رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 308478

خواص زعفران | فواید زعفران برای درمان

زعفران یکی از محبوب ترین و گرانترین ادویه های است که به دلیل عطر خوشایندی که به غذا میدهد در پخت و پز انواع غذا ها و شیرینی جات مورد استفاده قرار میگیرد اما دانستن خواص آن میتواند بسیار مهم باشد در این مطلب شما را با خواص آن آشنا میکنیم.

زعفران
html>

زعفران چیست

یکی از گیاهانی که به خصوص در جنوب غربی اسیا و هچنین در جنوب اروپا یافت می شود زعفران است . گیاه زعفران شامل قسمت های متنوعی است . از جمله کلاله نارنجی رنگ زعفران که جز مهمترین اجزای ساختاری ان میباشد . از ویژگی های بارز ساختاری کلاله وجود املاح معدنی و هچنین چربی را میشود نام برد. بر طبق گفته محققان در زعفران غده ا ی وجود دارد که در پیشرفت و تکثیر گیاه زعفران نقش مهمی را ایفا می کند که به کروم معروف است. اسانسی که در زعفران وجود دارد که عطر و بوی خاصی به غذا می بخشد به خاطر ماده ی به نام سافرانال می باشد.با خواندن متن زیر خواص زعفران برای شما کاملا آشکار خواهد شد.

فواید زعفران
زغفران

خواص دارویی زعفران

براساس اخرین تحقیقات انجام شده معلوم شده است که چاشنی و رنگ دهنده زعفران ویژگی منحصر به فردی دارد پس بانوانی که میخواهند به غذایشان چاشنی و رنگ مخصوصی بدهند وهمچنین چربی و کلسترول کمتری در غذایشان موجود باشد، بهشان توصیه میشود از زعفران استفاده کنند . بر طبق طب سنتی افرادی که الزایمر دارند بهتر است از زعفران استفاده کنند چون مصرف زعفران باعث بهبود و تقویت حافظه شان میشود.

تاثیر زعفران بر فشار خون

همچنین افرادی که دچار بیماری های قلبی و عروقی هستند بهتر است زعفران مصرف کنند چون در زعفران ماده ی است است که فشار خون را کاهش می دهد. همچنین زعفران به خاطر خاصیتی که دارد برای افرادی که دچار نفح شکم میشوند مناسب است و از دیگر فواید زعفران میتوان گفت خانم ها و اقایانی که به بیماری های پوستی مبتلا هستند بهتر است زعفران مصرف کنند . به گفته دندانپزشگان ، بیمارانی که از درد دهان و لثه رنج می برند بهتر است از زعفران استفاده کنند چون زعفران مثل مسکنی عمل میکند که التهاب و ورم های ناشی از درد دندان و لثه را کاهش میدهد . یکی از مهمترین کاربرد های زعفران در پزشکی این است که نه تنها درد های سیستم های گوارشی و معده را تا حدودی کاهش میدهد بلکه انها را تقویت می کند.

مضرات زعفران
گل زغفران

درمان سریع افسردگی با زعفران

بر اساس آخرین تحقیقات حاصل شده بیمارانی را که از افسردگی و ناراحتیهای اعصاب و روان رنج می برند بهتر است از زعفران استفاده کنند چون در زعفران موادی هست که باعث شادی و بالا بردن روحیه افراد میشود. روانپزشکان توصیه میکنند که نوشیدن زعفران برای آرام کردن اعصاب و همچنین بالاتربرددن تمرکزموثر است. در افراد میان سال و سالخورده که از بیماری های آلزامیر و همچنین از بیماری خطرناک پارکیسون رنج می برند بهتر است از زعفران استفاده کنند.

زعفران عامل پیشگیری از کاهش دید در سالخوردگی

بر اساس اخرین تحقیقات بدست اومده از مرکز دانشگاهی ایتالیا، زعفران در علم چشم پزشکی کاربردهای فراوانی را ایفا کرده است چون زعفران مانع بروز هر گونه اسیب و خطری به سلول های حیاتی چشم میشود و باعث بهتر شدن سلول های صدمه دیده چشم می شود. همچنین از مهمترین خواص زعفران که به افراد سالمند توصیه میشود این است زعفران مصرف کنند چون زفران مانع بروز هرگونه اختلالات شبکیه و پیشرفت بیماری ژنتیکی چشم میشود .

خواص ضد سرطانی زعفران

زعفران در پزشکی نقش بسیار مهمی ایفا می کند و یکی از ویژگی های بارز ان این است افرادی که به سرطان و تومور مبتلا هستند حتما باید زعفران مصرف کنند . چون گیاهی هست سرشار از انتی اکسیدان های که موجب شده است که خاصیت ضد سرطانی پیدا کند و به همین جهت از جمع شدن رادیکال های ازاد جلوگیری می کند. زعفران می تواند دی ان ای افرادی را که مبتلا به سرطان بودند را ترمیم کنند.

مضررات زعفران چیست

خواص زعفران و فواید زعفران بسیار است ، اما مضراتی نیز دارد. مطالعات اخیر نشان می دهد که مصرف فقط سه گرم زعفران در ماه برای هرفرد توصیه میشود و اگرفرد بیشتر از 5 گرم زعفران در یک وعده غذایی استفاده کند بسیار خطرناک و کشنده برای انسان خواهد بود. متاسفانه افرادی که در طول روز زیاد زعفران مصرف میکنند ممکن است دچار بیماری های قلبی و عروقی شوند و در بعضی از مواقع شاهد افرادی هستیم که دچار خون ریزی ازپلک ها و لب هایشان شدند و در بعضی از موارد مصرف زیاد زعفران باعث زردی پوست و حتی استفراغ هم به همراه دارد. همچنین در صورت بروز علایم بالا هر چی زودتر به پزشک مراجعه شود.

نگهداری زعفران در منزل

چون زعفران گیاهی است که به نور و رطوبت حساس است و برای جلوگیری از خراب شدن حتما باید در ظرف های شیشه ی یا فلزی نگهداری شود وگرنه خراب میشود . همچنین در داخل زعفران اسانسی وجود دارد که قابل تبخیر شدن است و عمل تبخیر شدن باعث از بین رفتن کیفیت دارویی ان میشود . پس حتما از بسته بودن درب ان اطمینان حاصل فرمایید.

مصارف صنعتی زعفران

در صنعت امروزی زعفران پیشرفت چشمگیری کرده است چون در زعفران در اسانس خاصی وجود دارد . که خانم ها برای این که غذایشان رنگ و عطر خوبی بگیرد بهتر است از زعفران کمک بگیرند ، همچنین شیرینی پز ها و قنادی ها برای تهیه کردن پودر های کیک از زعفران استفاده می کنند ، یکی دیگر از کاربرد های مهم زعفران در صنعت نساجی و رنگرزی می باشد که از ان برای رنگ کردن الیاف و پارچه های ابریشمی استفاده میکنند و بر اساس مواردی که ذکر شد در زعفران موادی هست که باعث شادی و بالا بردن روحیه افراد میشود پس در صنعت دارو سازی نقش مهمی ایفا میکند.

انواع زعفران و تشخیص زعفران اصل و خالص

در هنگام خریداری زعفران از بازار به این نکته توجه داشته باشید که زعفران های پودر شده را با پودر گلرنگ مخلوط می کنند لذا از خرید آن صرف نظر ننمائید و زعفران آسیاب شده نخرید چرا که هم رنگ و هم عطر کمتری نسبت به زعفران اصل دارد همچنین از قیمت کمتر آن متوجه می شوید که زعفران اصلی نیست . بهترین نوع زعفران دختر پیچ است این نوع از زعفران به طور حتمی و واقعی طبیعی می باشد اگر به آن توجه نمائید متوجه می شوید که ریشه آن دست نخورده است و مثل یک نخ قرمز می باشد که قسمت پائینی سفید و سمت بالای آن قرمز است در آخر این نکته را ذکر می کنیم که برای پودر نمودن زعفران از آسیاب برقی بهره نبرید و با کمک هاون دستی یا به کمک لوله خودکار آسیاب نمائید به علت گران بودن این ماده غذایی هنگام آسیاب نمودن برقی ممکن است مقداری از آن اسراف گردد.

دیگر خواص مفید زعفران

به طور کلی ، زعفران و عصاره های آن دارای خصوصیات مثبت زیر در هومیوپاتی از کشورهای مختلف هستند:

اثرات مثبت بر مشکلات گوارشی (به عنوان یک حاشیه ، در برابر مشکلات معده و نفخ شکم)

اثرات مثبت بر اندام های جنسی ( گرفتگی قاعدگی یا افزایش قدرت )

اثرات مثبت بر مشکلات تنفسی (آسم یا سرفه)

در برابر شکایت از سیستم عصبی مرکزی (آرامش بخش ، تسکین درد ، خواب بهتر)

طبق آخرین نتایج ، از آن به عنوان ابزاری علیه تشکیل سرطان نیز استفاده می شود

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها