رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 306126

تفسیری برگفتار و رفتار مشتریان معترض موسسه های غیر اعتباری پیمان شکن

حق" سیف" نیست در کانون خشم باشد

ساعت24-گروهی از ایرانیان که خود را مال باختگان موسسه های اعتباری ورشکست شده یا بامشکل مواجه شده معرفی می کنند چند وقت است در برابر سازمانهای گوناگون ونهادهای دولتی اقدام به نشست های اعتراضی کرده و با صدای بلند نوک تیز انتقادها و شعارهای خود را به سوی ولی الله سیف نشانه گرفته اند.

5416
style="text-align:justify">ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی ایران از شروع کار دولت نخست حسن روحانی تا امروز است که برابر با قانون کمتر از یک سال دیگر دوره 5 ساله ریاست او بر بانک مرکزی سپری می شود. رییس جمهور می تواند اورا برای یک دوره دیگر در این منصب به کارگیرد یا اورا از مقامش برکنار و فرد دیگری را به جای او به ریاست کل بانک مرکزی منصوب کند. معترضان به رفتار دولت در برابر موسسه هایی که حالا دیگر براساس اطلاعات بانک مرکزی وجود عینی و واقعی ندارند باوردارند که باید رییس کل بانک مرکزی پاسخگوی اعتراض های آنها باشد چرا که بالاترین مقام پولی ایران به حساب می آید. به لحاظ حسا ب وکتاب سیاسی و معادلات قدرت ، اعتراض کنندگان به هدف زده اند و بالاترین مقام بانکی ایران را درکانون انتقادها و شعارهای تند قرارداده اند و باور دارند او باید پاسخگو باشد و به نمایندگی از دولت یا هر نهاددیگر بالادستی اش جواب درست و حسابی به معترضان بدهد. از سوی دیگر اما به نظر می رسد ماهیت شعارها و شکل ارایه آنها به ویژه در نمایشگاه مطبوعات گونه ای بود که نوعی شبهه در ذهن فراهم می کرد. اینکه با ریتمی کاملا شبیه ریتم روزهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن 1357 سیف را شبیه به محمد رضا پهلوی کرده و خواستا رمرگ اوشدند خارج از تصور و عجیب بود.

ولی الله سیف اما آیا می تواند در مقام ریاست بانک مرکزی همه تنگناها را برطرف کند و دستوری مافوق خواست واراده دولت و شورای پول و اعتبار دهد و به تنهایی تصمیم بگیرد به کسانی که می گویند احتمال سوخت پس اندازشان بیشتر شده است پول دهد؟ بدون تردید سیف در مقام ریاست کل بانک مرکزی می تواند راهکارهایی برای حل مشکل ارایه کند اما این نیز یک واقعیت است که او به تنهایی تصمیم گیر نیست. با توجه با اینکه روند پس انداز و سود بردن از این موسسه ها یک شبه نبوده است و پس انداز کنندگان مدتهای قابل اعتنایی از همکاری با این موسسه ها را تجربه کرده اند به هشدارهای سیف بی اعتنا بوده اند و می دانند رییس کل بانک مرکزی بارها به پس اندازکنندگان یادآوری کرده است که سود بالاتر در هرفعالیتی می تواند با ریسک بیشتر همراه باشد باید کارشناسانه تاکید کرد حق سیف نیست به تنهایی در کانون خشم باشد.

آنچه این روزها در این باره در جریان است نشان دهنده یک نقص ساختاری در نظام بانکی ایران است . البته رییس کل بانک مرکزی فعلی ، قبلی و قبلتر می توانستند این نقص ساختاری را برطرف کنند اما محافظه کاری که لازمه ریاست برنهادهای پولی است این جسارت را از آنها گرفته است و اکنون شاهد اعتراض کسانی هستیم که دسترنج شان در تهدید واقعی قرار گرفته است. معترضان به ویژه کسانی که همه دارایی خود را در تهدید می بینند و پس انداز کنندگان خرده پا و مستاصل هستند حق دارند در چارچوب عرف و قانون از مدیران ارشد بخواهند که مناع مالی شان را که دسترنج سالها کار است را به آنها برگردانند اما باید به آنها یادآور شد که سهم هر نهاد در این رخداد تاسف بار چقدر است.
حالا که بانک مرکزی با صدور یک اطلاعیه ودر ادامه فرآیند پاسخگویی به مطالبات سپرده گذاران تعاونی اعتبار غیرمجاز منحله فرشتگان و به منظور تعیین تکلیف تمام سپرده گذاران تعاونی مورد اشاره از سوی موسسه اعتباری کاسپین تعیین تکلیف را در دستور کار قرارداده لازم است در این باره بیشتر بحث شود که اختیارات بانک مرکزی در برطرف کردن و اتخاذ تصمیم های مهم چقدر است. در این اطلاعیه آمده است : با مساعدت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و براساس تصمیمات اخذ شده در جلسات کمیته منتخب سران محترم سه قوه، روند تعیین تکلیف و بازپرداخت سپرده های سپرده گذاران به شرح زیر اعلام می شود:
١- پیرو اطلاعیه شماره ٢٠ موسسه اعتباری کاسپین، امکان مراجعه مشتریان مشمول مرحله پنجم طرح فرآیند ساماندهی (پرداخت سپرده‌های تا سقف ٢ میلیارد ریال) به هر یک از شعب منتخب موسسه کاسپین برای تعیین تکلیف و دریافت سپرده خود به مأخذ مانده ۱۳۹۴.۶.۱ به صورت علی الحساب و یا سپرده گذاری با نرخ مصوب بانک مرکزی نزد موسسه اعتباری کاسپین همچنان وجود دارد.
٢- تمام مشتریان مشمول مراحل اول تا پنجم فرآیند ساماندهی (تا سقف ٢ میلیارد ریال) از روز شنبه مورخ ۱۳۹۶.۸.۲۰ می توانند با مراجعه به یکی از شعب منتخب موسسه کاسپین نسبت به دریافت مبالغ و یا سپرده گذاری مبلغ کسر شده تحت عنوان ذخیره احتیاطی (١٠ درصد کسر شده از مانده سپرده ها) اقدام کنند.
٣- سپرده گذاران با مبالغ بیش از دو میلیارد ریال نیز از روز شنبه مورخ ۱۳۹۶.۸.۲۰ با در دست داشتن اسناد و مدارک مثبته سجلی، دفترچه و گواهی سپرده های خود می توانند با مراجعه به شعب منتخب موسسه کاسپین حداکثر تا سقف دو میلیارد ریال از سپرده های خویش را حسب رویه معمول دریافت و یا نزد آن موسسه سپرده گذاری کنند.
خاطر نشان می شود امکان دریافت و یا سپرده گذاری مبالغ آن دسته از سپرده گذاران مشمول مراحل اول تا پنجم فرآیند ساماندهی که تاکنون به شعب منتخب به منظور تعیین تکلیف سپرده های خود مراجعه نکرده اند از طریق مراجعه به شعب منتخب موسسه اعتباری کاسپین وجود دارد.
به گزارش ساعت 24 ، کارشناسان ارتباطات باوردارند بانک مرکزی می تواند با توجه به امکانات خوی که در اختیار روابط عمومی بانک و نهادی همکار دارد در باره این داستان کارآمدتر عمل کرده و به معترضانی که فقط دنبال به دست آوردن پولشان هستند یادآوری کند که رییس کل بانک مرکزی نمی تواند خارج از اختیارات لین نهاد و خارج از چارچوب های عرفی و سیاسی عمل کند..

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها