رفتن به محتوا
تلویزیون سام با ۲ سال ضمانت سام سرویس
کد خبر 308769

واشنگتن: آمریکا از وضع تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران استقبال میکند

ساعت24-یکی از مقامات دولت آمریکا اعلام کرد که واشنگتن از هرگونه اقدام اتحادیه اروپا برای وضع تحریم‌های جدید علیه برنامه موشکی ایران استقبال می‌کند.

یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا روز سه‌شنبه (امروز) اعلام کرد که هرگونه اقدام اتحادیه اروپا برای وضع تحریم‌های جدید علیه برنامه موشک بالستیک ایران و فعالیت‌های این کشور در خاورمیانه «جالب و مفید» است.

خبرگزاری رویترز گزارش کرد، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که در مقایسه با «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا، موضع جنگ‌طلبانه‌تری در قبال ایران اتخاذ کرده است، گفته بود که برنامه موشکی ایران می‌بایست سرکوب شود و همچنین خواستار تنبیه ایران به واسطه نقشی که در یمن و سوریه دارد، شده است.

بنا بر این گزارش، اتحادیه اروپا که در تلاش برای حفظ برجام هستند، می‌گویند که مسئله موشکی و موضوعات امنیت منطقه‌ای از توافق هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس،‌فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) مجزا است.

این مقام آمریکا در حالی از وضع تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران استقبال کرده است که «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن رد درخواست ایالات متحده برای افزایش فشارها علیه ایران، گفت این اتحادیه هیچ برنامه‌ای برای بررسی تحریم‌های جدید علیه تهران ندارد.

به نوشته نشریه «وال‌استریت ژورنال» موگرینی با تاکید بر اینکه تحریم‌های جدیدی در دستور کار نیست، گفت: «ما نه امروز و نه هفته گذشته درباره تحریم‌های بیشتر از طرف اتحادیه اروپا علیه ایران، صحبت نکردیم.»

وی با بیان اینکه برنامه موشکی بالستیک ایران در دایره مباحث توافق هسته‌ای نبوده، تاکید کرد این موضوع هرگز در گفت‌وگوهای مقامات اروپایی با آمریکایی در ماه‌های اخیر مطرح نشده است.

هفته گذشته، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، احتمال وضع تحریم‌های جدید علیه ایران را مطرح کرد و گفت که درباره برنامه موشکی ایران به دنبال شلیک یک موشک از یمن به سمت عربستان سعودی، «بسیار نگران» است.

این مقام ارشد دولت آمریکا به خبرنگاران در «بروکسل» پایتخت بلژیک در پاسخ به سؤالاتی درباره موضع واشنگتن درباره وضع تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران گفت: « به طور قطع، این یک اقدام جالب و احتمالاً مفید از سوی اتحادیه اروپا خواهد بود».

موشکی در تاریخ 4 نوامبر از یمن به سمت عربستان سعودی شلیک شد که در نزدیکی فرودگاه ریاض رهگیری شد و هیچ تلفاتی نیز برجا نگذاشت.

عربستان مدعی است که ایران، این موشک‌ها را در اختیار انصارالله یمن قرار داده است که ایران این ادعاها را رد کرده است و همچنین اظهارات ماکرون را رد کرده و تأکید دارد که برنامه موشکی این کشور کاملاً حالت دفاعی دارد و هیچ ارتباطی به بسته هسته‌ای ندارد.

موگرینی ادامه داد: «موشک‌های بالستیک در دامنه برجام نیست. این بحث و پیشنهادی است که هرگز در ماههای اخیر در میز ما مطرح نشده است و پیش‌بینی نمی‌شود که در آینده نزدیک نیز چنین موضوعی مطرح شود».

این مقام دولت آمریکا حاضر نشد بگوید که کنگره چه اقداماتی را در پی اقدام ترامپ انجام خواهد داد اما گفت که هرگونه تحریم‌های جدید آمریکا، افراد و مؤسساتی را که مستقیماً در حوزه های نگران کننده دخیل هستند را هدف قرار خواهد داد.

وی توضیح داد: «ما می‌بایست انتظار مشاهده تداوم استفاده از ابزار تحریم‌های آمریکا در حوزه‌هایی چون گسترش تسلیحات کشتار جمعی، حمایت از سازمانهای تروریستی و وخامت اوضاع حقوق بشری در داخل ایران را داشته باشید».

این مقام آمریکایی همچنین ادامه داد که غرب همچنین باید به افزایش فشار بر روسیه تا زمان ملغی شدن الحاق 2015 کریمه به روسیه و اجرای توافق صلح در شرق اوکراین را ادامه دهد.

بر اساس این گزارش، تحریم‌های اقتصادی اتحادیه اروپا علیه مسکو که تجارت با بخش انرژی، دفاعی و مالی را محدود می‌کند تا پایان ژانویه 2018 بر جای خود باقی است.

انتهای پیام/

نظرات کاربران
نظر شما

ساعت 24 از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

تازه‌ترین خبرها