رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 303508

خواب شوم محمد سلمان برای آینده عراق

ساعت 24- به تازگی نامه جدیدی از ایمیل "یوسف العتیبه" سفیر امارات در واشنگتن فاش شده، که از فصل جدیدی پرده برمی دارد که به پروژه همکاری امضا شده بین "محمد بن سلمان" ولیعهد سعودی با "دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا افزوده شده است.

محمد بن سلمان
style="text-align:justify">پروژه ای که در آن محمد بن سلمان متعهد شده برنامه ها و وعده های انتخاباتی ترامپ را اجرایی کند.

این فصل جدید، درباره نقشه عربستان سعودی است که از قبل برای مهار پیروزی ارتش عراق و الحشد الشعبی بر داعش، و تأثیرگذاری بر آرای عراقی ها قبل از انتخابات آتی پارلمان است، در این نامه، امارات به بعضی از راهکارهای عملی که عربستان مشغول آن است، اشاره شده که عبارتند از:

1- طرح انحلال ائتلاف ملی (ائتلاف سیاسی شیعیان)

بر اساس این طرح سعودی که با موافقت آمریکا همراه شده است، تأکید شده که "سیاستمداران دولت عراق و نخست وزیر این کشور، به صورت صادقانه و واقعی تمایلی برای عقل گرایی و خارج کردن کشورشان از بحران و دست کشیدن از تبعیت از ایران ندارند، و با هرگونه اقدام کشورهای عربی برای بازگرداندن عراق به آغوش اعراب مقابله می کنند، به همین دلیل باقی ماندن ائتلاف ملی شیعی به صورت کنونی، مانعی در برابر هرگونه پروژه سنی یا سعودی در عراق است."

اما گامهای مورد نظر برای انحلال این ائتلاف شیعی، از این قرار است:

- دامن زدن به اختلافات بین شیعیان از هر راه ممکن.

- آماده کردن فهرستی از اسامی افراد روشنفکر، اندیشمند و روزنامه نگار که بتوان آنها را جذب و سازماندهی کرد.

- تلاش برای مهار بعضی قبایل شیعه و جذب سران آنها.

- تلاش برای مهار نمایندگان وابسته به ائتلاف مذکور، یا افراد وابسته به آن.

- زیر نظرگرفتن همه نزدیکان به ائتلاف ملی، و تلاش برای جذب آنان، و یا پرونده سازی برای استفاده از آنها هنگام نیاز و تخریب و متهم کردن آنان به خیانت در رسانه ها.

- حمایت جنبش مقتدی صدر از راه های مختلف رسانه ای، اقتصادی و سیاسی.

- حمایت از روزنامه نگاران و اصحاب رسانه که قبلا نیز تمایل خود را برای رساندن صدای عربستان اعلام کرده و یا حتی پروژه های رسانه ای قابل اجرا ارائه کرده اند.

- ادامه مرتبط کردن باندهای مسلح با سران ائتلاف شیعی، تا همه عراقی ها بدانند که این رهبران، جنایتکاران و سران باندهای مسلح هستند و نمی توان به آنان اطمینان کرد.

2- پروژه تعقیب قضایی سران ائتلاف ملی (شیعی) :

در این پروژه سعودی، توصیه شده که از طرح دکتر "محمد الدراجی" (عراقی) حمایت شود. این طرح شامل پرونده سازی برای تعقیب قضایی سران ائتلاف به عنوان سران باندهای مسلح است، با این اتهام که دست به جنایتهای ضد انسانی در عراق و منطقه زده اند. تا افرادی مانند ابومهدی المهندس، ابراهیم الجعفری، حیدرالعبادی و دیگر سران سیاسی و فرماندهان باندهای مسلح در عراق و خارج از این کشور، بازداشت و به اتهام دست داشتن در جنایات تروریستی ضد عراق و دیگر کشورها محاکمه شوند، و از سوی دادگاه های بین المللی نیز تحت تعقیب قرار گرفته تا به دست عدالت سپرده شوند.

این پروژه قرار است با همکاری سازمانهای بین المللی و دادگاه های کشورهای غربی و سازمانهای حقوقی کشورهای غربی اجرا شود، کشورهایی که اجازه می دهند کسانیکه تابعیت آنها را دارند و یا در آنجا زندگی می کنند یا حضور دارند، محاکمه شوند. این امر برعهده دفتر وکلا و فعالانی مانند طراح این پروژه "محمد الدراجی" خواهد بود که پیشتر نیز در سازمانهای بین المللی، جرایمی را علیه برخی کشورها و اشخاص فاش کرده است. وی در این زمینه با یک وکیل و فعال حقوقی به نام "خلیل الدلیمی" - که دفاع از صدام حسین را برعهده گرفته بود- و همچنین شماری از فعالان حقوقی عراقی، همکاری خواهد کرد.

این طرح سعودی با اشاره به بندهای پروژه انحلال ائتلاف ملی (شیعی) تأکید می کند که مشغول بودن این ائتلاف به حل مسائل داخلی باعث برخورد و درگیری مسلحانه بین گروه های وابسته به سران این ائتلاف خواهد شد، و قطعا برخی از سران این ائتلاف خواستار حذف برخی دیگر هستند، به عنوان مثال اختلاف شدیدی بین مقتدی صدر و نوری مالکی وجود دارد. در این طرح توصیه شده است که نسل جدیدی از شیعیان میانه رو تربیت شده تا به جای کسانی که به بهانه دفاع از اهل بیت، دستانشان به خون عراقی های پیرو مذاهب مختلف آغشته شده است، جایگزین شوند. مناسب است، حمایت از برخی از رهبران شیعه آغاز شود، و انتخاب آنان با همکاری برخی سران میانه رو و عرب گرا، مانند سید حسین الصدر و ایاد علاوی، هماهنگ شود.

آسیا نیوز

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها