رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 303937

آمریکا 6 فروند جنگنده سبک به افغانستان میدهد

ساعت24 -وزارت دفاع آمریکا با خرید ۶ فروند هواپیمای جنگنده سبک «سوپر توکانو» برای تقویت ناوگان هوایی افغانستان موافقت کرده است.

جنگنده
به نقل از اسپوتنیک، یک شرکت هوافضای برزیلی با نام «امبرائر» (Embraer) اعلام کرد که وزارت دفاع آمریکا برای تقویت نیروی هوایی افغانستان با خرید ۶ فروند هواپیمای سبک جنگنده «ای-۲۹ سوپر توکانو» (A-۲۹ Super Tucano) ساختِ این شرکت موافقت کرده است.

این شرکت برزیلی بدون اشاره به زمان تحویل این هواپیماها اعلام کرد که در ساخت این جتها با شرکت آمریکایی «سیئرا نوادا» (Sierra Nevada) همکاری خواهد کرد و اینکه «تولید این شش فروند هواپیمای جدید به زودی در جکسونویل ایالت فلوریدا آغاز خواهد شد».

قائم مقام ارشد شرکت سیئرا نوادا در اینباره گفت: «ما مفتخریم که به پشتیبانی خود از برنامه ای-۲۹ نیروی هوایی [آمریکا] برای افغانستان ادامه دهیم». به محض تحویل هواپیماهای فوق، نیروی هوایی افغانستان ۲۶ فروند هواپیمای «ای-۲۹» در اختیار خواهد داشت.

قیمت هر فروند هواپیما حدود ۱۸ میلیون دلار خواهد بود. این هواپیماهای توربین دار به جنگ افزارهای معمولی (غیراتمی) یا مهمات با هدایت دقیق، موشکهای هوا به هوای کوتاه بُرد و مسلسلها مجهز می شوند.

در ماه آگوست، نیروی هوایی آمریکا اعلام کرد که برنامه تعلیم و آموزش خلبانان افغان در پایگاه نیروی هوایی «مودی» در ایالت جورجیا تا ۳۱ اُم دسامبر ۲۰۲۰ تمدید شده است.

این در حالی است که در نوامبر ۲۰۱۳، دونالد ترامپ در یک پیام توئیتری نوشت: «اجازه ندهیم که رهبران بسیار کودن ما قراردادی را امضاء کنند که [نیروهای نظامی] آمریکا را تا سال ۲۰۲۴ و به هزینه آمریکا در افغانستان نگه می دارد».

ترامپ در یک پیام توئیتری دیگر در همان روز نوشت: «ما خون و پول زیادی در افغانستان هدر داده ایم. دولت افغانستان بی مصرف است!»

اما ترامپ در مقام رئیس جمهور آمریکا و در سخنرانی ماه آگوست خود راهبردی برای ادامه بمباران این کشور آسیای مرکزی اعلام کرد. ترامپ در این سخنرانی خود گفت: «به عنوان بخشی از یک استراتژی جدید در منطقه [آسیای مرکزی]، ما قدرت و اختیار ارتش آمریکا را برای هدف قرار دادن سازمانهای تروریستی در افغانستان توسعه خواهیم داد».

منبع:مهر

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تیتر داغ
تازه‌ترین خبرها