانک از کشورهای اتریش و دانمارک با ۱۴ بانک بزرگ ایرانی توافق نامه همکاری امضا کردند تا از این طریق رسما شبکه بانکی و مالی ایران را به عنوان یک عضو در جامعه بانکی و اقتصادی دنیا بپذیرند.
مهمترین توافق نامه بانکی ایران بعد از اجرای بر جام
قرار بر این شد که اوبربانک اتریش و دانسکه بانک کشور دانمارک، منابع مالی لازم را در اختیار شرکتهای صادر کننده کالاهای مصرفی به ایران قرار دهند و زمینه را برای افزایش حجم و ارزش تجارت ایران با این دو کشور اروپایی را فراهم کنند. مدیر عامل بانک اتریشی اعلام کرد که مبلغ فاینانس در اولین فاز آن برابر با یک میلیارد یورو است ولی با ادامه همکاری و افزایش تمایل شرکتهای صادرکننده کالاهای مصرفی به ایران، میزان این فاینانس افزایش خواهد یافت. این خبر، یکی از مهمترین خبرهای حوزه بانکی بعد از امضای توافق هسته ای ایران و غرب بود زیرا شمار زیادی از بانکهای اروپایی به دلایل مختلف از همکاری با ایران سر باز می زند و این دو بانک اولین بانک‌های اروپایی بودند که برای همکاری با ایران اقدام کردند. از طرفی آغاز همکاری با دو کشور صنعتی اروپای غربی در واقع نشان از آغاز تعامل اقتصادی ایران به دنیای غرب داشت که برای اقتصاد ایران بعد از سالها دوری از بازارجهانی خبر خوبی بود.اما این پایان ماجرا نبود و حتی بعد از سخنرانی ترامپ در مورد توافق هسته ای ایران و غرب ، باز هم امضای توافق نامه و تفاهم نامه ها با ایران ادامه پیدا کرد. در ماه جاری میلادی اخبار خوشایند دیگری هم مخابره شد. در روز یازدهم اکتبر سال جاری خبر از فاینانس دو کشور کره جنوبی و آلمان برای اجرای پروژه احداث خطوط آهن برقی در فاصله بین اصفهان و اهواز منتشر شد. قرار است کره جنوبی منابع مالی لازم برای احداث ریل این قطار و زیر ساختهای مورد نیاز برای حرکت قطارهای برقی را تامین کند و آلمان با ارایه منابع مالی به خرید لوکوموتیوهای مورد نیاز برای حرکت در این مسیر کمک کند. چند روز قبل یعنی در روز هفدهم ماه اکتبر سال جاری خبری مبنی برامضای تفاهم نامه فاینانس بین بانک مرکزی ایران و آژانس روسیه برای اعتبارات صادراتی و بیمه سرمایه گذاری یا به اختصار EXIARمنتشر شد. مدیر عامل این آژانس بعد از امضای این تفاهم نامه تاکید کرد به زودی پروژه های دولتی و خصوصی ایران می توانند با فاینانس بانکهای روسی کار خود را از بگیرند و از مزایای اتصال به شبکه بانکی و مالی دنیا برخوردار شوند.
آیا غرب به توافق نامه ها پایبند می ماند


بعد از سخنرانی دونالد ترامپ در روز ۱۲ اکتبر سال جاری ، زمان ۶۰ روزه ای که او به کنگره داده است، این سوال ایجاد می شود که آیا توافق نامه های امضا شده با ایران اجرایی می شود ؟ آیا اروپا همکاری بانکی خود را با ایران از سر می‌گیرد؟بررسی اخبار نشان می‌دهد کشورهای اروپایی در شرایط فعلی خود را حامی ایران می دانند ومعتقدند باید به توافق هسته‌ای پایبند بود. رکس تیلرسون وزیر امور خارجه امریکا هم اعلام کرد: این کشور مانع همکاری اروپا با ایران نمی‌شود. اما اگر قرار باشد امریکا از توافق خارج شود و تحریم‌هایی علیه ایران وضع کند، بدون شک نیاز به همراهی اروپا دارد و در این زمان انتخاب اروپا بین همکاری اقتصادی با ایران یا امریکا است که می تواند تعیین کننده باشد.ولی همکاری با شرکتهای آسیایی و روسیه و چین مساله دیگری است . روسیه و چین از زمان روی کار آمدن ترامپ در امریکا مشکلات دیپلماتیک زیادی با این کشور داشته‌اند و احتمال عدم همراهی آنها با ترامپ در مورد ایران بسیار زیاد خواهد بود.در پایان باید گفت که در نتیجه امضای توافق هسته ای، ایران موفق شده است به جامعه جهانی باز گردد ولی تداوم همکاری اقتصادی دنیا با ایران بستگی به سیاستهای تازه دولت امریکا دارد.

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها